Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.
Close
Suez är ett företag som infört tvåskift vid hämtning av hushållsavfall.
Close
Avtal 2020

Miljöarbetarna står på tur i Transports avtalsrörelse

Miljöarbete. Under måndagen går Transport in i avtalsrörelsen med ytterligare en yrkesgrupp, miljöarbetarna. – Precis som på åkeri- och terminalområdet prioriterar vi tryggheten i jobbet. Det är inte ovanligt med allvarliga hot mot våra medlemmar, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Transport är mitt uppe i förhandlingarna för förbundets största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare.

Klockan 13 på måndagen träffar facket samma motpart, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, för en första rond om villkoren för miljöarbetare som bemannar bland annat sopbilar och återvinningscentraler.

Till förhandlingsbordet har Transport med sig krav som till stor del är desamma som för det stora Transportavtalet.

Joakim Guttman säger:

– Vi kan inte göra så mycket åt lönen, där har industrin redan satt märket. Det vill säga löneökningar på 5,4 procent på 29 månader.

I stället kommer förbundet att lägga krut på arbetsmiljön och trygghetsfrågorna, förklarar Guttman.

På andra avtalsområden handlar det bland annat om att motverka så kallad hyvling av tjänster och missbruk av visstider och deltider. Hur ser det ut för renhållningsarbetarna?

– Än så länge har de varit ganska förskonade från sådant, men det gäller att stämma i bäcken. Ett problem som seglat upp är att arbetsgivarna vill utnyttja miljöarbetarna en större del av dygnet. Främst genom tvåskift.

– Och det är en utveckling vi inte gillar. Att hämta in hushållssopor på sena eftermiddagar och kvällar innebär mer lastbilstrafik när folk är i rörelse och barn är ute och leker. Det innebär förstås ökad risk för olyckor.

I början av november utväxlade parterna krav inför de kommande miljöförhandlingarna. Transport lämnade över förslag på en omarbetad arbetsmiljöbilaga, som innehåller bestämmelser om exempelvis företagshälsovård, arbetskläder och samverkan kring arbetsmiljö och säkerhet.

Just säkerheten är en fråga som aktualiseras på många håll inom miljöområdet. Joakim Guttman beskriver hur såväl chaufförer som anställda på återvinningscentraler ofta utsätts för hot:

– Det är sjukt hur en del människor beter sig. Vi har haft fall där bilister medvetet försökt köra på renhållare som stannat för att hämta avfall. På återvinningscentraler har det till och med förekommit vapenhot när besökare fått tillsägelser om hur och var avfallet ska kastas.

I dagsläget har parterna satt ut fyra förhandlingsdagar för miljöområdet. Det är 16–17 november. Och sedan 3–4 december.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.