Minska den skenande arbetslösheten

Krönika. Det kommer allt fler rapporter om desperata försök från ledarna inom EU att tämja facket. Nu senast är det den så kallade Monti II förordningen där förslag om att begränsa möjligheten till fackliga stridsåtgärder återfinns.

Det är fel metod som EU försöker sig på. Genom att införa sådana regler riskerar man en utveckling av EU där vanligt folk tröttnar och legitimiteten för hela projektet försvinner. Det är direkt oansvarigt och alla vet att den ekonomiska och sociala utvecklingen i Europa är avhängigt av ett stabilt politiskt framåtskridande, till gagn för alla medborgare. Det är de politiska ledarnas ansvar att så sker.

Den första åtgärden måste då bli att minska den skenande arbetslösheten. Över 20 miljoner människor är utan arbete och egen försörjning i dagens EU. Det är ett gigantiskt slöseri. En av de stora samhällsingenjörerna, socialdemokraten Ernst Wigforss konstaterade redan för över 70 år sedan att ett lands största tillgång är ”folkets vilja till arbete”. Så är det fortfarande, att ha ett arbete att gå till och att känna sig behövd ger förutom en lön också tillfredsställelse och välbefinnande.

Även här hemma i Sverige ökar arbetslösheten. Dessvärre står de flesta politiker handfallna. Det tycks till och med som om man numera accepterar en arbetslöshet på 8–9 procent. Det är oacceptabelt. Den borgerliga regeringens enda recept så här långt tycks vara att sänka ingångslönerna.

Värst är Centern och Folkpartiet. Deras företrädare föreslår, utan att skämmas det minsta, att ingångslönerna ska sänkas med 25 procent. Det torde inte bli lätt att få in nya arbetstagare till yrken som exempelvis undersköterska. Lika svårt lär det bli att få in folk i branscher, som redan har en låg ingångslön. Det vänligaste man kan säga om Centern och Folkpartiets strateger är att de haft otur när de tänkte ut förslaget. Därför är det förlösande när Socialdemokraternas nye partiordförande Stefan Löfven pratar om nödvändigheten att kombinera jobben med utbildning.

Vi behöver en rejäl satsning på skolan, med början i grundskolan och upp genom skolsystemet. Det är absolut nödvändigt för att förbereda unga att komma in på arbetsmarknaden. Vidare måste även vuxna ges möjligheten att vidareutbilda sig för att kunna byta karriär under sitt verksamma arbetsliv. Eller helt enkelt för att kunna vara anställningsbara vid strukturförändringar. Detta är ett recept som även skulle passa resten av EU. Men som sagt, det politiska ledarskiktet i EU vill hellre införa begränsningar i strejkrätten i stället för att föra en politik som bidrar till att det inte blir några strejker.

Den nu förda politiken skapar starka spänningar bland regioner och folk i EU, så även i Sverige. Vi ser det klart och tydligt i samband med åkerinäringens förfall. Åkare, ofta på direkt uppmaning från de stora globala speditörerna, anlitar folk från företrädesvis de forna östländerna. Ofta sker detta under förevändning att det är folk från utländska bemanningsföretag. Detta är bara bluff. Vi har upprepande gånger konstaterat att dessa så kallade bemanningsföretag är som hallickar som bara agerar som förmedlare. Detta förkommer inte bara i Sverige utan i stora delar av EU. Även här har de europeiska politikerna ett stort ansvar. Ett ansvar som vi ständigt kommer att påminna dem om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.