Civil- och upphandlingsminister Ardalan Shekarabi.
Close
Civil- och upphandlingsminister Ardalan Shekarabi.
Close

Ministern hoppas på hårdare nypor

Nästa år kan vi förvänta oss mer ordning och reda i de offentliga upphandlingarna. Åtminstone är det vad ansvarig minister Ardalan Shekarabi tror. Får regeringen som den vill börjar en ny lag med krav på schystare villkor att gälla den 1 januari 2017.

Enligt lagförslaget måste en upphandlande myndighet kräva att leverantören betalar lön, ger semester och reglerar arbetstiden för sina anställda i nivå med kollektivavtalen. Och att onormalt låga anbud ska sållas bort.

Vem avgör vad som är ett onormalt anbud?

– Lagtexten kommer att ge en rättslig definition på det, säger upphandlingsminister Ardalan Shekarabi.

Om ett företag betalar schysta löner och samtidigt har råd att ta tio kronor i timmen för vissa tjänster, vad är problemet med det?

– Ofta går den kalkylen inte ihop. Någonstans fuskar de. Har man kollektivavtal så har man kunskap om vilka kostnader som är förenliga med tjänsten i fråga. Om anbudet är kraftigt under den kostnaden och det inte finns en godtagbar förklaring till det, ja då vet vi ju att det finns brister.

Vem ska kontrollera att den nya lagen följs?

– Konkurrensverket har det generella tillsynsansvaret när det gäller upphandlingsfrågor. Andra anbudsgivare har möjlighet att överpröva till domstol.

– Vi har också ett ansvar att jobba med uppföljning. Upphandlingsmyndigheten, som bildades förra året, ska ge stöd både till leverantörer och till upphandlande myndigheter. Den tar även fram underlag och kriterier och jobbar med att utveckla krav och uppföljningsmetoder.

Saknas något i lagen?

– Möjlighet att ställa krav på övriga villkor, som tjänstepension och försäkringar. Nivåerna för dessa behöver också ligga i linje med svenska kollektivavtal.

Vad hoppas du att lagen ska leda till rent konkret?

– Målet är ju att den ska sätta stopp för social dumpning i offentliga upphandlingar. Ingen leverantör ska vinna på att ge dåliga villkor till sina anställda.

Och vad tror du?

– Jag är övertygad om att vi kommer att nå detta mål. Jag skulle säga att vi märker av effekterna av den nya lagen redan under 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.