Ministern ger svar på tal om klampning och cabotage
Ministern kommer promenerande till Transports Göteborgskontor i Masthugget. Beredd på ett par timmars diskussion om villkoren på vägarna. – Hej, jag heter Anna Johansson, börjar hon när kaffemaskinen har surrat klart. Den tunga trafiken är ett av de områden jag har ägnat mest tid åt under mitt första år som infrastrukturminister.
Runt bordet sitter lastbilschaufförer, fackliga förtroendemän och ombudsmän. Freddy Welle, ordförande i åkerisektionen, startar med en bombmatta av krav och förslag:
– Inför en time out för cabotagetrafik! Inför beställaransvar för schysta transporter! Har ni tittat på den tyska mauten?
(En sorts bricka som plomberas när den har monteras av en verkstad på lastbilens framruta på lastbilen. Den registrerar hur och var bilen har körts. En sådan krävs på lastbilar som rullar i Tyskland där den används bland annat för att ta ut vägskatter. Reds anm)
Han fortsätter:
– Det behövs hårdare kontroll på vägarna. Mer poliser! Ta bort tidsgränsen för hur länge de får klampa (låsa fast, reds anm) bilar som brutit mot reglerna? Och hur ska vi få säkra parkeringar att övernatta på?
– Det gör ont i kroppen att varje dag se misären i åkeribranschen. Hur kan regeringen tillåta lönedumpningen när utländska chaufförer med den allra lägsta lönen kör för ett företag som Postnord?
Anna Johansson har svar på det mesta. Raka nej till några förslag, men en hänvisning till den utredning som nyligen har börjat arbeta på de flesta krav. Time out för cabotagetrafik, när en utländsk lastbil får användas till inrikestrafik i ett EU-land som den har levererat gods till, är inget som infrastrukturministern tänker driva:
– Det skulle EU aldrig gå med på, säger hon. Dessutom är reglerna kring cabotaget ok, det handlar om att de inte efterlevs.
Chaufförerna runt bordet nickar.
– Men vad är det som hindrar att Sverige sätter in en gps i bilarna när de passerar gränsen? undrar Hans Olofsson, ombudsman på Göteborgsavdelningen.
Beskedet blir att regelverket just nu ses över av den utredning som tillsattes för ett par veckor sedan. Den ska först ta itu med frågan om beställaransvar, berättar Anna Johansson.
– Transportstyrelsen ska se över hur ansvaret för den som köper transporttjänster kan skärpas. Det kan handla om att det företag som anlitas betalar skatter och avgifter, följer cabotagereglerna och har schysta villkor.
– Det är ofattbart och skamligt att transporter beställs på en spotmarknad, och att folk lever under slavliknande förhållanden i Sverige, säger Bengt Johansson, lastbilschaufför och med i åkerisektionens styrelse.
Så betar Anna Johansson av fråga efter fråga: Klampning och eventuell förlängd tid finns med i utredningen. Säkra lastbilsparkeringar måste någon betala för. Skicka mig mer information om ett statsägt företag är med och lönedumpar.
Så går diskussionen över till mera politik – vilka partier som står på arbetarnas sida. Och vilka som inte gör det.
När tiden har runnit ut avrundar Anna Johansson:
– Jag erkänner, det går lite långsamt med utredningar och sådant. Men det rör sig i rätt riktning i alla fall.
Ingen protesterar, och då är det dags för gruppfoto med ministern.