Minigasbussarna som exploderade
Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till serviceresor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.
Försvarsmakten hjälpte till att med bultpistol skjuta sönder tankarna på minigasbussarna. Det var ett arbete som gjordes i samarbete mellan räddningstjänsten och försvarsmakten.
Varje buss har fem stycken komposittankar och de förstördes var och en för sig. Runt området hade ett 100 meters avspärrningsområde satts upp.
Den första av gasbussarna exploderade våren 2023 och den sista i mitten av maj 2024 i Nybro.
Exakt vad som ligger bakom olyckorna är det ingen som vet. Just nu pågår ett utredningsarbete för att ta reda på vad som egentligen har gått fel.
Men några saker vet vi redan nu.
För att komma ner i viktklass hade ståltankarna på minigasbussarna ersatts av tankar gjorda av ett kompositmaterial innan bussarna togs i drift 2019. Enligt sajten Tjänstebilsfakta gjordes ombyggnationen i samråd med Fiat.
En teori är att tankarna inte klarar av de stora temperatursvängningar som finns i Sverige om våren.
En annan teori är att tankarna fått ta emot för mycket stryk. Det vi vet är att gastankarna har monterats 20 centimeter lägre än regelverket kräver.
Komposit är ett material som i grunden är hårt, men till skillnad från till exempel stål kan en deformerad komposittank aldrig rätas ut om den skadats.
Dessutom har det visat sig att gastankarna saknat viktiga skydd som ska skydda från grus och stötar.
Det i kombination med smällar från grus och väg ska ha skadat tankarna så mycket att de inte längre klarade av att stå emot det hårda trycket inifrån.
Källa: Barometern, Ny Teknik, Sveriges Radio, Sveriges Television och Tjänstebilsfakta