Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.
Han är en varm förespråkare av miljözoner och förbud för dieselbilar i stadens mer centrala delar. Kruxet är att ledande forskare dömer ut idén. Luften i Stockholm har stadigt blivit bättre och dieselförbudet är överkurs, anser man.
Hotet om miljözoner har redan fått effekt. Fler stockholmare köper bensindrivna bilar – med ökade klimatutsläpp som följd.
Vän av ordning säger förstås att lösningen är elbilar. Hundratusentals huvudstadsbor förväntas investera i en batteribil. Som ska stå på laddning någonstans.
Frågan är var.
Nyligen stod det klart att Stockholm stänger ner ett stort kraftvärmeverk. Det kommer att leda till elbrist. Framför allt är det försörjningen in till huvudstaden – kraftledningarna – som är underdimensionerade.
En nätoperatör höjde ett varningens finger och hotade med stopp för att ansluta nybyggda bostäder till elnätet. Detta i en stad med skriande behov av just nya bostäder.
Och då menar jag sådana som vanliga människor har råd med.
Har ni inte förutsett bristerna i nätkapaciteten, undrade en frågvis reporter.
Nä, svarade en ansvarig makthavare.
År efter år har elnätsbolag med monopol på kablarna tagit ut ockerpriser av abonnenter som inte haft något annat val än att betala. Motiveringen har varit nödvändiga investeringar i nätet. Okej, var ser vi dem?
Lika besynnerlig är Storstockholms drivmedelsförsörjning. I Stockholm och grannkommunen Nacka har lokalpolitikerna slagits stenhårt för att få bort stadens två kvarvarande oljehamnar.
I Stockholm har Daniel Helldén lyckats. Loudden avvecklas inom kort och när marken väl sanerats blir det nya bostäder längs stranden. Billiga hyresrätter då? Förlåt, det var ett skämt.
Varifrån ska det framtida drivmedlet tas – oavsett om det är fossil olja, gas eller biobränsle?
Från Södertälje hamn hävdar de styrande. Jaha, fast de två stora oljebolagen på Loudden, OKQ8 och Preem, har inte lust att göra de nödvändiga investeringar som krävs där, utan tänker köra bränslet i tankbil från Norrköping och Västerås. Det handlar om hundratals tillkommande tunga tankbilstransporter i veckan.
Är det smart miljöpolitik?
Man kan ju fråga sig om det inte finns genomtänka planer för hur energiförsörjningen ska gå till i en region med uppåt två miljoner invånare.
Svaret är tyvärr nej. Till slut ingrep regeringen och tvingade fram en utredning som ska ge oss lösningarna.
Innan den är klar lär det nog komma fler överraskningar.