Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.
Close
Suez är ett företag som infört tvåskift vid hämtning av hushållsavfall.
Close
Avtal 2020

Miljöarbetarna står på tur i Transports avtalsrörelse

Miljöarbete. Under måndagen går Transport in i avtalsrörelsen med ytterligare en yrkesgrupp, miljöarbetarna. – Precis som på åkeri- och terminalområdet prioriterar vi tryggheten i jobbet. Det är inte ovanligt med allvarliga hot mot våra medlemmar, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Transport är mitt uppe i förhandlingarna för förbundets största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare.

Klockan 13 på måndagen träffar facket samma motpart, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, för en första rond om villkoren för miljöarbetare som bemannar bland annat sopbilar och återvinningscentraler.

Till förhandlingsbordet har Transport med sig krav som till stor del är desamma som för det stora Transportavtalet.

Joakim Guttman säger:

– Vi kan inte göra så mycket åt lönen, där har industrin redan satt märket. Det vill säga löneökningar på 5,4 procent på 29 månader.

I stället kommer förbundet att lägga krut på arbetsmiljön och trygghetsfrågorna, förklarar Guttman.

På andra avtalsområden handlar det bland annat om att motverka så kallad hyvling av tjänster och missbruk av visstider och deltider. Hur ser det ut för renhållningsarbetarna?

– Än så länge har de varit ganska förskonade från sådant, men det gäller att stämma i bäcken. Ett problem som seglat upp är att arbetsgivarna vill utnyttja miljöarbetarna en större del av dygnet. Främst genom tvåskift.

– Och det är en utveckling vi inte gillar. Att hämta in hushållssopor på sena eftermiddagar och kvällar innebär mer lastbilstrafik när folk är i rörelse och barn är ute och leker. Det innebär förstås ökad risk för olyckor.

I början av november utväxlade parterna krav inför de kommande miljöförhandlingarna. Transport lämnade över förslag på en omarbetad arbetsmiljöbilaga, som innehåller bestämmelser om exempelvis företagshälsovård, arbetskläder och samverkan kring arbetsmiljö och säkerhet.

Just säkerheten är en fråga som aktualiseras på många håll inom miljöområdet. Joakim Guttman beskriver hur såväl chaufförer som anställda på återvinningscentraler ofta utsätts för hot:

– Det är sjukt hur en del människor beter sig. Vi har haft fall där bilister medvetet försökt köra på renhållare som stannat för att hämta avfall. På återvinningscentraler har det till och med förekommit vapenhot när besökare fått tillsägelser om hur och var avfallet ska kastas.

I dagsläget har parterna satt ut fyra förhandlingsdagar för miljöområdet. Det är 16–17 november. Och sedan 3–4 december.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.