”Min åkare räddade mig från flaskan”

Månadens medlem. Lastbilschauffören Lasse Sandstedt är världens snällaste. Det säger jobbarkompisarna. Men han spöade upp sin styvfar, precis som Jan Guillous alter ego i boken ”Ondskan”. Och räddades från flaskan av sin åkare med fru.

– Hade jag inte fått jobb på Mattssons åkeri, så hade jag inte suttit här i dag! Det var snudd på att jag hamnade i rännstenen. Berndt och Britta har varit som en mor och far för mig. Det sa jag till dem på bröllopet när Inger och jag gifte oss.

Så säger Lasse hemma vid köksbordet i Floda medan hustrun Inger serverar kaffe. Det är fredagskväll och han har precis hunnit duscha efter en körig arbetsdag.

Livet före Mattssons gick utför. Lasse separerade från sin sambo, strulade runt och försummade sina tre små barn.

Men innan vi går så långt, låt oss ta ett björnkliv bakåt i Lasses liv. Han började dela ut tidningar redan i 10–11-årsåldern och jobbade som springpojke. Allt för att tjäna ihop pengar till sin första moppe. Den fick en värdig efterföljare i en vit amerikanare, Ford Custom Line med röd klädsel, när Lasse senare sögs upp i raggarkretsarna i Göteborg.

Skolan var inget vidare. Begreppet dyslexi var ännu inte uppfunnet. Han påbörjade utbildningen till flygmekaniker, men gav upp inför all fortbildning och hoppade i stället över till att köra ut blomster och tvätt. Sen gick vägen vidare till lastbil, släp och styckegods på åkeri.

– Företaget kursade och jag hamnade på ett riktigt lurendrejeriåkeri. Det var så trassligt alltihop.

Året var 1990 och Lasse stod plötsligt arbetslös. Han for runt till olika åkerier, i jakten på ett jobb. Men möttes alltid av samma svar: ”Vi hör av oss”. Vilket betydde samma sak: Tystnad.

Lasse gav upp och började trösta sig med flaskan. Damerna växlade och ekonomin risade ihop. Till slut tvingades han sälja det hus han själv byggt på exekutiv auktion. Det sved. Än i dag kan han inte åka förbi huset.

– Jag grävde ner mig, men jag är sån, vill inte ta hjälp. Jag ska klara mig själv, säger Lasse och tar en klunk kaffe.

Toypudeln Sam, som kanske är ännu snällare än Lasse, har vid det laget gett upp om att få vara huvudperson i intervjun. Han bidar sin tid medan husse berättar om påhuggen som chaufför. Här och där. Periodvis låg Lasse ”som en rem”.

– Jag körde olagligt, mer eller mindre 24 timmar om dygnet. Men vad skulle jag göra? När de frågade vågade jag inte neka, då skulle de inte höra av sig igen.

Lasse betonar att han aldrig körde berusad. När han fick höra att Mattssons åkeri sökte chaufförer satsade Lasse allt på ett kort. Dit ville han.

– Det var det bästa åkeriet jag stött på! Jag slutade dricka och åkaren Berndt och hans fru hjälpte mig få ordning på min ekonomi. Och alla papper. Jag har aldrig varit så bra på pappershögar.

– Skulderna efter huset var uppe i 300 000 kronor och jag började betala av 3 000 kronor per månad, fem år framåt.

Åtta mardrömsår var över och Lasse försökte återta kontakten med sina barn och barnbarn. I dag ångrar han djupt att han gjorde sina barn illa.

– Jag var en dålig far och har sagt till min son: Vad du än gör, gå inte i mina fotspår! Min ena tös har förlåtit mig. Det enda jag kan göra nu är att försöka ta igen det jag inte gjorde förr med barnbarnen.

Ingen ursäkt, men en förklaring, finns i Lasses egen uppväxt. Precis som styvfadern i Jan Guillous självbiografiska bok Ondskan, hackade Lasses styvpappa alltid på honom, försökte förminska och slog honom. Lasse kallade honom Träfar och flyttade hemifrån redan i 16–17-årsåldern.

En gång när Lasse besökte föräldrarna och styvpappan satte i gång som vanligt blixtrade det till i Lasse.

– Jag blev rosenrasande och kastade ett par trästolar i skallen på honom. Det var flisor i hela köket och morsan skrek som en stucken gris. Efter det sågs vi inte mer, men jag höll kontakten med mamma.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.