Mindre kontanter stoppar inte rånen på mackarna

Varje månad blir flera svenska bensinstationer utsatta för rån. När allt fler mackar låser in sina kontanter satsar rånarna på tobak och andra varor i stället.

Förra året anmäldes 36 rån mot bensinstationer till Arbetsmiljöverket. Det är tre rån i månaden. Men det kan röra sig om ännu fler, som inte anmälts till myndigheten.

– Så länge man har stöldbegärliga varor kommer det finnas en risk för rån, säger Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på Transport.

Han arbetar för att alla bensinstationer ska minska de riskerna så mycket som det går. Ett sätt är att införa sluten kontanthantering, men han vill också se bärbara larm till personalen och dubbelbemanning eller försäljning genom lucka på nätterna.

Sluten kontanthantering gör att rånare inte har någon chans att komma över stora summor pengar. Statoil införde det som regel på alla stationer för fem år sedan. Sedan dess har antalet rån gått ner. Men trots att företaget skyltar med att inga kontanter finns åtkomliga i kassan sker det ändå ett tiotal rån om året.

– Det är kanske inte alltid rånarnas primära mål att få med sig pengar. Gärningsmännen är ofta ungdomar eller missbrukare. Missbrukare kanske inte ens har full koll på var de går in någonstans, säger Statoils säkerhetsansvarige Torbjörn Lenstad.

För att ytterligare minska rånrisken har företaget nu börjat med stängda dörrar på alla sina stationer nattetid. I stället för att stänga om man ser en misstänkt person, ska personalen låsa upp dörrarna för varje ny kund mellan 22 och 06.

– Vi tror att vi kommer kunna stoppa ett antal rån eller rånförsök per år genom att göra på det här sättet. Vi vet att rånare i 75 procent av fallen är maskerade redan när de kommer utifrån, säger Torbjörn Lenstad.

Även på OKQ8 är det regel med sluten kontanthantering. Även här har antalet rån gått ner, men rånförsöken fortsätter.

Tor Löfström Johnsson, säkerhetsspecialist på OKQ8, tror inte att det räcker med att delar av mack-Sverige gör kontanter otillgängliga för rånarna. Han tycker att samma rutiner borde gälla i hela branschen.

– I mångt och mycket handlar det om att göra vår del av handeln oattraktiv. Att råna en bensinstation ska inte ge utdelning, vi ska inte finnas i brottslingarnas medvetande säger han.

På branschorganisationen Svensk Handel följer man utvecklingen inom butiksrån från år till år. Säkerhetschefen Per Geijer är inte säker på att det går att bygga bort rånrisken genom sluten kontanthantering.

– Jag är ganska övertygad om att det i sig inte spelar så stor roll att man skyddar pengarna. Man hittar i många fall andra vägar.

Han berättar att butiksrånen är starkt koncentrerade till vissa områden.

– Rånrisken har ett samband med det område man ligger i, så inte ens det faktum att man inte kommer åt produkterna påverkar rånarna. Det blir visserligen misslyckade rån, men ändå rån. Mycket handlar om att göra områden trygga.

En annan trend som Svensk Handel kan se är att rånen allt mer riktas mot varor när kontanter är allt svårare att komma åt.

– Tobak är en sån klassisk vara som alltid är lätt att sälja vidare. Den stora utmaningen är att skydda de här varorna. Vi kan inte förvara dem så säkert som vi kan förvara pengar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.