Missa inte pensionspengar om arbetsgivaren går i konkurs

Efter Panaxias krasch kom det fram att en del anställda gått miste om tusentals kronor i premier till tjänstepensionen. Premieinbetalningarna är ett generellt problem när företag går i konkurs, visar Transportarbetarens granskning. – Tyvärr måste våra medlemmar vara vaksamma när arbetsgivaren går i putten, säger ombudsman Anna Ryding.

I september 2012 försattes Panaxia i konkurs. Under månaderna som följde framkom att värdekoncernen dribblat bort hundratals miljoner kronor av kundernas pengar.

Efter konkursen upptäckte flera anställda i Panaxias dotterbolag Pan Alarm att inga pensionspremier betalts in för den första halvan av 2012, alltså tiden innan bolaget gick omkull.

Avtalspensionen är viktig. Den har förhandlats fram mellan LO och Svenskt Näringsliv och innebär att alla arbetsgivare med kollektivavtal ska betala in 4,5 procent av lönesumman till en individuell pensionspott. För en heltidsanställd väktare handlar det om 12 000–13 000 kronor, som varje år tankas in på kontot.

Transport har länge uppmanat medlemmar att kolla det årliga pensionsbesked som skickas ut från Fora. Det vill säga det bolag som administrerar avtalspensionen. Stämmer lönesumman och premien?

Normalt fungerar premieinbetalningen så att arbetsgivaren betalar in en klumpsumma varje månad. Efter årets slut begär Fora in namnuppgifter och utbetald lön för var och en av de anställda. Pengarna portioneras sedan ut individuellt, så att alla får sina 4,5 procent.

Men vad händer vid en konkurs? Och vad gäller i Panaxiabolagen?

En av de anställda på Pan Alarm hörde av sig både till Transport och Fora. Frågan var om det kommit in premier. Hade Fora fått in korrekta löneuppgifter från de fem bolagen som försatts i konkurs?

Transports lokalombudsman i Stockholm, Christer Norfall, kontaktade Fora. Svaret han fick var oroväckande. Foras så kallade konkursgrupp skriver:

”I regel när det gäller konkurser brukar det vara svårt att få fram underlag.”

Panaxia är inget undantag, visar det sig. När Fora begärde in löneuppgifter var det bara i ett av fem bolag, Nordisk Bevakningstjänst (tidigare Panaxia Bevakning AB) som konkursförvaltaren valde att lämna ut kompletta uppgifter om löner och personal. Det innebär att de tidigare anställda där fått sina premier.

De övriga fyra bolagen sköts av advokatfirman Lindahl. Det handlar om moderbolaget Panaxia, Panaxia Security, Panaxia Kontantservice och Pan Alarm. Här tycks det som om konkursförvaltaren lämnat ofullständiga uppgifter. Eller inga alls. Särskilt bekymmersamt blir läget för anställda i Pan Alarm. Konkursförvaltaren uppger att det inte funnits några anställda alls i bolaget under 2012, vilket är fel.

Vad innebär de uteblivna uppgifterna för de tidigare anställda i de fyra bolagen? Fora uppger att lönerna i stället ”konstruerats”. Fora har utgått från tidigare uppgifter och gjort schablonmässiga uppskattningar av utbetald lön.

Birgitta Nyblom är handläggare på Fora. Hon är inte insatt i Panaxiaärendet, men bekräftar att det generellt sett är svårt att få fram löneunderlag från konkursförvaltare:

– Frågan kommer upp hela tiden. Vi har tagit upp saken med konkursförvaltarna, men svaret blir att det inte ingår i deras ansvar att lämna ut löneuppgifterna till oss.

– De får inte betalt av staten för att göra det, och då låter man bli. På Fora har vi låtit en jurist titta på regelverket. Slutsatsen blev att konkursförvaltarna har formellt rätt.

I konkursförvaltarens uppdrag ingår däremot att ta fram underlag, så att staten kan betala ut så kallad lönegaranti. Då borde det ju finnas personallistor och aktuella löneutbetalningar. Om konkursförvaltaren nu vägrar lämna ut informationen, kan inte Fora hämta ut de uppgifterna från Skatteverket eller Länsstyrelsen?

– Det ingår inte i våra instruktioner. Dessutom är det bara löneunderlag för sex månader bakåt i tiden. Vi behöver uppgifter för tolv månader, uppger Birgitta Nyblom.

Vad ska Transportmedlemmar göra för att säkra pensionsinbetalningen, när arbetsgivaren går i konkurs?

Birgitta Nyblom säger:

– Det vi råder arbetstagarna är att skicka in lönespecifikationer eller skatteverkets databild 155 direkt till oss. Då slipper vi göra schablonberäkningar. Allra bäst är kontrolluppgifterna som finns på databild 155 (se faktarutan ovan).

Nyblom avslutar med att berätta att premieproblemet är uppe till behandling centralt i LO. Den uppgiften överraskar Magnus Furbring som jobbar med försäkringsfrågor i LO-borgen:

– Visst, det är ett problem att människor inte får in sina pengar. Men det är Foras ansvar att lösa. Så vitt jag vet är frågan inte aktuell i LO. Det finns inga centrala rekommendationer från LO om hur situationen ska hanteras.

– Det är individen själv som får ligga på Fora. Och vi vet att det kan ta flera år att få rätsida på premieinbetalning efter en konkurs.

En lösning kunde eventuellt vara att ändra i konkurslagen, så att konkursförvaltarens uppdrag utvidgas. Är det en fråga som LO jobbar med?

– Nej, säger Magnus Furbring. Vi driver inte på för en ändring av reglerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.