Miljöarbetarna ger sig in i avtalsstriden

Klockan ett i eftermiddag trappas förhandlingarna upp – och breddas. Då kliver en niohövdad delegation för Transports miljöarbetare in i Svenskt Näringslivs hus i Stockholm för att omförhandla sitt avtal.

Klockan 13.30 återkommer också chaufförerna och terminalarbetarna till Näringslivets hus vid Storgatan för att återuppta manglingarna, som avbröts sent i går kväll.

Precis som Transportavtalet löpte Miljöarbetareavtalet med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, ut den sista februari i år. Transports renhållningsarbetare har gått ut med samma krav till arbetsgivarna, som förare och terminalare:

• 860 kronor i lönehöjning

• ettårigt avtal

• tydligare regleringar inom bemanning

• regleringar av integritetsskyddet vid alkotestning av förare hos andra parter än arbetsgivaren

Drogfrågan hamnade på dagordningen efter att Transport nyligen förlorade en tvist i Arbetsdomstolen. Domen innebär att chaufförer, förutom alkolås i bilen, kan tvingas genomgå flera drogtester på olika håll under en arbetsdag.

Jerker Nilsson är centralt ansvarig ombudsman för Miljöarbetareavtalet. Transports krav följer överenskommelsen i den gemensamma LO-samordningen, förklarar han. Där enades LO-förbunden om att begära kronpåslag på minst 700 kronor för anställda med löner under 25 000 kronor, för att få upp de lägsta lönerna.

– Eftersom både transport- och miljöavtalet ligger tidsmässigt efter de andra LO-avtalen begär vi 860 kronor.

Jerker Nilsson ser en styrka i att transportarnas och miljöarbetarnas delegationer, med representanter från hela landet, samlas på samma ställe och kan ”peppa” varandra.

– Det är viktigt att de kan känna samhörighet och att vi jobbar tillsammans.

Hur stora är chanserna för Transport att få igenom avtal med kronpåslag, när en rad andra LO-förbund träffat överenskommelser med arbetsgivarna om procentsatser? Näringslivet vill ju räkna i procent?

– För våra medlemmar handlar det om att behålla sin köpkraft. Ett procentpåslag för en industriarbetare och en transportare är inte samma sak eftersom lönerna är högre inom industrin. Våra medlemmar ska inte tappa i köpkraft gentemot industrin.

– Det är svårt att sia om utgången, procent eller kronor är ju den ständiga kampen mellan parterna.

Pengar, tid, bemanning och integritet. Det kan låta lite magert jämfört med tidigare långa kravlistor?

– Ja, fast det är pengar medlemmarna lyft fram som viktigast. Med ett kort avtal blir kraven färre, å andra sidan är det snart dags för omförhandling igen, när man ser hur köpkraften utvecklat sig.

Jerker Nilsson trycker också på vikten av att reglera inhyrning av personal, den stora stötestenen just nu i förhandlingarna om Transportavtalet.

– Systemet och reglerna i lagen om anställningsskydd måste fungera och tillämpas. Det handlar om att täppa igen luckan, där arbetsgivare i dag säger upp personal för att i stället plocka in de personer de själva önskar via bemanningsbolag. Sägs folk upp på grund av arbetsbrist så ska de behålla sin rätt till återanställning.

Är det inte längre aktuellt med en procentsats, som sätter en gräns för hur stor andel inhyrda företag kan ta in?

– Den frågan är självklart också viktig men det är inte det mest akuta just nu. Viktigast är att företagen inte ska kunna göra sig av med folk genom att kringgå reglerna, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker han om att en rad andra LO-förbund slutit 3-årsavtal, trots LO-överenskommelsen om ettåriga avtal?

– Det är ganska överraskande när vi lovat varandra något annat innan. Milt uttryckt.

Hur helig ett-årsprincipen är beror på vad motparten har att erbjuda i utbyte mot ett längre avtal, förklarar förbundsjurist Marcel Carlstedt som också deltar i förhandlingarna.

– Vill arbetsgivaren köpa sig till ytterligare två år med fredsplikt så får de ta upp plånboken, anför han.

Både Carlstedt och Nilsson betonar:

– Varken renhållningsarbetare eller åkerichaufförer ska tvingas blåsa överallt hos tredje part!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?