”Miljöperspektivet blir stort i våra branscher”
Ny chef. För ett år sedan visste hon inte vad Tya var. I oktober tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef i yrkes- och arbetsmiljönämnden för transportbranschen.
1. Vad ser du som den stora framtidsfrågan för transportbranschen i Sverige?
– Vi står inför jättestora förändringar. Självkörande bilar är en av dem, som kan vara både ett hot och en möjlighet. Vi vet inte om det innebär fordon utan förare – eller om förarna finns kvar i hytten, men gör något annat.
– Den nya tekniken kan också utnyttjas för att skapa andra arbetstillfällen i branschen. Och det är vår sak att vidareutbilda folk till det nya.
2. Branschen skriker efter chaufförer både i dag och på några års sikt. Hur ska nya grupper lockas?
– Vi måste visa ungdomar och nyanlända vad vi har att erbjuda. Att transporterna är samhällets nav, att våra yrken är nödvändiga.
– Unga vill ha en sund arbetsmiljö. både fysiskt och psykosocialt, så det måste vi jobba med. Det är en utmaning, men vi i branschen behöver se till att den är inkluderande – både när det gäller kön, etnicitet och HBTQ. Tya har dragit i gång ett projekt om detta.
3. Känner du dig klämd mellan å ena sida facket och chaufförer och å andra sidan arbetsgivarorganisationer och åkare?
– Näe, inte ännu i alla fall. Här i Tya har de en gemensam agenda, och vårt uppdrag är att skapa den bästa lösningen.
– En sundare arbetsmiljö kan betyda olika för parterna … men det är egentligen samma sak ur olika perspektiv. Facket vill att arbetsmiljön ska fungera så att chaufförerna och andra transportarbetare håller fram till pensionen, och för företagen betyder dålig arbetsmiljö att de tappar medarbetare.
4. Det var åkeribranschen. Finns det andra framtidsfrågor?
– De flesta branscherna har en stor utmaning i att rekrytera. Gummi är en av dem. Där är den intensiva perioden när alla ska byta däck på en gång ett arbetsmiljöproblem som är kopplat till lagen om vinterdäck. Som jag ser det skulle en förändring av lagen behövas, så att däckbytarna får en mer human arbetsbelastning och bättre arbetsmiljö.
5. Vad är och gör Tya om tio år?
– Oj, en svår fråga. Vi måste ha ett öga mot omvärlden. Miljöperspektivet blir stort i alla våra branscher.
– Självklart kommer vi att hantera andra arbetsmiljöfrågor än i dag, annars skulle vi ha misslyckats. Men utbildning och utvecklingen av arbetsmiljön förblir våra grundpelare, och de hänger ihop.
6. Har du några nya utbildningar på gång?
– Vi utvecklar ett par kurser på däcksidan. Och när det gäller risken att välta ska vi digitalisera en utbildning för att fler ska kunna göra den.
7. Är skyddsombudens kris en fråga för Tya? Enligt en LO-rapport har Transports skyddsombud det tufft. Många hindras i sitt uppdrag, en hel del trakasseras och fem procent har utsatts för hot eller våld.
– Vårt stora bidrag är att utbilda skyddsombuden för att stärka deras roll. Vi uppmuntrar också företagen att skicka arbetsledare och skyddsombud tillsammans till våra pam-kurser (praktisk arbetsmiljöutbildning).
8. Till sist, hur blir en personalare och chefsutvecklare vd i Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd?
– Jag kommer från NCC, där jag var nära arbetsmiljöorganisationen. Det finns en yrkesnämnd även i byggsektorn, så jag var bekant med begreppet.
– Och det är otroligt läckert för mig som jobbat med HR-frågor att komma till ett ställe där personal och utbildning är själva kärnfrågan!