Anders Palmqvist från Transports Malmöavdelning. Foto: John Antonsson
Close
Anders Palmqvist från Transports Malmöavdelning.
Close
Arbetsmiljö

Miljonnota för brister i arbetsmiljön

Viten. Transportarbetarens genomgång visar att Arbetsmiljöverket ställt många krav på UPS. De senaste åtta åren har myndigheten hotat med vite 12 gånger. Som mest 1,2 miljoner kronor.

När Arbetsmiljöverket genomfört en inspektion ställer de ibland krav på att arbetsgivaren ska lösa vissa saker. Det kan vara arbetsmoment som är osäkra eller riskbedömningar som måste göras. För företag som inte löser problemen hotar vite.

Under de åtta senaste åren har Arbetsmiljöverket beslutat om 12 förelägganden med vite mot UPS.

Ett av de högsta vitena kom efter att arbetsmiljön på Sturup-terminalen sattes under lupp.

Allt hade börjat med att regionala skyddsombudet Anders Palmqvist skickat in en begäran om arbetsmiljöåtgärder till Arbetsmiljöverket.

Terminalarbetarna förväntades göra tunga lyft. Ibland rörde det sig om manuell hantering av paket som vägde upp till 70 kilo.

Problemen grundar sig dels i gamla lokaler och otillräckliga tekniska lösningar. Och dels i att paketbilarna är trånga utan utrymme för att lägga gods på pall. Det hela slutade med ett vite på 1,2 miljoner kronor för UPS.

Fler liknande ärenden

Arbetsmiljöverket har drivit liknande ärenden på flera andra orter, som också lett till föreläggande om vite och vite när företaget inte löst problemet.

Transportarbetaren har tidigare berättat om att chaufförerna i de lätta lastbilarna i regel kör bilar utan AC. Anders Palmqvist krävde att Arbetsmiljöverket skulle agera för att de lätta lastbilarna ska få klimatanläggning och backvarnare. Där valde Arbetsmiljöverket att avslå hans begäran och i stället inleda ett eget ärende om såväl backvarnare som klimatet i bilarna.

– Där har UPS skickat in en riskbedömning som vi tycker är helt horribel. Företaget håller med om att det är en allvarlig risk när det blir för varmt i bilen och har föreslagit ett antal åtgärder. Bland annat att förarna ska få kontinuerlig träning i att självreglera värmen, klä sig i lager, undvika koffeinhaltig dryck och uppmuntras att äta varierad och hälsosam kost.

Är det alltid så hårt motstånd?

– Nej inte alltid. Jag tycker de lokalt ansvariga försöker göra det bästa de kan för arbetsmiljön och ibland vill göra mer än de får tillåtelse att göra. Men när något kostar pengar bromsas det uppifrån, säger Anders Palmqvist.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.