Ministern nöjd med förslag om alkobommar
Nyktra hamnar. Vilka hamnar som ska förses med alkobommar vill regeringen återkomma till. Liksom i vilken takt nykterhetskontrollerna ska byggas ut. Men i stort är infrastrukturminister Anna Johansson nöjd med förslagen från Trafikverket. December 2016. En rattfull lastbilschaufför stoppades av tullen när han anlände till Trelleborg med en Tysklandsfärja.
November 2016. En full lastbilschaufför kraschade våldsamt rakt in i en annan lastbil i Karlshamns hamn.
Oktober 2016. Vid en rutinkontroll i Kapellskärs hamn avslöjades en lastbilschaufför med 0,32 promille, vilket är över gränsen för rattfylleri.
September 2015. En berusad lastbilschaufför krockade med två andra parkerade lastbilar på hamnområdet i Malmö.
Uppräkningen kan fortsätta. Chaufförer som kommer med färja avslöjas med alkohol i blodet. Ibland innan de hunnit orsaka någon olycka, ibland efter. Och i alltför många fall rullar de vidare ut på vägarna utan att avslöjas, tycker regeringen, polisen och en rad andra myndigheter.
I går berättade vi att Trafikverket föreslår automatisk nykterhetskontroll i 23 hamnar plus på Öresundsbron. Utredningen var beställd av regeringen, som egentligen hade uppdraget att föreslå tre till fem hamnar där alkobommar ska införas.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) kommenterar förslaget skriftligt:
– Regeringen arbetar aktivt med att öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna. Arbetet för nykterhet på vägarna är en förutsättning för att komma närmre nollvisionen, skriver hon, och fortsätter:
– Alkobommar är en effektiv lösning för en säkrare trafik. I vilka hamnar och i vilken takt alkobommar kommer att införas återstår dock ännu att se. Vi kommer nu noggrant studera Trafikverkets rapport.