Ministern som ”stjäl showen” från Stefan Löfven

Han fick släppa tunga transportfrågor när statsministern erbjöd jobbet som inrikesminister. Få förstod vad den nygamla titeln skulle innebära – men Anders Ygeman har ett drygt år senare utnämnts till den nya landsfadern.

Anders Ygeman ser lite sliten ut. Inget kaffe finns det på tåget heller.

Vi får en dryg halvtimme med honom under en stressig vecka i december. Den hetaste frågan är ifall id-kontroller ska införas på bussar, tåg och färjor som kommer till Sverige – samt om regeringen ska kunna stänga Öresundsbron.

Måndag kväll i direktsändning i Aktuellt. Tisdag kväll tillbaka i Aktuellt. Onsdag morgon klockan 07.14 går tåget till Gävle och två intervjuer är inbokade redan på resan: Transportabetaren och Svenska Dagbladet avlöser varandra. Och sedan väntar en dag med polisen i Gävle, tema EU-migranter och hur de ska kunna hindras att slå läger på andras mark. Plus lunch med de lokala Socialdemokraterna och intervjuer med Gävlemedierna.

Börjar du känna dig bekväm i landsfaderrollen?

– Det är viktigt att aldrig tro att man är så bra som det skrivs när det går bra. Och aldrig tro att man är så dålig som det skrivs när det går dåligt.

I porträtt och artiklar har Anders Ygeman under hösten lanserats som Socialdemokraternas framtidshopp. Med lugn stämma och ständig närvaro har han tacklat frågor kring terrorattentat, hotbilder, flyktingströmmar, IS-krigare och ”terroristen” i Boliden som visade sig vara en helt vanlig asylsökande.

– Men det är ett billigt sätt att försöka komma åt statsministern av dem som berömmer mig som ett uttalat eller outtalat sätt att kritisera Stefan, säger han.

Den hektiska veckan slutar med att regeringen – trots protester från bussförare, bussbolag och tågpersonalens fack – får igenom id-kontrollerna. Idén om att snabbt kunna stänga Öresundsbron släpptes dock, där blev kritiken för hård samtidigt som det enda politiska stödet kom från Sverigedemokraterna. Bakgrunden till förslagen är den historiskt sett största flyktingströmmen någonsin som under hela hösten kommit till Sverige.

Vad vill du säga till Transportmedlemmar som är oroliga för att strömmen av flyktingar ska försämra deras egna liv?

– Att många av flyktingarna flyr från terror och förtryck. Och att det är en påfrestning för Sverige kortsiktigt, men att de om vi fattar rätt beslut blir en tillgång på lång sikt. De här besluten beror på att vi just nu inte klarar att ta emot så många människor som vi gör.

– Regeringen har därför agerat för att få andra EU-länder att ta sitt ansvar. Vi har fått bättre gränskontroller på plats i Europa. Vi har också fått EU med på att människor som har kommit till Sverige ska omfördelas till andra länder.

Flyktingmottagandet har skapat högt tryck i bevakningsbranschen. Polisen har släppt utbildningsmonopolet och ordningsvakter tar över polisjobb. Är det din linje som ministern ansvarig för polisväsendet?

– Det beror helt och hållet på. Att civilanställda kontrollerar pass är helt rimligt, men jag vill inte ha en ordning då tryggheten är beroende av priset, att ordningsvakter används i stället för poliser av ekonomiska skäl.

Några av de gamla frågorna från riksdagens trafikutskott har följt med till inrikesministerns portfölj.

Är det ok att makedonier blir medborgare i Bulgarien och därmed skaffar sig EU-pass och körkort och rattar lastbil på de svenska vägarna?

– Nej det är för lätt, och den diskussionen borde tas med Bulgarien. Jag kanske borde ha tagit den, men det har jag inte gjort än.

– Vi måste också bli bättre på att se till att den som inte har lagliga handlingar inte kör i Sverige, säger Anders Ygeman och är påtagligt lättad över att den välkända makedoniern som avslöjades med falska handlingar till slut dömdes och fick sitt straff i hovrätten.

De allt glesare trafikpoliserna ute på vägarna är väl också en fråga för inrikesministern?

– Jag kan delvis hålla med om kritiken från både poliser och chaufförer, vi har inte utbildat poliser i tillräcklig omfattning. Min roll är nu är att fråga polisen vad myndigheten gör åt att just trafikpoliser och bilinspektörer har blivit för få?

Vad vill du säga till de Transportmedlemmar som är oroliga för lönepress och konkurrensen om jobben från både EU-medborgare och andra européer?

– Att problemet framför allt är den illegala konkurrensen. Där måste vi få ordning och reda på att man följer lagstiftningen i Sverige – och få rakare lagar som är enklare att följa i EU.

– Men sedan måste den svenska branschen förklara vilket mervärde den kan ge kunderna: Chaufförer som hittar på riktigt så att rätt sak kommer till rätt plats på rätt tid.

Du tror att svenska åkerier kan ta mer betalt?

– Absolut. De ska förklara värdet av en bra transporttjänst så att beställare och speditörer förmås betala för vad de får.

Tillbaka till dina nuvarande frågor: Hur ska Sverige skydda sig mot terrorismen?

– En ny nationell strategi har antagits – med ledorden förebygga, försvåra, förhindra. Vi ser över lagarna, polisens och säkerhetspolisens verktyg. Men vi ska också komma ihåg att vi redan har haft terrorattentat, i dagarna är det fem år sedan Taimour Abdulwahab kunde ha tagit livet av hundratals människor mitt i Stockholm.

Hur möter du människors rädsla?

– Då är öppenhet och information de främsta vapnen. Vi ska gå ut med all information som säkerhetsläget medger att vi delar. När det krävs ska vi öka den polisiära närvaron.

– Rädslan kan slita isär samhället – men också dra ihop det så att vi ställer upp för varandra. Jag ser både och i dag.

Anders Ygeman var vänstersossen som i yngre år tävlade med högerfalangen om makten i SSU. Han räknades ut som ministerkandidat av politiska bedömare från S-håll, men sitter nu i en regering tillsammans med motståndare från SSU-tiden.

– Jag tycker att indelningen på en vänster-högerskala är så fördummande. Socialdemokraterna och andra behöver en levande debatt om partiet ska utvecklas och inte stagnera, är hans kommentar.

Du ledde ungdomsförbundets nejkampanj inför EU-omröstningen, och i dag har du klippkort till Bryssel. Vad är priset för en ministerpost, har du släppt gamla åsikter och ideal?

– Jag vet inte om jag känner mig så jäkla avslipad i alla fall? När det gäller EU hade jag rätt på jobbsidan där den ensidiga fokuseringen på låg inflation har gjort att vi med EU har klarat jobben väsentligt sämre. Jag hade rätt i att besluten fattas långt från medborgarna.

– Men jag hade fel i miljöfrågan, där har EU har varit en positiv kraft.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.