EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Synpunkterna framförs av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid dagens ministermöte och överensstämmer med Transports.

På dagordningen står det så kallade mobilitetspaketet, med en rad nya regler för unionens transportmarknad. Bestämmelser som nu stöts och blöts av medlemsländerna efter att EU-kommissionen lagt fram sina förslag.

Transportarbetaren har bett om en kommentar från infrastrukturministern, men eftersom mötet väntas pågå fram till nio i kväll väljer han att mejla vad han sa under sitt anförande, tidigare i dag.

EU:s ordförandeland Estland inledde med en dragning om hur förhandlingarna utvecklat sig under hösten och vad som återstår att göra. Eneroth uppfattar det som att politikerna arbetar med ”ett tydligt fokus på förarnas sociala villkor”.

Cabotage handlar om inrikes transporter av utländska åkerier, som gjort tidigare leveranser i eller utanför ett annat EU-land. Diskussionerna rör hur de ska begränsas, i tid och antal. Reglerna har tagits fram av miljöskäl, för att färre tomma lastbilar ska rulla på Europas vägar.

Transport och de andra europeiska transportfacken slog tidigt bakut inför kommissionens förslag om att tillåta ett obegränsat antal körningar under fem dagar – av utländska åkerier inom unionen. Enligt de nuvarande bestämmelserna tillåts tre inrikes körningar inom sju dagar, men reglerna är i praktiken svåra att kontrollera.

Ännu snårigare blir det med det så kallade kombidirektivet som rör transporter där olika trafikslag kombineras på räls, vatten och landsväg. Transport, och Socialdemokraterna i EU-parlamentet, hade helst velat skrota hela direktivet som kommit till av miljöskäl för att främja grönare transporter. Kommissionen har i stället gjort en översyn, dock med få förändringar.

Tomas Eneroth har som ”högsta prioritet att skapa ett regelverk som innebär att cabotagetransporter i realiteten är tillfälliga”. Han hade gärna diskuterat fler lösningar, som exempelvis någon form av karensperioder och beklagar att kommissionen inte nappat på idén.

Vid årsskiftet tar Bulgarien över ordförandeklubban efter Estland. Bedömare befarar att det kan bromsa upp förhandlingarna eftersom öst och väst har olika ståndpunkter. Eneroth hoppas ändå att bulgarerna ska jobba för en samordning av reglerna kring cabotage och kombitransporter, så att kryphål undviks.

Infrastrukturministern lyfter också fram kommissionens förslag om separata regler för utlandsförare – vid sidan om det så kallade utstationeringsdirektiv om löner och villkor som nu diskuterats för tillfälligt anställda i andra EU-länder. Hans ståndpunkt är:

– Förare ska ha rätt till lika lön för lika arbete på samma plats. Samtidigt ska transportföretag ges rimliga förutsättningar för att kunna bedriva effektiva verksamheter.

Vad ”rimliga förutsättningar” betyder är lite oklart. Tydligare är Tomas Eneroths krav på att bolag inom transportsektorn ska anmäla att de anlitar utländsk arbetskraft. Detta för att det ska bli möjligt att kontrollera löner och anställningsvillkor för utlandsförare.

– För länder som, liksom Sverige, inte tillämpar minimilön är det extra viktigt, anmärker han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.