Miljöarbetare i Malmö får eskort av väktare

Renhållare som arbetar kring Bennets väg i Rosengård i Malmö kommer att förses med larm. Innan larmutrustningen är på plats ska väktare följa med miljöarbetare som kör i området. Det har fack och arbetsgivare enats om efter gårdagens misshandel av en arbetare.

På måndagsförmiddagen attackerades en renhållningsarbetare vid företaget Reno Norden av en bilist, som var arg över att sopbilen spärrade hans väg. Bilföraren spottade först på renhållaren och vände sedan tillbaka och slog honom.

Dagen efter händelsen mår miljöarbetaren förhållandevis bra, förklarar Reno Nordens avdelningschef i Malmö, Joakim Boneus.

– Han kom tillbaka till jobbet igen, efter att han varit på sjukhus, men i dag har han valt att stanna hemma. En muskel i halsen hade svullnat upp. Jag frågade om han ville byta till ett annat hämtningsområde, men det ville han inte.

I eftermiddag kommer renhållaren, företagets huvudskyddsombud och avdelningschefen att träffas igen för att diskutera åtgärder.

– Jag vill kolla upp hur han mår. Det kan ju komma som en efterchock när något sånt här händer. Det är högst olyckligt. Under morgondagens körning i området tar vi med väktare från Securitas, säger Joakim Boneus.

I går stoppade Transports huvudskyddsombud, Gert-Ove Jönsson, allt arbete utmed Bennets väg i Rosengård och representanter företagsledning, kommun och fack träffades till ett snabbinkallat möte.

– Stoppet utmed hela vägen ligger kvar. Vi kör inte förrän vi har väktare med oss, förklarar Gert-Ove Jönsson.

Sopbilen, som fick en irriterad bilist att ta till knytnävarna, var dubbelbemannad och kollegan till den misshandlade miljöarbetaren känner sig fortfarande hotad, anmärker Jönsson.

– Han är inte alls bekväm med att köra i området, där folk tidigare kastat skor efter honom. Jag kommer att stå på mig. Det är mina kollegor det handlar om och jag känner mig också hotad av människor som skriker och skäller på oss när vi utför vårt jobb.

Gatan ligger nära centrum i Rosengård, där fler gator är stökiga för sophämtarna. Gert-Ove Jönsson har funderingar kring om ytterligare tre, fyra gator behöver stängas av framöver. Just på Bennets väg hämtar Reno Norden i vanliga fall avfall fem dagar i veckan.

Bert Johansson är Transports regionala skyddsombud på avdelning 12 i Malmö. Han berättar om åtgärderna med överfallslarm, kopplat till en larmcentral, och väktareskort, som fack och arbetsgivare kommit överens om.

– Vi diskuterade ifall Reno Norden skulle anlita ett vaktbolag som skulle vara på plats vid varje hämtningstillfälle. Fast det kändes som ganska ohållbart att miljöarbetarna alltid skulle ha väktare med sig vid utsatta adresser, säger han.

– Med hjälp av larmet kan de anställda kalla på snabb hjälp, om det behövs. Men fram till dess att larmsystemet är i gång ska väktare följa med miljöarbetarna, så att de kan känna sig trygga.

Bert Johansson berömmer Reno Nordens avdelningschef i Malmö för hans vilja att lösa problemet. Han och Gert-Ove Jönsson är däremot kritiska till VA Syd, som upphandlar sophämtningen för Malmö kommuns räkning.

– Vi trodde att VA Syd skulle vara en hjälpande hand för att försöka lösa problemet, men de ansåg att de inte hade med saken att göra. De skulle i alla fall kunna kontakta fastighetsägaren, Malmö kommunala bostäder, så att de i sin tur kan informera sina hyresgäster om händelsen, menar Bert Johansson.

Sven Tilly är chef för VA Syds enhet för drift och upphandling. Han tillbakavisar kritiken och säger att han har informerat det kommunala bostadsbolaget. Däremot är han osäker på om information till hyresgästerna skulle ha någon effekt.

– Det som skedde i går, att en renhållningsarbetare blev slagen, var en unik händelse som vi alla blev tagna av. Det har aldrig skett tidigare under de 15 år jag varit i branschen. Vi vet inte ens om bilföraren bodde i området eller bara var på tillfälligt besök.

Tilly hävdar att VA Syd har en bra arbetsgrupp, där man tar upp arbetsmiljöproblem med de anlitade renhållningsbolagen. Han drar en parallell till anställda på återvinningscentraler, som blivit både hotade och slagna av personer som vill komma över dyrbart material, exempelvis elektronik. Därför har all personal fått utbildning om hur man ska agera vid hot och våld.

Det skulle kunna vara en lösning även för miljöarbetarna, resonerar Sven Tilly. Däremot varnar han för att väktarbilar, i ett redan hårt trafikerat område, kan uppfattas som provocerande av invånarna.

– Området är trögt och svårframkomligt, med bilar parkerade på bägge sidor av gatan där miljöarbetarna ska fram. Vi försöker samverka med Malmö kommunala bostadsbolag för att få till parkeringsförbud på ena sidan av gatan.

– På vissa håll kan frågan lösas med containrar, där hyresgästerna får lämna sina sopor och där sophämtarna inte är lika utsatta för trafiken. Men i det här fallet rör det sig om en sopsug för ett hundratal hyresgäster, som bostadsbolaget inte kan flytta.

Att belasta VA Syds budget med kostnader för väktareskort är inte aktuellt, betonar Sven Tilly. Skattepengarna ska gå till hämtning av sopor.

Kommunen har ändå ansvar för sophanteringen?

– Det stämmer, men om någon utsätts för hot och våld är det polisens sak.

Det är alltså upp till miljöföretagen att stå för kostnaderna?

– Vi kan inte uttala oss om arbetsgivarnas åtgärder. Det som hände i Rosengård kan hända var som helst. Det går inte att förutse var människor blir arga över att sopbilar står i vägen.

– Vi anlitar flera andra renhållningsbolag och vad vi gör för ett företag måste gälla för alla. Efter att en renhållare blivit slagen har branschen fått upp ögonen för vad som kan hända och följer Reno Nordens åtgärder med stort intresse, säger Sven Tilly.

Reno Nordens avdelningschef Joakim Boneus kallar morgondagens väktarstöd för ett första steg. Även han tar upp utbildning om hot och våld som en mer långsiktig lösning.

– Väktareskort väcker rätt mycket uppmärksamhet och mycket skriverier i media kan uppmuntra fler till dumheter. Därför är vi egentligen lite restriktiva med att ta till väktarbolag, anför han.

 

Fotnot. VA Syd är ett kommunalförbund som håller i Burlövs, Eslövs, Lunds och Malmös vatten-, avlopps- och avfallshantering.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.