Miljöarbetare klämdes ihjäl under sopbilen

I mars klämdes en miljöarbetare till döds under en sopbil. Exakt hur olyckan gick till är ännu inte klarlagt, men den har ändå satt fart på debatten om sopgubbar som åker bakpå bilen. På flera miljöföretag gäller totalförbud mot det riskfyllda arbetssättet. Polisen har än så länge valt att blunda.

Den 6 mars rapporterade Transportarbetaren om en dödsolycka i Brottby, strax norr om Stockholm. Uppgifterna var knapphändiga. En renhållningsarbetare i 60-årsåldern hade hamnat under en backande sopbil.

Efter olyckan har arbetsgivaren, Ragn-Sells, legat lågt. Fackliga förtroendemän fick så kallat yppandeförbud. Skälet är att händelsen utreds både av polis och Arbetsmiljöverket. Förundersökningen – misstankarna – handlar om vållande till annans död och brott mot arbetsmiljölagen.

Vad var det som hände i Brottby?

I nuläget är det oklart. Utredningen pågår fortfarande. Sex veckor efter olyckan har föraren som körde sopbilen ännu inte kunnat höras av polis – på grund av chocken. Enligt en poliskälla hade de två Ragn-Sellsanställda jobbat många år tillsammans.

Bland Transports miljöarbetare och fackligt aktiva har dödsolyckan blåst liv i en gammal omtvistad arbetsmiljöfråga. Alltså åkning bakpå sopbilen kortare sträckor, mellan hämtställen. Antingen på ståplattor eller någon annanstans där det går att kliva upp.

En av dem som reagerat är Kim Jörgensen, klubbordförande i det kommunala renhållningsbolaget Renova i Göteborg:

– Vi har fört en ojämn kamp mot ståplattorna. Renova och de flesta större miljöföretagen har numera förbjudit åkning bakpå, men tydligen kan de fortfarande beställa ståplattor när nya bilar köps in. Här nere ser man dagligen sopgubbar som hänger baktill.

– Finns det inte ståplatta blir det ”Jesus-åkning”. Vi kallar det så när man står bredbent på kärlstegen eller i vaggan och håller sig fast i bommen med händerna. Jag har till och med sett gubbar åka på fotsteget, vid passagerardörren, och hålla sig fast i sidospegeln.

Flera fackligt aktiva påpekar påpekar att åkning bak fortfarande är vanligt runt om i Sverige.

– Sopgubbarna gör det för att hinna med, säger Kim Jörgensen. Ett argument som återkommer är att klättring i och ur hytten 200 gånger per arbetsdag också innebär en arbetsmiljörisk. Men jag köper inte det synsättet. Folk måste jobba hållbart och säkert.

– Det är så fruktansvärt onödigt, om folk dör för att de hängt utanpå en sopbil. Riskerna är enorma för alla som jobbar så. Det räcker ju med att föraren tvingas gira eller göra en plötslig inbromsning, så är det klippt.

I Borås har Transports skyddsombud Peder Jonsson gått en match mot sin arbetsgivare, Borås energi.

– Vi har haft flera allvarliga tillbud, bland annat med en ståplatta som lossnade och rasade i backen. Lyckligtvis var det ingen som skadades. Vid ett annat tillfälle hoppade en sommarvikarie av i farten och knäckte flera ryggkotor.

Tyvärr har Borås energi ingen klar linje, anser Peder Jonsson.

– Numera beställer bolaget inte ståplattor till nya bilar. Men finns det inte plattor så kliver folk upp någon annanstans. Jag gissar att 10–20 procent av de anställda då och då åker bak. En del säger: ”Annars hinner vi inte med…” Men det är ju inte vårt ansvar, utan arbetsgivarens.

– Vi skulle behöva tydliga regler från kommunerna och från myndigheterna som sätter stopp för det här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.