Misskött Taxi kurir vill köra mer färdtjänst
Med nya chefer hoppas Taxi kurir rädda sitt anseende i Göteborg. Gamla och sjuka har under hösten fått vänta i timmar på sin färdtjänstbil. Dessutom förlorade bolaget stort i upphandlingen av kommande färdtjänst.
– Upphandlingen har vi överklagat, säger Ole Oftedal, vd i Fågelviksgruppen som äger Taxi kurir. Och nu har vi bytt chefer i Göteborg efter en tid med ineffektivt ledarskap.
Göteborgs kommunala färdtjänstförvaltning har krävt företaget på miljonbelopp för att det kraftigt har misskött färdtjänsten. Fågelviksgruppens lösning var att för några dagar sedan sparka vd:n för Taxi kurir i Göteborg.
– Långsiktigt handlar det om att få åkerier och förare att köra alla körningar, säger nya tf vd:n Magnus Klintbäck. De kör lite som de vill sedan i augusti. På kort sikt måste vi få ordning på beställningscentralen.
Transports ombudsman Mats Andersson, i Göteborg, gissar att problemen bottnar i ett för åkerier och chaufförer dåligt färdtjänstavtal.
– En orsak kan vara att andra upphandlade körningar och privata kunder betalar sig så pass mycket bättre att chaufförerna väljer bort färdtjänsten samtidigt som Taxi kurir har svårt att knyta till sig nya åkare och chaufförer.
I somras blev Göteborgs stad klar med upphandlingen av färdtjänst från och med nästa sommar. Schysta villkor för förarna finns inskrivet i de fem år långa avtalen.
Resultatet blev att Taxi kurir förlorade stort. Andra taxibolag ska enligt upphandlingen få mer att göra medan Kurir blir av med uppdrag för omkring 200 bilar jämfört med i dag.
Dock har både Taxi kurir och andra företag begärt överprövning. Bengt Knutsson, tf trafikchef vid färdtjänsten i Göteborg, medger att läget är jätterörigt just nu:
– Vi har skrivit avtal i alla utom 5 av 52 områden med fasta körningar, och några av dem fick vi göra om efter domar i förvaltningsrätten. Men en del har sedan överklagats för andra gången… Dessutom har Taxi kurir begärt överprövning av den lösa färdtjänsttrafiken, som vi köper resa per resa när en kund beställer en bil.
– Vi ska göra om den upphandlingen. Men man kan undra varför Taxi kurir vill ha uppdraget när företaget inte kan sköta det avtal vi har i dag?
Där kommer Bengt Knutsson in på de akuta problemen för färdtjänstresenärerna i Göteborg. Hans bedömning är att Taxi kurir till sist har satt in den bästa företagsledning företaget har för att försöka lösa dem.
– Men det får inte vara som det har varit i höst! säger han. Våra kunder som ringt efter en bil har fått höra att det inte finns några. Eller så har de fått vänta i ett par timmar på bilen de blivit lovade. Och våra kunder har inget alternativ, de kan inte gå eller ta spårvagnen i stället för sin färdtjänstbil.
Kommunen har krävt handlingsplaner, haft veckomöten med företaget och gått ut offentligt med klagomålen. Varje månad har den skickat en räkning till Taxi kurir på uteblivna resor.
För september slutade notan på 1,7 miljoner kronor, pengar som ska vara inne på måndag.
– Nu måste jag se positivt på vad företaget gör. Jag bedömer att Taxi kurir har satt in det bästa företaget har – men jag kan inte bedöma om det räcker.