Miljözonen körs vidare in i Stockholm
Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.
Flera organisationer och politiska partier har haft invändningar mot att införa miljözonen i Stockholms city. Förutom Moderaterna har branschorganisationerna Svensk Handel och besöksnäringens organisation Visita överklagat beslutet.
Men nu har förvaltningsrätten avslagit en begäran om inhibation, vilket skulle inneburit att införandet av zonen fick vänta tills ytterligare en prövning gjorts. Rättens bedömning är att det saknas skäl att ifrågasätta miljözonen.
EU-kommissionen har tidigare godkänt miljözonen i Stockholm.
– Det här innebär att beslutet om miljözon klass 3 gäller tills vidare. Alla som rör sig i City kan fortsätta att se fram emot friskare luft, lägre buller och mer levande gator, säger Stockholms stads trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) i ett pressmeddelande.
– Avgaserna i centrala Stockholm är en hälsorisk för alla, men särskilt för barn, gravida och äldre. Hittills har ingen som protesterar mot miljözonen kunnat visa en annan lösning på det problemen.
En majoritet, 55 procent, av invånarna i Stockholm har i en undersökning uppgett att de kommer att påverkas positivt av förändringen. Bara 27 procent har svarat att de kommer att påverkas negativt. Det visar en undersökning som gjorts av Origo Group på uppdrag av Stockholms stad. Totalt svarade 2 703 stockholmare på frågan.
Något förenklat kan den kommande miljözonen beskrivas som en fyrkant innanför Sveavägen–Birger Jarlsgatan–Hamngatan och Kungsgatan på nedre Norrmalm. Paradgatorna i sig ingår dock inte i miljözonen.