Minskade löneklyftor – ett av målen som LO lägger fast

Begränsa inhyrningen av arbetskraft. Höj lägstalönerna och minska gapet till tjänstemännen. Och halvera löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Det är några av de övergripande mål som LO nu satt upp för de kommande 13 åren.

Ur Transports synvinkel finns det ett par punkter som är extra viktiga i det nya styrdokumentet, betonar förbundets ordförande Lars Lindgren. Det handlar om beräkningen av löneutrymmet och att LO nu öppnar för en diskussion om så kallad allmängiltigförklaring av kollektivavtal.

– Tyvärr är vi i ett läge där staten måste vara med och ta ansvar för rimliga och trygga anställningsvillkor i vissa branscher, säger Lindgren.

Ända sedan i somras har de 14 LO-förbunden diskuterat en gemensam handlingsplan som ska sträcka sig över tre kongressperioder. Det vill säga fram till år 2028.

Målen presenterades i dag, fredag. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson  inledde med att siktet är inställt på full sysselsättning – något som förutsätter en fungerande lönebildning.

Första konkreta punkten som presenterades var rätten till heltid. Vid presskonferensen sa Kommunals ordförande Annelie Nordström:

– Heltid måste vara norm på arbetsmarknaden. Så är det inte i dag, för kvinnor är normen deltid. Det får förödande konsekvenser, inte minst för pensionen.

LO-förbunden är också överens om att jobba för jämställda löner. Beräkningar visar att skillnaderna mellan mans- och kvinnodominerade yrkesgrupper ligger på tolv procent. Gapet måste minst halveras till 2028, anser LO.

Missbruket av visstidsanställningar är en annan punkt som nu prioriteras. De senaste 15 åren har visstidsjobben ökat från 16 till 20 procent bland arbetarna. I vissa sektorer jobbar över 40 procent av arbetskraften utan fast anställning.

LO:s mål är att minska visstiderna till högst tio procent.

– Det är inte rimligt att visstid blir norm i vissa branscher. Det finns människor som jobbar i åratal utan fast anställning, sa Handels ordförande Susanna Gideonsson

Inhyrning av personal är en annan het fråga. Den måste begränsas, slår LO fast.

Höjda pensioner, höjda lägstalöner, bättre arbetsmiljö och stärkt personlig integritet i arbetslivet är andra viktiga punkter i handlingsprogrammet.

För Transport är kapitlet om löner centralt. LO fastslår att det är den internationellt konkurrensutsatta sektorn som ska vara normerande när framtidens löner förhandlas fram mellan parterna. Men. Även den så kallade löneglidningen ska räknas med när löneutrymmet bestäms.

Traditionellt har fackförbunden inom industrin tagit ut mer i lön än vad som angivits i de centrala avtalsuppgörelserna. Detta kallas löneglidning. I exempelvis Transport finns nästan ingen löneglidning alls. Det gör att yrkesgrupper inom transportsektorn riskerar att halka efter.

LO:s ambition att skapa en rättvis, rimlig löneutveckling innebär också att förbunden enats om att slåss mot ett fenomen som kallas sifferlösa avtal. Det vill säga avtal där löneökningarna över huvud taget inte bestäms i kronor eller procent. Den typen av avtal finns i dag främst bland akademikerna.

Lars Lindgren är positiv till målen som LO-förbunden nu enats om:

– Det är i grunden bra målsättningar som får styra inriktningen i vårt politiska arbete och i de kommande avtalsförhandlingarna. Vissa saker är ren bingo för Transport. Det gäller inte minst skrivningarna kring löneglidningen.

– Vi vet att transportarbetarna tappat i lön mot industriarbetarna de senaste fem åren. Nu kan vi, med stöd av LO, kräva motsvarande pengar till våra medlemmar. Det är också positivt att LO slår fast att vi ska begära löneökningar i kronor, inte procent. Det gynnar LO:s låglönegrupper.

Förutom löneglidningen och krafttag mot den växande personalinhyrningen är Lars Lindgren glad över att LO nu öppnar dörren för en diskussion om kollektivavtalens framtid. Transport har i ett par års tid anfört att det finns områden där facket inte längre förmår upprätthålla avtalen och rimliga villkor för de anställda.

I styrdokumentet skriver LO:

”I Sverige bär arbetsmarknadens parter ansvaret för lönerna genom kollektivavtalen. Det är en modell som LO-förbunden vill värna om. Förutsättningen för parternas självreglering är att kollektivavtalen har hög täckningsgrad och att organisationsgraden på arbetsmarknaden är hög. Om dessa förutsättningar rubbas kan LO-förbunden behöva ompröva sin hållning och exempelvis tvingas agera för allmängiltigförklaring av avtalen.”

Transportbasen Lars Lindgren anser att vi redan nått dithän att diskussion måste starta:

– I vissa branscher är läget akut. I Transport vill vi inte se hela näringar raderas ut, så som det hände med varvsindustrin. Vi kommer inte undan en diskussion om allmängiltigförklaring av kollektivavtal.

– Hela Europa går mot statliga minimilöner som ett skydd för löntagarna. Den utvecklingen vill jag inte ha. Allmängiltigförklaring är en bättre lösning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.