Missa inte pensionspengar om arbetsgivaren går i konkurs

Efter Panaxias krasch kom det fram att en del anställda gått miste om tusentals kronor i premier till tjänstepensionen. Premieinbetalningarna är ett generellt problem när företag går i konkurs, visar Transportarbetarens granskning. – Tyvärr måste våra medlemmar vara vaksamma när arbetsgivaren går i putten, säger ombudsman Anna Ryding.

I september 2012 försattes Panaxia i konkurs. Under månaderna som följde framkom att värdekoncernen dribblat bort hundratals miljoner kronor av kundernas pengar.

Efter konkursen upptäckte flera anställda i Panaxias dotterbolag Pan Alarm att inga pensionspremier betalts in för den första halvan av 2012, alltså tiden innan bolaget gick omkull.

Avtalspensionen är viktig. Den har förhandlats fram mellan LO och Svenskt Näringsliv och innebär att alla arbetsgivare med kollektivavtal ska betala in 4,5 procent av lönesumman till en individuell pensionspott. För en heltidsanställd väktare handlar det om 12 000–13 000 kronor, som varje år tankas in på kontot.

Transport har länge uppmanat medlemmar att kolla det årliga pensionsbesked som skickas ut från Fora. Det vill säga det bolag som administrerar avtalspensionen. Stämmer lönesumman och premien?

Normalt fungerar premieinbetalningen så att arbetsgivaren betalar in en klumpsumma varje månad. Efter årets slut begär Fora in namnuppgifter och utbetald lön för var och en av de anställda. Pengarna portioneras sedan ut individuellt, så att alla får sina 4,5 procent.

Men vad händer vid en konkurs? Och vad gäller i Panaxiabolagen?

En av de anställda på Pan Alarm hörde av sig både till Transport och Fora. Frågan var om det kommit in premier. Hade Fora fått in korrekta löneuppgifter från de fem bolagen som försatts i konkurs?

Transports lokalombudsman i Stockholm, Christer Norfall, kontaktade Fora. Svaret han fick var oroväckande. Foras så kallade konkursgrupp skriver:

”I regel när det gäller konkurser brukar det vara svårt att få fram underlag.”

Panaxia är inget undantag, visar det sig. När Fora begärde in löneuppgifter var det bara i ett av fem bolag, Nordisk Bevakningstjänst (tidigare Panaxia Bevakning AB) som konkursförvaltaren valde att lämna ut kompletta uppgifter om löner och personal. Det innebär att de tidigare anställda där fått sina premier.

De övriga fyra bolagen sköts av advokatfirman Lindahl. Det handlar om moderbolaget Panaxia, Panaxia Security, Panaxia Kontantservice och Pan Alarm. Här tycks det som om konkursförvaltaren lämnat ofullständiga uppgifter. Eller inga alls. Särskilt bekymmersamt blir läget för anställda i Pan Alarm. Konkursförvaltaren uppger att det inte funnits några anställda alls i bolaget under 2012, vilket är fel.

Vad innebär de uteblivna uppgifterna för de tidigare anställda i de fyra bolagen? Fora uppger att lönerna i stället ”konstruerats”. Fora har utgått från tidigare uppgifter och gjort schablonmässiga uppskattningar av utbetald lön.

Birgitta Nyblom är handläggare på Fora. Hon är inte insatt i Panaxiaärendet, men bekräftar att det generellt sett är svårt att få fram löneunderlag från konkursförvaltare:

– Frågan kommer upp hela tiden. Vi har tagit upp saken med konkursförvaltarna, men svaret blir att det inte ingår i deras ansvar att lämna ut löneuppgifterna till oss.

– De får inte betalt av staten för att göra det, och då låter man bli. På Fora har vi låtit en jurist titta på regelverket. Slutsatsen blev att konkursförvaltarna har formellt rätt.

I konkursförvaltarens uppdrag ingår däremot att ta fram underlag, så att staten kan betala ut så kallad lönegaranti. Då borde det ju finnas personallistor och aktuella löneutbetalningar. Om konkursförvaltaren nu vägrar lämna ut informationen, kan inte Fora hämta ut de uppgifterna från Skatteverket eller Länsstyrelsen?

– Det ingår inte i våra instruktioner. Dessutom är det bara löneunderlag för sex månader bakåt i tiden. Vi behöver uppgifter för tolv månader, uppger Birgitta Nyblom.

Vad ska Transportmedlemmar göra för att säkra pensionsinbetalningen, när arbetsgivaren går i konkurs?

Birgitta Nyblom säger:

– Det vi råder arbetstagarna är att skicka in lönespecifikationer eller skatteverkets databild 155 direkt till oss. Då slipper vi göra schablonberäkningar. Allra bäst är kontrolluppgifterna som finns på databild 155 (se faktarutan ovan).

Nyblom avslutar med att berätta att premieproblemet är uppe till behandling centralt i LO. Den uppgiften överraskar Magnus Furbring som jobbar med försäkringsfrågor i LO-borgen:

– Visst, det är ett problem att människor inte får in sina pengar. Men det är Foras ansvar att lösa. Så vitt jag vet är frågan inte aktuell i LO. Det finns inga centrala rekommendationer från LO om hur situationen ska hanteras.

– Det är individen själv som får ligga på Fora. Och vi vet att det kan ta flera år att få rätsida på premieinbetalning efter en konkurs.

En lösning kunde eventuellt vara att ändra i konkurslagen, så att konkursförvaltarens uppdrag utvidgas. Är det en fråga som LO jobbar med?

– Nej, säger Magnus Furbring. Vi driver inte på för en ändring av reglerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.