Missa inte pensionspengar om arbetsgivaren går i konkurs
Efter Panaxias krasch kom det fram att en del anställda gått miste om tusentals kronor i premier till tjänstepensionen. Premieinbetalningarna är ett generellt problem när företag går i konkurs, visar Transportarbetarens granskning. – Tyvärr måste våra medlemmar vara vaksamma när arbetsgivaren går i putten, säger ombudsman Anna Ryding.
I september 2012 försattes Panaxia i konkurs. Under månaderna som följde framkom att värdekoncernen dribblat bort hundratals miljoner kronor av kundernas pengar.
Efter konkursen upptäckte flera anställda i Panaxias dotterbolag Pan Alarm att inga pensionspremier betalts in för den första halvan av 2012, alltså tiden innan bolaget gick omkull.
Avtalspensionen är viktig. Den har förhandlats fram mellan LO och Svenskt Näringsliv och innebär att alla arbetsgivare med kollektivavtal ska betala in 4,5 procent av lönesumman till en individuell pensionspott. För en heltidsanställd väktare handlar det om 12 000–13 000 kronor, som varje år tankas in på kontot.
Transport har länge uppmanat medlemmar att kolla det årliga pensionsbesked som skickas ut från Fora. Det vill säga det bolag som administrerar avtalspensionen. Stämmer lönesumman och premien?
Normalt fungerar premieinbetalningen så att arbetsgivaren betalar in en klumpsumma varje månad. Efter årets slut begär Fora in namnuppgifter och utbetald lön för var och en av de anställda. Pengarna portioneras sedan ut individuellt, så att alla får sina 4,5 procent.
Men vad händer vid en konkurs? Och vad gäller i Panaxiabolagen?
En av de anställda på Pan Alarm hörde av sig både till Transport och Fora. Frågan var om det kommit in premier. Hade Fora fått in korrekta löneuppgifter från de fem bolagen som försatts i konkurs?
Transports lokalombudsman i Stockholm, Christer Norfall, kontaktade Fora. Svaret han fick var oroväckande. Foras så kallade konkursgrupp skriver:
”I regel när det gäller konkurser brukar det vara svårt att få fram underlag.”
Panaxia är inget undantag, visar det sig. När Fora begärde in löneuppgifter var det bara i ett av fem bolag, Nordisk Bevakningstjänst (tidigare Panaxia Bevakning AB) som konkursförvaltaren valde att lämna ut kompletta uppgifter om löner och personal. Det innebär att de tidigare anställda där fått sina premier.
De övriga fyra bolagen sköts av advokatfirman Lindahl. Det handlar om moderbolaget Panaxia, Panaxia Security, Panaxia Kontantservice och Pan Alarm. Här tycks det som om konkursförvaltaren lämnat ofullständiga uppgifter. Eller inga alls. Särskilt bekymmersamt blir läget för anställda i Pan Alarm. Konkursförvaltaren uppger att det inte funnits några anställda alls i bolaget under 2012, vilket är fel.
Vad innebär de uteblivna uppgifterna för de tidigare anställda i de fyra bolagen? Fora uppger att lönerna i stället ”konstruerats”. Fora har utgått från tidigare uppgifter och gjort schablonmässiga uppskattningar av utbetald lön.
Birgitta Nyblom är handläggare på Fora. Hon är inte insatt i Panaxiaärendet, men bekräftar att det generellt sett är svårt att få fram löneunderlag från konkursförvaltare:
– Frågan kommer upp hela tiden. Vi har tagit upp saken med konkursförvaltarna, men svaret blir att det inte ingår i deras ansvar att lämna ut löneuppgifterna till oss.
– De får inte betalt av staten för att göra det, och då låter man bli. På Fora har vi låtit en jurist titta på regelverket. Slutsatsen blev att konkursförvaltarna har formellt rätt.
I konkursförvaltarens uppdrag ingår däremot att ta fram underlag, så att staten kan betala ut så kallad lönegaranti. Då borde det ju finnas personallistor och aktuella löneutbetalningar. Om konkursförvaltaren nu vägrar lämna ut informationen, kan inte Fora hämta ut de uppgifterna från Skatteverket eller Länsstyrelsen?
– Det ingår inte i våra instruktioner. Dessutom är det bara löneunderlag för sex månader bakåt i tiden. Vi behöver uppgifter för tolv månader, uppger Birgitta Nyblom.
Vad ska Transportmedlemmar göra för att säkra pensionsinbetalningen, när arbetsgivaren går i konkurs?
Birgitta Nyblom säger:
– Det vi råder arbetstagarna är att skicka in lönespecifikationer eller skatteverkets databild 155 direkt till oss. Då slipper vi göra schablonberäkningar. Allra bäst är kontrolluppgifterna som finns på databild 155 (se faktarutan ovan).
Nyblom avslutar med att berätta att premieproblemet är uppe till behandling centralt i LO. Den uppgiften överraskar Magnus Furbring som jobbar med försäkringsfrågor i LO-borgen:
– Visst, det är ett problem att människor inte får in sina pengar. Men det är Foras ansvar att lösa. Så vitt jag vet är frågan inte aktuell i LO. Det finns inga centrala rekommendationer från LO om hur situationen ska hanteras.
– Det är individen själv som får ligga på Fora. Och vi vet att det kan ta flera år att få rätsida på premieinbetalning efter en konkurs.
En lösning kunde eventuellt vara att ändra i konkurslagen, så att konkursförvaltarens uppdrag utvidgas. Är det en fråga som LO jobbar med?
– Nej, säger Magnus Furbring. Vi driver inte på för en ändring av reglerna.