Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Försvarsmakten hjälpte till att med bultpistol skjuta sönder tankarna på minigasbussarna. Det var ett arbete som gjordes i samarbete mellan räddningstjänsten och försvarsmakten.

Varje buss har fem stycken komposittankar och de förstördes var och en för sig. Runt området hade ett 100 meters avspärrningsområde satts upp.

Den första av gasbussarna exploderade våren 2023 och den sista i mitten av maj 2024 i Nybro.

Exakt vad som ligger bakom olyckorna är det ingen som vet. Just nu pågår ett utredningsarbete för att ta reda på vad som egentligen har gått fel.

Men några saker vet vi redan nu.

För att komma ner i viktklass hade ståltankarna på minigasbussarna ersatts av tankar gjorda av ett kompositmaterial innan bussarna togs i drift 2019. Enligt sajten Tjänstebilsfakta gjordes ombyggnationen i samråd med Fiat.

En teori är att tankarna inte klarar av de stora temperatursvängningar som finns i Sverige om våren.

En annan teori är att tankarna fått ta emot för mycket stryk. Det vi vet är att gastankarna har monterats 20 centimeter lägre än regelverket kräver.

Komposit är ett material som i grunden är hårt, men till skillnad från till exempel stål kan en deformerad komposittank aldrig rätas ut om den skadats.

Dessutom har det visat sig att gastankarna saknat viktiga skydd som ska skydda från grus och stötar.

Det i kombination med smällar från grus och väg ska ha skadat tankarna så mycket att de inte längre klarade av att stå emot det hårda trycket inifrån.

 

Källa: Barometern, Ny Teknik, Sveriges Radio, Sveriges Television och Tjänstebilsfakta

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Oväder skapar kaos i trafiken

Trafik. (UPPDATERAD) Kraftiga snöfall, kyla och blåst har orsakat stora problem i trafiken på flera håll i landet. Närmare tusen bilar satt på torsdagsmorgonen fast på E22:an mellan Kristianstad och Hörby.

Trivselnivån är hög, tycker förarna Kim Landström (som också är skyddsombud) och Eric Vigren. Foto: Lilly Hallberg

God sammanhållning i ny klubb

Vikbolands Taxi. Två dagar före strejken blev avblåst konstituerades Transportklubben på taxibolaget i Västervik. Men det har varit på gång länge och i dag är så gott som alla med. Stämningen bland färdtjänstförarna är påfallande god.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.