Ministermöte om nya transportregler
EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.
Synpunkterna framförs av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid dagens ministermöte och överensstämmer med Transports.
På dagordningen står det så kallade mobilitetspaketet, med en rad nya regler för unionens transportmarknad. Bestämmelser som nu stöts och blöts av medlemsländerna efter att EU-kommissionen lagt fram sina förslag.
Transportarbetaren har bett om en kommentar från infrastrukturministern, men eftersom mötet väntas pågå fram till nio i kväll väljer han att mejla vad han sa under sitt anförande, tidigare i dag.
EU:s ordförandeland Estland inledde med en dragning om hur förhandlingarna utvecklat sig under hösten och vad som återstår att göra. Eneroth uppfattar det som att politikerna arbetar med ”ett tydligt fokus på förarnas sociala villkor”.
Cabotage handlar om inrikes transporter av utländska åkerier, som gjort tidigare leveranser i eller utanför ett annat EU-land. Diskussionerna rör hur de ska begränsas, i tid och antal. Reglerna har tagits fram av miljöskäl, för att färre tomma lastbilar ska rulla på Europas vägar.
Transport och de andra europeiska transportfacken slog tidigt bakut inför kommissionens förslag om att tillåta ett obegränsat antal körningar under fem dagar – av utländska åkerier inom unionen. Enligt de nuvarande bestämmelserna tillåts tre inrikes körningar inom sju dagar, men reglerna är i praktiken svåra att kontrollera.
Ännu snårigare blir det med det så kallade kombidirektivet som rör transporter där olika trafikslag kombineras på räls, vatten och landsväg. Transport, och Socialdemokraterna i EU-parlamentet, hade helst velat skrota hela direktivet som kommit till av miljöskäl för att främja grönare transporter. Kommissionen har i stället gjort en översyn, dock med få förändringar.
Tomas Eneroth har som ”högsta prioritet att skapa ett regelverk som innebär att cabotagetransporter i realiteten är tillfälliga”. Han hade gärna diskuterat fler lösningar, som exempelvis någon form av karensperioder och beklagar att kommissionen inte nappat på idén.
Vid årsskiftet tar Bulgarien över ordförandeklubban efter Estland. Bedömare befarar att det kan bromsa upp förhandlingarna eftersom öst och väst har olika ståndpunkter. Eneroth hoppas ändå att bulgarerna ska jobba för en samordning av reglerna kring cabotage och kombitransporter, så att kryphål undviks.
Infrastrukturministern lyfter också fram kommissionens förslag om separata regler för utlandsförare – vid sidan om det så kallade utstationeringsdirektiv om löner och villkor som nu diskuterats för tillfälligt anställda i andra EU-länder. Hans ståndpunkt är:
– Förare ska ha rätt till lika lön för lika arbete på samma plats. Samtidigt ska transportföretag ges rimliga förutsättningar för att kunna bedriva effektiva verksamheter.
Vad ”rimliga förutsättningar” betyder är lite oklart. Tydligare är Tomas Eneroths krav på att bolag inom transportsektorn ska anmäla att de anlitar utländsk arbetskraft. Detta för att det ska bli möjligt att kontrollera löner och anställningsvillkor för utlandsförare.
– För länder som, liksom Sverige, inte tillämpar minimilön är det extra viktigt, anmärker han.