Sedlar
Close
41 taxichaufförer på Gotland, i Södermanland och i Västergötland fick dela på drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg.
Close

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.
”Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar”, säger Viktor Petrov. Foto: Justina Öster

Viktor Petrov är regional samordnare i taxibranschen på Transportarbetare-förbundets Linköpingsavdelning. Han vill inte hänga ut företagen med namn eftersom facket inte betraktar dem som oseriösa.

– Det här är inte de värsta bolagen utan mer normala. Om vi kontrollerade fler och mer oseriösa taxibolag i landet skulle vi säkert hamna på mycket högre belopp. Så mycket fuskas det i branschen och felen är grova, säger Viktor Petrov.

Kollade tre företag

Transport bestämde sig för att begära ut alla lönespecifikationer, scheman och anställningsbevis för anställda vid tre företag på Gotland, i Södermanland och i Västergötland. Granskningen gjordes två år tillbaka i tiden för 41 medlemmar som tillsammans fick 2 036 000 kronor. Här är resultatet:

  • Maj 2023: 550 000 kronor i lön till 12 medlemmar och 500 000 kronor i skadestånd till Transports avdelning på Gotland. Högsta beloppet till en enskild chaufför:155 135 kronor.
  • Februari 2024: 837 000 kronor i lön till 14 medlemmar och 491 000 kronor i skadestånd till Transports Nyköpingsavdelning. Högsta beloppet till en chaufför betalades ut: 168 288 kronor.
  • Mars 2024: 649 000 kronor till 15 medlemmar och 300 000 kronor i skadestånd till Transports avdelning i Linköping. Högsta beloppet till en enskild chaufför: 70 358 kronor.

”Väldigt mycket pengar”

– Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar, säger Viktor Petrov.

Felen som arbetsgivarna gör, medvetet eller omedvetet eftersom taxiföraravtalet är komplicerat, handlar främst om obetald övertid och felaktiga scheman, förklarar Petrov.

– Jag har jobbat på olika avdelningar i landet och vet att resultaten inte skulle bli bättre om vi gjorde samma kontroller i exempelvis Göteborg eller Malmö.

Tidskrävande

Att räkna ut utebliven lön är ett tidskrävande pussel. Transport ägnade två månader åt varje avdelning före förhandling med arbetsgivarna, men arbetet gav mer utdelning.

– Genom att visa att facket gör skillnad har vi fått 11 nya medlemmar i Södermanland och åtta nya på Gotland.

Nu fortsätter Transport arbetet genom att ordna facklig utbildning och hoppas fånga upp fler som vill engagera sig och dra i gång lokal facklig verksamhet.

Transports uträkningar visar att facket kunnat kräva ännu mer pengar, förklarar Viktor Petrov.

– Men vår avsikt är inte att företagen ska gå omkull, bara att de anställda ska få rätt lön. Att som arbetsgivare säga att ”ingen i branschen betalar övertid” håller inte.

Billigast vinner

Han ser upphandlingarna som orsak till att lönerna pressas ner.

– Den enda regel som gäller är att billigast bolag vinner. Ofta lägger företagen så låga anbud att de inte har råd att betala övertid. Det går ut över våra medlemmar. Vi skulle behöva hitta en modell för vad en arbetad timme kostar på riktigt, enligt kollektivavtalet. Ta fram ett minimipris som bolagen inte kan lägga sig under, då sorteras de bort.

– Priset skulle indexregleras och uppdateras. Jag samarbetar med några stora arbetsgivare i frågan. De är också intresserade av att få bort de oseriösa aktörerna från branschen, säger Viktor Petrov.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.