Missnöje med väntetiderna i Göteborgs Hamn
Åkerierna och lastbilschaufförerna är missnöjda. Rederierna och hamnarbetarna är missnöjda. Missnöjet gör att Göteborgs Hamn har fått nog – och kräver att APMT gör något åt problemen i Skandiahamnen.
APMT – som ska läsas ut APM Terminals – är det danskägda logistikföretag som driver containerterminalen i Skandiahamnen. Själva terminalen hör till det kommunala bolaget Göteborgs Hamn och är Nordens största. APTM tog över hanteringen av hamnens containertrafik 2012.
– Väntetiderna är för långa, säger Annika Persson, branschansvarig på Sveriges Åkerier i Västra Götaland.
Hon fortsätter:
– Vi har haft förväntningar om att det ska bli ett bättre flöde, men det har i stället emellanåt blivit sämre. Läget är klart besvärande för åkerierna – och mycket frustrerande för chaufförerna som måste vänta.
Göteborgs Hamn har tryckt på APTM flera gånger. Senast har hamnbolaget reagerat på att många fartyg har tvingats lägga om både sin planerade lastning och lossning för att de inte fått plats i Skandiahamnen. Antingen har de ändrat tidsschemat eller så har de fått gå till någon annan hamn i Göteborg, En del har avbrutit lastning eller lossning innan de var klara för att kunna hålla tidtabellen.
Magnus Kårestam, vd för Göteborgs Hamn, kommenterar läget i ett mejl till Transportarbetaren:
”Vi ser allvarligt på situationen och har en pågående dialog med APMT om störningarna. Uppgraderingen av contaierterminalen ska enligt uppgift från APMT vara slutförd till sommaren och då ska produktionen åter vara normal”
APTM:s avgående vd Keld Pedersen har tidigare svarat på kritiken i Sjöfartstidningen:
– Vi har tagit åt oss av kritiken, absolut. Jag förstår det fullt ut och det är inte acceptabelt.
Han förklarar problemen med att en rad olyckliga omständigheter inträffade samtidigt:
– Det började i januari med extremt dåligt väder, vilket gjorde att vi fick stänga terminalen vid ett par tillfällen. Dessutom orsakade vädret fartygsförseningar som i sin tur gav en kraftigt ökad fyllnadsgrad när alla fartyg sedan kom på en gång. Samtidigt hade vår blixtpool dränerats till andra terminaler, vilket sänkte produktiviteten, säger han till tidningen.
APTM har också berättat om ett nytt kösystem för lastbilarna som ska bli färdigt under nästa år.