Minister söker EU-stöd
Intresset för villkoren i åkeribranschen är stort. Även i EU. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) uppfattar en samsyn kring att mer måste göras för att reglerna ska hållas och den sociala dumpningen på europeiska vägar ska hejdas. – Vi måste också följa upp de skärpta reglerna i Sverige och se om de är nog för att få ordning, säger hon.
Anna Johansson nämner då den nya sanktionsavgiften på 40 000 kronor när ett fordon inte följer cabotagereglerna, de bestämmelser som begränsar utländska åkeriers möjlighet att köra tillfällig inrikestrafik i andra EU-länder. Och hon pekar på klampningen, den nya möjligheten att hålla kvar bilar i 24- immar när man misstänker att de har brutit mot reglerna.
I dag, tisdag har infrastrukturministern diskuterat villkoren i åkeribranschen och andra trafikfrågor med ledamöterna i EU-parlamentets trafikutskott. Hon har också mött de svenska socialdemokraterna i parlamentet.
– Nu gäller det att alla länder ser till att följa de regler som finns på EU-nivå och i de egna länderna, säger hon.
– Det var ganska korta möten med många frågor – men jag uppfattade i alla fall att det finns en samsyn kring åkeribranschens problem. Fler och fler inser vikten av schysta villkor.
Anna Johansson erkänner också att det är tufft att försöka driva igenom så mycket av sin politik som det går under den tid som är kvar till extravalet. Regeringen sitter kvar men styrs av en borgerlig budget som inte innehåller samma sak som de rödgröna försökte driva igenom.