Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson.
Close
Möte med makten

Ministern: Så ska fusket stoppas

Val 2022. Den sista pusselbiten ska på plats. Så beskriver infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens förslag som ska ge lika villkor och löner på svenska vägar, i en intervju med Transportarbetaren.

I flera år har böterna för fusk höjts och fler transporter kontrolleras längs vägkanten. Men än lever fattiga chaufförer ett nomadliv med spritkök, låga löner och helgvila i hytten utan någonstans att duscha eller skita.

Nu säger ministern att det ska bli ändring på det. Med de nya reglerna som förhandlats fram i EU som blir svensk lag i sommar ska svenska löner och villkor gälla. Men hur ska det gå till?

Eneroth börjar med att peka på den långa politiska resan till beslut. Sedan säger han:

– Att vi kommit hit är en seger. Men jag har sagt till Transport och Transportföretagen att det blir en resa att se till att det blir verklighet. Vi ska se till att det finns bra inspektioner som ser till att företagen gör utstationeringsdeklarationer. Vi ska se till att det finns en lokal representant som kontaktperson för att teckna kollektivavtal. Vår tolkning är att det ska vara möjligt att kräva detta.

– Men sedan kommer det att krävas tufft fackligt arbete och samarbete mellan arbetsgivarföreningar och fack. För att säkerställa att det går rätt till, säger han.

I ett land med minimilöner har den utstationerade förare rätt till lönerna i värdlandet. I Sverige finns inga minimilöner. Men förhoppningen är att svenska kollektivavtal ska sätta standarden också för de chaufförer som kör tillfälligt i Sverige.

Tanken är att facket ska teckna så kallade utstationeringsavtal med internationella åkerier. Det har Transport gjort tidigare, men nu blir det kanske enklare.

Dyrt att fuska

En grundförutsättning för att facket ska kunna göra det är att utländska åkerier skriver in sina förare i Arbetsmiljöverkets register för utstationerades förare. Vad kommer det att kosta att fuska med det?

– 20 000 kronor. Det är jämbördigt med sanktionsavgiften för andra administrativa uppgifter. I Sverige ska vi ha stentuffa regelverk som ska följas. Utmaningen är inte nivån på sanktionsavgifterna, vi har redan EU:s högsta. Utmaningen är att ha tillräckligt med kontroller på vägarna, så vi upptäcker bristerna, säger Eneroth.

I Sverige finns nu en stor enighet bakom de nya reglerna. Många partier har svängt från en tro till att marknaden löser det själv till att gilla reglering av åkeribranschen. När Tomas Eneroth (S) presenterade lagrådsremissen om mobilitetspaketet sa Moderaternas talesperson Maria Stockhaus så här till TT:

– Att bara stifta en lag om krav att meddela Arbetsmiljöverket när man åker in i landet kommer inte att räcka. Problemen på svenska vägar är så stora att det behövs ett batteri av åtgärder över tid för att komma till rätta med problemen.

De nya reglerna är lite försenade. Utredaren, som tog fram ett första förslag, hade som mål att de skulle vara på plats i februari, men det blir först till sommaren. Många av fackens krav har kommit med, exempelvis det där med kontaktperson. Flera juridiskt krångliga undantag från reglerna är också bortplockade.

Måste ha kontroll

Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att reglerna ser bra ut.

– Men det spelar ingen roll hur bra regler du har om du inte har en kontroll som fungerar, säger han.

Eneroth berättar att rikspolischefen gått ut och sagt att de prioriterar kontroller i trafiken. Framtidens kontroller av yrkestrafiken har hanterats i ytterligare en utredning som kom förra året. Transports linje har varit att det behövs en ny myndighet, en yrkestrafikinspektion.

Regeringskansliet jobbar med att bereda frågan och ta fram förslag på nya lagar.

– Det finns några olika förslag och vi jobbar för att ordentligt skärpa kontrollerna. Inte bara på åkerisidan utan också på taxi och buss, säger Eneroth.

Eneroth ger inget besked om det blir en ny myndighet, men säger:

– Jag är väldigt inspirerad av Tysklands sätt att jobba med en egen myndighet.

Vi har just avslutat intervjun och tar några sista bilder. Eneroth säger då:

– Min förhoppning är att en ny yrkestrafikinspektion tar nytta av kunskaperna som finns inom Transport och anställer personer med erfarenhet från Transports fackliga arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?