Minska den skenande arbetslösheten

Krönika. Det kommer allt fler rapporter om desperata försök från ledarna inom EU att tämja facket. Nu senast är det den så kallade Monti II förordningen där förslag om att begränsa möjligheten till fackliga stridsåtgärder återfinns.

Det är fel metod som EU försöker sig på. Genom att införa sådana regler riskerar man en utveckling av EU där vanligt folk tröttnar och legitimiteten för hela projektet försvinner. Det är direkt oansvarigt och alla vet att den ekonomiska och sociala utvecklingen i Europa är avhängigt av ett stabilt politiskt framåtskridande, till gagn för alla medborgare. Det är de politiska ledarnas ansvar att så sker.

Den första åtgärden måste då bli att minska den skenande arbetslösheten. Över 20 miljoner människor är utan arbete och egen försörjning i dagens EU. Det är ett gigantiskt slöseri. En av de stora samhällsingenjörerna, socialdemokraten Ernst Wigforss konstaterade redan för över 70 år sedan att ett lands största tillgång är ”folkets vilja till arbete”. Så är det fortfarande, att ha ett arbete att gå till och att känna sig behövd ger förutom en lön också tillfredsställelse och välbefinnande.

Även här hemma i Sverige ökar arbetslösheten. Dessvärre står de flesta politiker handfallna. Det tycks till och med som om man numera accepterar en arbetslöshet på 8–9 procent. Det är oacceptabelt. Den borgerliga regeringens enda recept så här långt tycks vara att sänka ingångslönerna.

Värst är Centern och Folkpartiet. Deras företrädare föreslår, utan att skämmas det minsta, att ingångslönerna ska sänkas med 25 procent. Det torde inte bli lätt att få in nya arbetstagare till yrken som exempelvis undersköterska. Lika svårt lär det bli att få in folk i branscher, som redan har en låg ingångslön. Det vänligaste man kan säga om Centern och Folkpartiets strateger är att de haft otur när de tänkte ut förslaget. Därför är det förlösande när Socialdemokraternas nye partiordförande Stefan Löfven pratar om nödvändigheten att kombinera jobben med utbildning.

Vi behöver en rejäl satsning på skolan, med början i grundskolan och upp genom skolsystemet. Det är absolut nödvändigt för att förbereda unga att komma in på arbetsmarknaden. Vidare måste även vuxna ges möjligheten att vidareutbilda sig för att kunna byta karriär under sitt verksamma arbetsliv. Eller helt enkelt för att kunna vara anställningsbara vid strukturförändringar. Detta är ett recept som även skulle passa resten av EU. Men som sagt, det politiska ledarskiktet i EU vill hellre införa begränsningar i strejkrätten i stället för att föra en politik som bidrar till att det inte blir några strejker.

Den nu förda politiken skapar starka spänningar bland regioner och folk i EU, så även i Sverige. Vi ser det klart och tydligt i samband med åkerinäringens förfall. Åkare, ofta på direkt uppmaning från de stora globala speditörerna, anlitar folk från företrädesvis de forna östländerna. Ofta sker detta under förevändning att det är folk från utländska bemanningsföretag. Detta är bara bluff. Vi har upprepande gånger konstaterat att dessa så kallade bemanningsföretag är som hallickar som bara agerar som förmedlare. Detta förkommer inte bara i Sverige utan i stora delar av EU. Även här har de europeiska politikerna ett stort ansvar. Ett ansvar som vi ständigt kommer att påminna dem om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.