Yvonne Andersson-Sköld.
Close
Yvonne Andersson-Sköld, professor på VTI, ska forska om vad som händer med miljö och samhällsekonomi när nya transportsätt ersätter gamla.
Close

"Miljömålen kräver nya transportsätt"

Målmedveten. Kunskapen om vad som förändrar klimatet finns redan. VTI:s nya professor Yvonne Andersson-Sköld ska reda ut vad transportsektorn kan göra för att nå miljömålen.

Sverige har ambitiösa miljömål. Fram till 2050 ska utsläppen av växthusgaser i princip vara noll. För att nå dit krävs stora förändringar, inte minst inom transportsektorn. Yvonne Andersson-Sköld är ny professor i miljö och transporter på Statens väg- och trafikforskningsinstitut (VTI).

Hennes jobb är att öka kunskaperna hur framtidens transporter påverkar miljön. Förändringarna behöver nödvändigtvis inte innebära färre jobb för landets transportarbetare.

– Jag tror att det handlar om nya former och anpassning. Godstransporter kommer verkligen behövas i framtiden. Men de kommer säkert gå mer på tåg och i sjöfart. För persontransporter kan det till och med behövas mer personal. Jag tror att det blir färre privata bilar och mer både kommunala transporter och taxibilar, säger hon.

I forskarvärlden finns en enighet om var utsläppen kommer från, men vad som är det bästa alternativet för framtiden är inte lika självklart. Yvonne Andersson-Sköld kommer tillsammans med sina kollegor att forska om vad som händer med miljö och samhällsekonomi när nya transportsätt ersätter gamla.

Hon konstaterar att lastbilar och andra fordon aldrig har varit så miljövänliga som nu. Trots det minskar inte utsläppen, enligt siffror från Naturvårdsverket.

– Det beror på att vi transporterar oss människor och gods mycket mer än vi gjorde förut. Godstransporterna går att göra mer kompakta. Mer saker kan gå i containertrafik och så går det att köra gods i större lastbilar och i karavan, säger Yvonne Andersson-Sköld.

Du har tidigare forskat om jordskred och översvämningar. Kommer klimatförändringarna leda till att vägnätet drabbas?

– Ja, på sina ställen. Jag tänker på skredet i Småröd för elva år sedan, då hela E6:an flyttade på sig. I framtiden kan vi vänta oss mer nederbörd, ökade vattenflöden, liksom perioder med torka och mer erosion. Allt det ökar riskerna, och alla vägar är inte planerade för detta.

Är det för billigt med transporter i dag?

– Mitt personliga svar är ja. Att det är billigt hjälper oss inte att minska transporterna eller tänka efter vad vi håller på med. Där har vi kanske en konflikt. Vi ska komma fram till hur vi löser den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Man med glasögon framför gräsmatta och träd

Byta batteri snabbare än laddning

Forskning. Det tar bara några minuter att byta ett urladdat batteri mot ett laddat. Sedan kan ellastbilen rulla igen. Det framgår i en rapport från VTI, där forskningsinstitutet föreslår regeringen att satsa på ett pilotprojekt med batteribytesstationer i Sverige.

VTI ska bland annat undersöka hur klimatförändringar påverkar gamla flygfält. Foto: Justina Öster

Forskning om framtidens flyg

Flyg. Stora satsningar pågår för att utveckla ny teknik och nya ­bränslen inom flyget. Nu ska forsknings­institutet VTI i tre projekt bidra till att bredda forskningen och bland annat undersöka hur batteriladdning på flygplatser kan gå till.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.