Miljöpartiet räknar fel om dödsolyckor med lastbil
Miljöpartiet går nu ut med att lastbilar är inblandade i var femte dödsolycka på vägarna. Med det som argument måste lastbilstrafiken minska, anser partiet. Kravet bottnar i ett räknefel. Det medger riksdagsman Stina Bergström (mp), som ändå håller fast vid att mer gods måste flyttas över på järnväg.
Efter den stora seriekrocken på E4:an ifrågasätter Miljöpartiet den växande lastbilstrafiken. I en frågestund i riksdagen ställer Stina Bergström moderaterna mot väggen och undrar vad regeringen gör för att minska antalet lastbilar.
Bergström anför att den tunga trafiken är inblandad i 20 procent av alla dödsolyckor. I Miljöpartiets utspel står det inte uttryckligen att lastbilarna därmed är överrepresenterade när det gäller dödsoffer, men det är underförstått så, uppger Stina Bergström som är trafikpolitisk talesman i mp.
Kruxet är att partiet räknar fel.
I nuläget utgör lastbilarna 11,6 procent av det så kallade trafikarbetet på de statliga vägarna. Siffran anger inte andelen fordon, utan innebär att lastbilarna står för 11,6 procent av alla körda mil på vägnätet.
Med tanke på dödskrockarna, där lastbilarna alltså finns med i 20 procent, så kan det se ut som om att de tunga fordonen är kraftigt överrepresenterade.
Men matematik är svårt. Rent statistisk borde lastbilarna finnas med i närmare 22 procent av alla kollisioner mellan fordon, med dödlig utgång. Om det var slumpen som styrde helt…
Lastbilarna är snarare underrepresenterade, än överrepresenterade. Samtidigt är givetvis varje dödsolycka en tragedi – både för offer, anhöriga och för den yrkesförare som sitter bakom ratten på det tunga fordonet.
När Transportarbetaren ringer upp Stina Bergström vill hon inte diskutera matematik, utan vidhåller att färre lastbilar är bra både för miljön och för att rädda människoliv. Miljöpartiet motsätter sig också regeländringar som skulle tillåta längre och tyngre lastbilsekipage – trots att det skulle innebära färre tunga fordon på vägarna.
Exakt hur trafikarbete och sannolikhet för krockolyckor räknas ut är en smula komplicerat. Ett tankeexperiment kan kanske vara på sin plats:
Låt säga att två Volvobilar, en svart och en vit, kör folkrace runt, runt på en bana. Inga andra bilar finns där. De två Volvobilarna krockar 100 gånger.
Hur många krockar kommer den vita bilen att ha varit inblandad i?
Jo, alla. 100 procent! Trots att den vita Volvobilen bara utfört 50 procent av ”trafikarbetet” på banan.
(Den svarta bilen kommer förstås också att ha varit inblandad i 100 procent av krockarna och ha stått för de övriga 50 procenten av trafikarbetet.)