Sedlar
Close
41 taxichaufförer på Gotland, i Södermanland och i Västergötland fick dela på drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg.
Close

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.
”Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar”, säger Viktor Petrov. Foto: Justina Öster

Viktor Petrov är regional samordnare i taxibranschen på Transportarbetare-förbundets Linköpingsavdelning. Han vill inte hänga ut företagen med namn eftersom facket inte betraktar dem som oseriösa.

– Det här är inte de värsta bolagen utan mer normala. Om vi kontrollerade fler och mer oseriösa taxibolag i landet skulle vi säkert hamna på mycket högre belopp. Så mycket fuskas det i branschen och felen är grova, säger Viktor Petrov.

Kollade tre företag

Transport bestämde sig för att begära ut alla lönespecifikationer, scheman och anställningsbevis för anställda vid tre företag på Gotland, i Södermanland och i Västergötland. Granskningen gjordes två år tillbaka i tiden för 41 medlemmar som tillsammans fick 2 036 000 kronor. Här är resultatet:

  • Maj 2023: 550 000 kronor i lön till 12 medlemmar och 500 000 kronor i skadestånd till Transports avdelning på Gotland. Högsta beloppet till en enskild chaufför:155 135 kronor.
  • Februari 2024: 837 000 kronor i lön till 14 medlemmar och 491 000 kronor i skadestånd till Transports Nyköpingsavdelning. Högsta beloppet till en chaufför betalades ut: 168 288 kronor.
  • Mars 2024: 649 000 kronor till 15 medlemmar och 300 000 kronor i skadestånd till Transports avdelning i Linköping. Högsta beloppet till en enskild chaufför: 70 358 kronor.

”Väldigt mycket pengar”

– Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar, säger Viktor Petrov.

Felen som arbetsgivarna gör, medvetet eller omedvetet eftersom taxiföraravtalet är komplicerat, handlar främst om obetald övertid och felaktiga scheman, förklarar Petrov.

– Jag har jobbat på olika avdelningar i landet och vet att resultaten inte skulle bli bättre om vi gjorde samma kontroller i exempelvis Göteborg eller Malmö.

Tidskrävande

Att räkna ut utebliven lön är ett tidskrävande pussel. Transport ägnade två månader åt varje avdelning före förhandling med arbetsgivarna, men arbetet gav mer utdelning.

– Genom att visa att facket gör skillnad har vi fått 11 nya medlemmar i Södermanland och åtta nya på Gotland.

Nu fortsätter Transport arbetet genom att ordna facklig utbildning och hoppas fånga upp fler som vill engagera sig och dra i gång lokal facklig verksamhet.

Transports uträkningar visar att facket kunnat kräva ännu mer pengar, förklarar Viktor Petrov.

– Men vår avsikt är inte att företagen ska gå omkull, bara att de anställda ska få rätt lön. Att som arbetsgivare säga att ”ingen i branschen betalar övertid” håller inte.

Billigast vinner

Han ser upphandlingarna som orsak till att lönerna pressas ner.

– Den enda regel som gäller är att billigast bolag vinner. Ofta lägger företagen så låga anbud att de inte har råd att betala övertid. Det går ut över våra medlemmar. Vi skulle behöva hitta en modell för vad en arbetad timme kostar på riktigt, enligt kollektivavtalet. Ta fram ett minimipris som bolagen inte kan lägga sig under, då sorteras de bort.

– Priset skulle indexregleras och uppdateras. Jag samarbetar med några stora arbetsgivare i frågan. De är också intresserade av att få bort de oseriösa aktörerna från branschen, säger Viktor Petrov.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.