"Miljömålen kräver nya transportsätt"
Målmedveten. Kunskapen om vad som förändrar klimatet finns redan. VTI:s nya professor Yvonne Andersson-Sköld ska reda ut vad transportsektorn kan göra för att nå miljömålen.
Sverige har ambitiösa miljömål. Fram till 2050 ska utsläppen av växthusgaser i princip vara noll. För att nå dit krävs stora förändringar, inte minst inom transportsektorn. Yvonne Andersson-Sköld är ny professor i miljö och transporter på Statens väg- och trafikforskningsinstitut (VTI).
Hennes jobb är att öka kunskaperna hur framtidens transporter påverkar miljön. Förändringarna behöver nödvändigtvis inte innebära färre jobb för landets transportarbetare.
– Jag tror att det handlar om nya former och anpassning. Godstransporter kommer verkligen behövas i framtiden. Men de kommer säkert gå mer på tåg och i sjöfart. För persontransporter kan det till och med behövas mer personal. Jag tror att det blir färre privata bilar och mer både kommunala transporter och taxibilar, säger hon.
I forskarvärlden finns en enighet om var utsläppen kommer från, men vad som är det bästa alternativet för framtiden är inte lika självklart. Yvonne Andersson-Sköld kommer tillsammans med sina kollegor att forska om vad som händer med miljö och samhällsekonomi när nya transportsätt ersätter gamla.
Hon konstaterar att lastbilar och andra fordon aldrig har varit så miljövänliga som nu. Trots det minskar inte utsläppen, enligt siffror från Naturvårdsverket.
– Det beror på att vi transporterar oss människor och gods mycket mer än vi gjorde förut. Godstransporterna går att göra mer kompakta. Mer saker kan gå i containertrafik och så går det att köra gods i större lastbilar och i karavan, säger Yvonne Andersson-Sköld.
Du har tidigare forskat om jordskred och översvämningar. Kommer klimatförändringarna leda till att vägnätet drabbas?
– Ja, på sina ställen. Jag tänker på skredet i Småröd för elva år sedan, då hela E6:an flyttade på sig. I framtiden kan vi vänta oss mer nederbörd, ökade vattenflöden, liksom perioder med torka och mer erosion. Allt det ökar riskerna, och alla vägar är inte planerade för detta.
Är det för billigt med transporter i dag?
– Mitt personliga svar är ja. Att det är billigt hjälper oss inte att minska transporterna eller tänka efter vad vi håller på med. Där har vi kanske en konflikt. Vi ska komma fram till hur vi löser den.