Civil- och upphandlingsminister Ardalan Shekarabi.
Close
Civil- och upphandlingsminister Ardalan Shekarabi.
Close

Ministern hoppas på hårdare nypor

Nästa år kan vi förvänta oss mer ordning och reda i de offentliga upphandlingarna. Åtminstone är det vad ansvarig minister Ardalan Shekarabi tror. Får regeringen som den vill börjar en ny lag med krav på schystare villkor att gälla den 1 januari 2017.

Enligt lagförslaget måste en upphandlande myndighet kräva att leverantören betalar lön, ger semester och reglerar arbetstiden för sina anställda i nivå med kollektivavtalen. Och att onormalt låga anbud ska sållas bort.

Vem avgör vad som är ett onormalt anbud?

– Lagtexten kommer att ge en rättslig definition på det, säger upphandlingsminister Ardalan Shekarabi.

Om ett företag betalar schysta löner och samtidigt har råd att ta tio kronor i timmen för vissa tjänster, vad är problemet med det?

– Ofta går den kalkylen inte ihop. Någonstans fuskar de. Har man kollektivavtal så har man kunskap om vilka kostnader som är förenliga med tjänsten i fråga. Om anbudet är kraftigt under den kostnaden och det inte finns en godtagbar förklaring till det, ja då vet vi ju att det finns brister.

Vem ska kontrollera att den nya lagen följs?

– Konkurrensverket har det generella tillsynsansvaret när det gäller upphandlingsfrågor. Andra anbudsgivare har möjlighet att överpröva till domstol.

– Vi har också ett ansvar att jobba med uppföljning. Upphandlingsmyndigheten, som bildades förra året, ska ge stöd både till leverantörer och till upphandlande myndigheter. Den tar även fram underlag och kriterier och jobbar med att utveckla krav och uppföljningsmetoder.

Saknas något i lagen?

– Möjlighet att ställa krav på övriga villkor, som tjänstepension och försäkringar. Nivåerna för dessa behöver också ligga i linje med svenska kollektivavtal.

Vad hoppas du att lagen ska leda till rent konkret?

– Målet är ju att den ska sätta stopp för social dumpning i offentliga upphandlingar. Ingen leverantör ska vinna på att ge dåliga villkor till sina anställda.

Och vad tror du?

– Jag är övertygad om att vi kommer att nå detta mål. Jag skulle säga att vi märker av effekterna av den nya lagen redan under 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!