Sedlar
Close
41 taxichaufförer på Gotland, i Södermanland och i Västergötland fick dela på drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg.
Close

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.
”Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar”, säger Viktor Petrov. Foto: Justina Öster

Viktor Petrov är regional samordnare i taxibranschen på Transportarbetare-förbundets Linköpingsavdelning. Han vill inte hänga ut företagen med namn eftersom facket inte betraktar dem som oseriösa.

– Det här är inte de värsta bolagen utan mer normala. Om vi kontrollerade fler och mer oseriösa taxibolag i landet skulle vi säkert hamna på mycket högre belopp. Så mycket fuskas det i branschen och felen är grova, säger Viktor Petrov.

Kollade tre företag

Transport bestämde sig för att begära ut alla lönespecifikationer, scheman och anställningsbevis för anställda vid tre företag på Gotland, i Södermanland och i Västergötland. Granskningen gjordes två år tillbaka i tiden för 41 medlemmar som tillsammans fick 2 036 000 kronor. Här är resultatet:

  • Maj 2023: 550 000 kronor i lön till 12 medlemmar och 500 000 kronor i skadestånd till Transports avdelning på Gotland. Högsta beloppet till en enskild chaufför:155 135 kronor.
  • Februari 2024: 837 000 kronor i lön till 14 medlemmar och 491 000 kronor i skadestånd till Transports Nyköpingsavdelning. Högsta beloppet till en chaufför betalades ut: 168 288 kronor.
  • Mars 2024: 649 000 kronor till 15 medlemmar och 300 000 kronor i skadestånd till Transports avdelning i Linköping. Högsta beloppet till en enskild chaufför: 70 358 kronor.

”Väldigt mycket pengar”

– Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar, säger Viktor Petrov.

Felen som arbetsgivarna gör, medvetet eller omedvetet eftersom taxiföraravtalet är komplicerat, handlar främst om obetald övertid och felaktiga scheman, förklarar Petrov.

– Jag har jobbat på olika avdelningar i landet och vet att resultaten inte skulle bli bättre om vi gjorde samma kontroller i exempelvis Göteborg eller Malmö.

Tidskrävande

Att räkna ut utebliven lön är ett tidskrävande pussel. Transport ägnade två månader åt varje avdelning före förhandling med arbetsgivarna, men arbetet gav mer utdelning.

– Genom att visa att facket gör skillnad har vi fått 11 nya medlemmar i Södermanland och åtta nya på Gotland.

Nu fortsätter Transport arbetet genom att ordna facklig utbildning och hoppas fånga upp fler som vill engagera sig och dra i gång lokal facklig verksamhet.

Transports uträkningar visar att facket kunnat kräva ännu mer pengar, förklarar Viktor Petrov.

– Men vår avsikt är inte att företagen ska gå omkull, bara att de anställda ska få rätt lön. Att som arbetsgivare säga att ”ingen i branschen betalar övertid” håller inte.

Billigast vinner

Han ser upphandlingarna som orsak till att lönerna pressas ner.

– Den enda regel som gäller är att billigast bolag vinner. Ofta lägger företagen så låga anbud att de inte har råd att betala övertid. Det går ut över våra medlemmar. Vi skulle behöva hitta en modell för vad en arbetad timme kostar på riktigt, enligt kollektivavtalet. Ta fram ett minimipris som bolagen inte kan lägga sig under, då sorteras de bort.

– Priset skulle indexregleras och uppdateras. Jag samarbetar med några stora arbetsgivare i frågan. De är också intresserade av att få bort de oseriösa aktörerna från branschen, säger Viktor Petrov.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.