Misskött Taxi kurir vill köra mer färdtjänst

Med nya chefer hoppas Taxi kurir rädda sitt anseende i Göteborg. Gamla och sjuka har under hösten fått vänta i timmar på sin färdtjänstbil. Dessutom förlorade bolaget stort i upphandlingen av kommande färdtjänst.

– Upphandlingen har vi överklagat, säger Ole Oftedal, vd i Fågelviksgruppen som äger Taxi kurir. Och nu har vi bytt chefer i Göteborg efter en tid med ineffektivt ledarskap.

Göteborgs kommunala färdtjänstförvaltning har krävt företaget på miljonbelopp för att det kraftigt har misskött färdtjänsten. Fågelviksgruppens lösning var att för några dagar sedan sparka vd:n för Taxi kurir i Göteborg.

– Långsiktigt handlar det om att få åkerier och förare att köra alla körningar, säger nya tf vd:n Magnus Klintbäck. De kör lite som de vill sedan i augusti. På kort sikt måste vi få ordning på beställningscentralen.

Transports ombudsman Mats Andersson, i Göteborg, gissar att problemen bottnar i ett för åkerier och chaufförer dåligt färdtjänstavtal.

– En orsak kan vara att andra upphandlade körningar och privata kunder betalar sig så pass mycket bättre att chaufförerna väljer bort färdtjänsten samtidigt som Taxi kurir har svårt att knyta till sig nya åkare och chaufförer.

I somras blev Göteborgs stad klar med upphandlingen av färdtjänst från och med nästa sommar. Schysta villkor för förarna finns inskrivet i de fem år långa avtalen.

Resultatet blev att Taxi kurir förlorade stort. Andra taxibolag ska enligt upphandlingen få mer att göra medan Kurir blir av med uppdrag för omkring 200 bilar jämfört med i dag.

Dock har både Taxi kurir och andra företag begärt överprövning. Bengt Knutsson, tf trafikchef vid färdtjänsten i Göteborg, medger att läget är jätterörigt just nu:

– Vi har skrivit avtal i alla utom 5 av 52 områden med fasta körningar, och några av dem fick vi göra om efter domar i förvaltningsrätten. Men en del har sedan överklagats för andra gången… Dessutom har Taxi kurir begärt överprövning av den lösa färdtjänsttrafiken, som vi köper resa per resa när en kund beställer en bil.

– Vi ska göra om den upphandlingen. Men man kan undra varför Taxi kurir vill ha uppdraget när företaget inte kan sköta det avtal vi har i dag?

Där kommer Bengt Knutsson in på de akuta problemen för färdtjänstresenärerna i Göteborg. Hans bedömning är att Taxi kurir till sist har satt in den bästa företagsledning företaget har för att försöka lösa dem.

– Men det får inte vara som det har varit i höst! säger han. Våra kunder som ringt efter en bil har fått höra att det inte finns några. Eller så har de fått vänta i ett par timmar på bilen de blivit lovade. Och våra kunder har inget alternativ, de kan inte gå eller ta spårvagnen i stället för sin färdtjänstbil.

Kommunen har krävt handlingsplaner, haft veckomöten med företaget och gått ut offentligt med klagomålen. Varje månad har den skickat en räkning till Taxi kurir på uteblivna resor.

För september slutade notan på 1,7 miljoner kronor, pengar som ska vara inne på måndag.

– Nu måste jag se positivt på vad företaget gör. Jag bedömer att Taxi kurir har satt in det bästa företaget har – men jag kan inte bedöma om det räcker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.