”Min åkare räddade mig från flaskan”

Månadens medlem. Lastbilschauffören Lasse Sandstedt är världens snällaste. Det säger jobbarkompisarna. Men han spöade upp sin styvfar, precis som Jan Guillous alter ego i boken ”Ondskan”. Och räddades från flaskan av sin åkare med fru.

– Hade jag inte fått jobb på Mattssons åkeri, så hade jag inte suttit här i dag! Det var snudd på att jag hamnade i rännstenen. Berndt och Britta har varit som en mor och far för mig. Det sa jag till dem på bröllopet när Inger och jag gifte oss.

Så säger Lasse hemma vid köksbordet i Floda medan hustrun Inger serverar kaffe. Det är fredagskväll och han har precis hunnit duscha efter en körig arbetsdag.

Livet före Mattssons gick utför. Lasse separerade från sin sambo, strulade runt och försummade sina tre små barn.

Men innan vi går så långt, låt oss ta ett björnkliv bakåt i Lasses liv. Han började dela ut tidningar redan i 10–11-årsåldern och jobbade som springpojke. Allt för att tjäna ihop pengar till sin första moppe. Den fick en värdig efterföljare i en vit amerikanare, Ford Custom Line med röd klädsel, när Lasse senare sögs upp i raggarkretsarna i Göteborg.

Skolan var inget vidare. Begreppet dyslexi var ännu inte uppfunnet. Han påbörjade utbildningen till flygmekaniker, men gav upp inför all fortbildning och hoppade i stället över till att köra ut blomster och tvätt. Sen gick vägen vidare till lastbil, släp och styckegods på åkeri.

– Företaget kursade och jag hamnade på ett riktigt lurendrejeriåkeri. Det var så trassligt alltihop.

Året var 1990 och Lasse stod plötsligt arbetslös. Han for runt till olika åkerier, i jakten på ett jobb. Men möttes alltid av samma svar: ”Vi hör av oss”. Vilket betydde samma sak: Tystnad.

Lasse gav upp och började trösta sig med flaskan. Damerna växlade och ekonomin risade ihop. Till slut tvingades han sälja det hus han själv byggt på exekutiv auktion. Det sved. Än i dag kan han inte åka förbi huset.

– Jag grävde ner mig, men jag är sån, vill inte ta hjälp. Jag ska klara mig själv, säger Lasse och tar en klunk kaffe.

Toypudeln Sam, som kanske är ännu snällare än Lasse, har vid det laget gett upp om att få vara huvudperson i intervjun. Han bidar sin tid medan husse berättar om påhuggen som chaufför. Här och där. Periodvis låg Lasse ”som en rem”.

– Jag körde olagligt, mer eller mindre 24 timmar om dygnet. Men vad skulle jag göra? När de frågade vågade jag inte neka, då skulle de inte höra av sig igen.

Lasse betonar att han aldrig körde berusad. När han fick höra att Mattssons åkeri sökte chaufförer satsade Lasse allt på ett kort. Dit ville han.

– Det var det bästa åkeriet jag stött på! Jag slutade dricka och åkaren Berndt och hans fru hjälpte mig få ordning på min ekonomi. Och alla papper. Jag har aldrig varit så bra på pappershögar.

– Skulderna efter huset var uppe i 300 000 kronor och jag började betala av 3 000 kronor per månad, fem år framåt.

Åtta mardrömsår var över och Lasse försökte återta kontakten med sina barn och barnbarn. I dag ångrar han djupt att han gjorde sina barn illa.

– Jag var en dålig far och har sagt till min son: Vad du än gör, gå inte i mina fotspår! Min ena tös har förlåtit mig. Det enda jag kan göra nu är att försöka ta igen det jag inte gjorde förr med barnbarnen.

Ingen ursäkt, men en förklaring, finns i Lasses egen uppväxt. Precis som styvfadern i Jan Guillous självbiografiska bok Ondskan, hackade Lasses styvpappa alltid på honom, försökte förminska och slog honom. Lasse kallade honom Träfar och flyttade hemifrån redan i 16–17-årsåldern.

En gång när Lasse besökte föräldrarna och styvpappan satte i gång som vanligt blixtrade det till i Lasse.

– Jag blev rosenrasande och kastade ett par trästolar i skallen på honom. Det var flisor i hela köket och morsan skrek som en stucken gris. Efter det sågs vi inte mer, men jag höll kontakten med mamma.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."