Missnöje med Reno Norden även i Malmö

Renhållning. Bland Malmös miljöarbetare pyr också missnöjet över Reno Norden. I våras tog företaget över all sophämtning och i delar av staden tvingas renhållarna jobba uppåt 12-13 timmar, för att hinna med turerna. Nu överväger de anställda att ta till sympatiåtgärder för kollegorna i Stockholm.

– Det jäser rejält. För någon månad sedan försökte Reno Norden sänka våra löner med flera tusen kronor. Vi lyckades stoppa det. Nu snackar fler och fler om att visa stöd för sopgubbarna i Stockholm, säger en miljöarbetare som vill vara anonym.

För några år sedan tog Reno Norden över sophämtningen i delar av Malmö. I våras vann man ännu en upphandling och företaget har nu hela staden.

Det nya området, ”Malmö 2”, tog Reno Norden över från företaget Suez. Vid entreprenadskiftet fick miljöarbetarna på Suez följa med över, fast bara med provanställningar.

En av de anställda vittnar nu om extrema arbetsdagar för den nya personalen:

– De jobbar massor av övertid. I fredags var den sista sopbilen inte inne förrän klockan åtta på kvällen. Och då rullar bilarna ut klockan 06 på morgonen. Arbetsdagar på 10-12 timmar är närmast regel.

– Killar vågar inte säga ifrån, de är ju bara provanställa. Så Reno Norden kan köra på. Men flera har sagt upp sig. De pallar inte. Reno Norden ondgör sig över all övertid, men de kör med färre bilar än Suez. Ekvationen går inte ihop.

Renhållarna i Malmö följer noga utvecklingen i Stockholm. För någon månad sedan försökte Reno Norden sänka lönerna även i Malmö, berättar en miljöarbetare:

– Vi svarade med att skicka ett brev till företaget, som alla anställda skrev under. Vi förklarade att vi skulle börja jobba strikt efter regelboken. Ja, ta en timmes lunch och följa alla arbetsmiljöregler. Som att dra alltid dra ett sopkärl i taget. Vi skulle även vägra jobba övertid.

– Det tog skruv direkt, företaget gjorde avbön. I Malmö kräver staden ett vite på 1 000 kronor för varje kärl som inte blir tömt. Hundratals kärl hade blivit lämnade varje dag. Det hade kostat Reno Norden enorma pengar.

I Malmö har de anställda inte samma löner och lönesystem som i Stockholm, men väl en förhöjd så kallad premiekompensation. Normalt är den fem kronor per timme enligt kollektivavtalet. Malmöpersonalen har 21 kronor per timme, alltså drygt 2 600 kronor extra i månaden.

Flera miljöarbetare uppger att fler och fler röster höjs för att börja följa regelboken ändå – som stöd till Stockholmsgubbarnas kamp.

– Vi har beting och går normalt hem när vi är klara. Men Reno Norden bryter konstant mot arbetsmiljölagen. Jobbar vi som man borde, och följer alla bestämmelser, kommer uppåt 25–30 procent av alla kärl bli otömda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Klas-Åke Lundh:
    12 juli, 2017

    Hej. Sopgubbarna är mina idoler och är värda varenda krona hälsar Farbror KÅL.

  2. Mats:
    12 juli, 2017

    Stämmer väl inte riktigt, först ville dom inte ta över någon personal sen när killarna på Reno förklarade att det inte skulle fungera med rent nya gubbar började dom anställa några av oss men vi fick inte köra våra gammla turer. Sen finns det ett A-lag och B-lag, b laget har 5kr mindre i premiekomp övertid dagligen ingen beordrad hjälp från a laget och provanställning.

  3. Svensson:
    12 juli, 2017

    I Kiev/Ukraina så är lönen 4.000:-/månad och då tjänar man bra jämfört med den omgivande landsbygden. Kiev ligger något närmare Stockholm än Bryssel så det är inte så långt borta.

    I Indien så tjänar en duktig arbetare som sköter verktygsmaskiner för mångmiljonbelopp dryga tusenlappen i månad. Ändå är han det "väldigt bra" där fattigdomsgränsen ligger på en inkomst under 4 (Fyra) kronorcper dag.

    I en globaliserad värld så är det dit vi är på väg. Företagar och politikereliten lever gott och vi andra slavar.

  4. Dag Leander:
    12 juli, 2017

    Systemfelet är att de som upphandlar entreprenader alltid gör det till lägsta pris, årtionde efter årtionde. Man kan inte rationalisera tjänsteföretag och pressa ner priset på samma sätt som man gör i tillverkningsindustrin. Till slut återstår bara att skära ner på personalen och/eller att sänka lönerna. På sjukhusen slås det larm om att det är smutsigt av samma anledning - systemfel. Det försöker vi ändra på och vi börjar faktiskt få gehör!

  5. Kenneth Tisell:
    12 juli, 2017

    Det är upphandlingenns baksida, lägsta pris avgör och det är alltid personalen som blir lidande av besparingarna som måste göras för att lönsamheten ska bibehållas

  6. Mike:
    12 juli, 2017

    Jag hoppas verkligen att förbundet går in och stödjer sina medlemmar.
    Utan att säga förmycket ,tycker jag att man inte gjort ett skit för att hjälpa sopgubbarna mot en arbetsgivare som bara försöker utnyttja människor.

  7. Jonas:
    12 juli, 2017

    Förstår inte riktigt det här. Avtalet säger "fredsplikt" och Tranport vill inte stödja strejken men tydligen kan arbetsgivaren under avtalstid sänka lön och öka arbetstid. Vad gör Transport, inget? Har full förståelse för gubbarna som tar striden. F.d medlem

  8. Kenneth Grampe:
    11 juli, 2017

    Bra om sympatiaktion från Malmö. Företag som Reno Norden måste bort.

  9. Janne:
    11 juli, 2017

    Tack för allt stöd!
    Flaggan högt uppe!

  10. Jocke:
    11 juli, 2017

    Tack Malmö men från och med imorgon så är vi inte mer kollegor för att Reno Norden har inga mer sopgubbar i Stockholm.

  11. Douglas Swärdh.:
    11 juli, 2017

    Har inte Reno Norden hållit på länge nog,kommunerna måste sätta ner foten och kräva att arbetsmiljölagen följs.

  12. Kenth-Inge Persson:
    11 juli, 2017

    Äntligen så får alla se att det inte bara är i Stockholm som detta företag missköter sig.
    Hur kan kommunerna beblanda sig med sådan här? Vad tycker Malmö Stad? Ska nu även malml borna få sop problem pga Renonordens arbetarfientliga personalpolitik. Finns nog bara ett ord att säga om detta företag SKANDALÖST

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.