Minst fyra konkurser i Tuwas kölvatten
Gotländska konkurrenter överklagade upphandlingen med hänvisning till att den inte följde regionens biogasstrategi. Men det finns fler frågetecken runt Tuwa Specialtransport: Bland annat har minst fyra av deras underentreprenörer gått i konkurs de senaste åren.
Tuwa Specialtransport AB är baserat i Helsingborg, och har i dag verksamhet i ett tiotal syd- och mellansvenska kommuner. Företaget har omkring 80 anställda och omsätter cirka 60 miljoner kronor. Enligt bolagets egen hemsida utför de runt 1 000 transporter varje dag.
Från den 1 juli ska de köra nästan all färdtjänst även på Gotland, om nu förvaltningsrätten godkänner Samres upphandling.
– Trafikstarten får möjligen justeras utifrån hur lång tid det tar, säger Tuwas personalchef Johan Lindberg.
När, och om, Tuwa börjar köra på Gotland, kommer de att behöva rekrytera mellan 25 och 30 chaufförer lokalt.
– Det är jättemånga som hört av sig och vill köra åt oss.
Johan Lindberg har intrycket att det, åtminstone delvis, är en inskränkt lokalpatriotism som ligger bakom de negativa reaktionerna på Gotland.
– Jag tycker det är en underlig känsla, när man i debatten talar om fastlänningar och gotlänningar, som om vi vore helt olika folkslag. Vi har naturligtvis ambitionen att göra ett gott arbete på Gotland, precis som överallt där vi är verksamma, säger Johan Lindberg.
Men det är inte alla som tycker att Tuwa gör det överallt där de är verksamma. Bolaget har kritiserats hårt i flera områden där de finns sedan tidigare. Inte minst i Sörmland där de etablerade sig för fem år sedan. Sedan dess har tre av deras sörmländska underentreprenörer, ett bolag i Eskilstuna och två i Flen, gått i konkurs.
– Det är det som är det största problemet med Tuwa. De har lagt ut nästan allt på underentreprenörer. Sedan låter de underentreprenörerna hyra bilar för överpris. Jag har hört om summor på 15 000–16 000 kronor i månaden, säger Kjell Arbestål på Transports avdelning 7 i Nyköping.
Han har aldrig hört talas om ett sådant upplägg någon annanstans, men bedömer att en rimligare summa i så fall borde ligga runt 4 000 kronor i månaden.
– Det känns som att de satt detta i system. Att lägga låga anbud så de får kontrakt. Sedan tjänar de in pengarna på att hyra ut bilar alldeles för dyrt, säger Kjell Arbestål.
I höstas fick Tuwa betala över 130 000 kronor i straffavgift till Samres, för att de haft för få bilar och chaufförer i Sörmland.
Ungefär samtidigt fick ett 50-tal färdtjänstchaufförer i Eskilstuna sänkta löner, när Tuwa sa upp det lokala avtalet om fast timlön och ersatte det med riksavtal om provisionslön.
Tuwas Johan Lindberg har svårt att förstå kritiken.
– För mig känns det väldigt konstigt att Kjell Arbestål kritiserar ett företag som han inte haft att göra med. Vi har ett gott samarbete med Transport, och vi följer kollektivavtalet när vi sätter löner, säger han.
Enligt Johan Lindberg ligger det heller ingen sanning i, att Tuwa skulle lägga för låga anbud och ta igen det på överhyror från underleverantörerna.
– Vi har räknat noga på det här, och det har ju uppenbarligen de gotländska konkurrenterna också gjort eftersom anbuden ligger så nära varandra. Ändå kör vi med klart billigare fordon, säger han.
I Gävleborgs län kom Tuwa in sommaren 2011, sedan de vunnit landstingsägda X-trafiks upphandling. Tuwa rekryterade ett 50-tal chaufförer och skrev kontrakt med en rad underentreprenörer.
Men snart började det strömma in klagomål om förseningar och oreda i trafiken. X-Trafik kom fram till att Tuwa hade betydligt färre fordon än de enligt avtalet skulle ha, och i december 2011 sade X-Trafik upp avtalet. Som följd gick en av Tuwas lokala underentreprenörer i konkurs, och 60 chaufförer förlorade sina jobb.
Tuwa hävdade att de inte fått tillräckligt med tid för att rätta till problemen, och stämde X-Trafik för avtalsbrott. Bolaget kräver 7,2 miljoner kronor i en domstolsprocess som ännu inte är avgjord.
Enligt Johan Lindberg finns det ingen grund för X-Trafiks hållning.
– Vi har aldrig någonsin haft någon fordonsbrist. Vi har tillhandahållit de fordon som avtalats, säger han.
I hemstaden har Tuwa ingen större färdtjänstverksamhet längre, enligt Ulf Sighede på Transport avdelning 14 Helsingborg. De kör med ett 20-tal bilar i en temporär verksamhet åt Skånetrafiken.
– De tog över en del färdtjänst som egentligen bara skulle pågå sex–sju månader fram till januari i år. Men Skånetrafikens upphandling blev överklagad, så de får köra vidare fram till i sommar, berättar Ulf Sighede.
Från Helsingborgsavdelningens sida finns inga egentliga skäl till kritik mot Tuwas verksamhet.
– Det har väl flutit på. Men det kan vara värt att nämna att deras anbud i upphandlingen 2012 egentligen inte kom med i slutbehandlingen, därför att Skånetrafiken tyckte att deras ekonomi var för svajig. Därefter blev det så fruktansvärt stressigt när ett annat bolag gick i konkurs och Skånetrafiken måste teckna nya avtal. Det var därför de fick det här temporära kontraktet, säger Ulf Sighede.
Christer Söderlund på Transport avdelning 16 Gotland, betonar att han inte vill döma Tuwa på förhand.
– Jag kan egentligen inte se att det spelar någon roll för chaufförerna vem de kör åt, så länge de får schyssta villkor. Än så länge vet vi inte hur de får det hos Tuwa, om nu Tuwa tar över på Gotland. Allt står och väger nu, säger han.