Minister vill ha tydligare EU-regler
Betydligt fler än 39 utländska lastbilschaufförer körde förra året på de svenska vägarna. Konstaterandet kommer från Anna Johansson som är infrastrukturminister. – Men hur många av alla dessa som måste anmälas enligt utstationeringslagen vill jag låta vara osagt, fortsätter Anna Johansson (S), som kräver tydligare regler från EU.
I sitt mejlsvar efter Transportarbetarens artikel om hur många utstationerade arbetare som förra året jobbade med landtransporter i Sverige skriver hon helt enkelt att ”en sak är helt säker och det är att antalet förare som inte är bosatta i Sverige men som i någon utsträckning utför transporter i Sverige är betydligt fler”.
Utstationerad är ordet för den som är anställd på ett företag i ett land men arbetar mer än fem dagar i sträck för en arbetsgivare i något annat land. Den utländska arbetsgivaren måste anmäla till svenska Arbetsmiljöverket när någon jobbar i mer än fem dagar i Sverige.
Syftet med lagen är att den som jobbar mer än fem dagar i ett annat land än hen är anställd i ska ha lön och villkor som minst ligger på miniminivån i kollektivavtalet i det land jobbet utförs.
I Arbetsmiljöverkets statistik för förra året finns det 39 utstationerade arbetare som jobbar med landtransporter i Sverige plus 107 som jobbar med magasinering och stöd inom transportsektorn.
Vi frågade Anna Johansson om den svenska regeringen arbetar för att utstationeringsreglerna ska användas mer även i transportsektorn. Både i Europa och i Sverige.
– Vi inväntar nu EU-kommissionens förslag när det gäller en möjlig revision av utstationeringsdirektivet, svarar hon i sitt mejl. Det kan också nämnas att vi från Sveriges sida framfört till EU-kommissionen att det behövs förtydliganden gällande kopplingen mellan reglerna om utstationering och transportområdet. Det gäller bland annat att utstationeringsdirektivets tillämplighet på kombinerade transporter, inte minst vägtransportdelarna, bör tydliggöras.