Misstänkt fusk med löner på VTD
Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.
Transport driver för närvarande ett löneärende, som rör misstankar om att vissa chefer på VTD satt i system att i efterhand gå in och ändra i tidningsbudens arbetstid. Dra ned antalet timmar och på så vis spara pengar åt distributionsbolaget.
– Det handlar om miljonbelopp för varje filial, säger Peter Åkesson.
På senaste mötet för Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion förklarade fackets företrädare hur beräkningarna gjorts. De bygger på dokumentation som tidningsbud själva gjort. Ett bud har noga antecknat faktisk och rapporterad arbetad tid, jämfört med tid som lön är utbetalad för. Och summorna skiljer sig kraftigt åt – under två års tid. Det framgår av Excelark som Transportarbetaren tagit del av.
”Helt sjukt”
Ett tidningsbud vände sig först till sin närmaste chef, som sa att det som skett var tillåtet enligt någon form av avtal eller överenskommelse. Men från facket fick den drabbade annat besked:
– Det är ju helt sjukt, säger Peter Åkesson.
Transport har tagit fram en schablon för hur mycket pengar det kan röra sig om totalt, med formeln applicerad på Göteborgsregionens 17 filialer. Summa: 16,5 miljoner kronor.
– Vi upplever att det kan röra sig om att de systematiskt gjort så, sagt åt tidningsbuden att börja tidigare och sluta senare. Utan betalning, säger Åkesson.
Förhandlingar pågår
VTD vill inte kommentera i dagsläget. Men Annika Nyberg, bolagets vd, skriver till Transportarbetaren:
”Det är ett allvarligt påstående. Jag ser inte att någon av parterna bör kommentera en pågående förhandling. Mig veterligen har inga felaktig hantering av löneutbetalningar skett. Generellt kan tilläggas att extratid betalas ut enligt kollektivavtal och praxis. Vid extraordinära pass kan finnas behov av extratider, vilka då ska godkännas av filialföreståndare samt regionchef då varje distributör inte själva kan sätta sin egen arbetstid.”
Att det ”bara” rör sig om schablonberäkningar gör att det inte håller som ostridiga lönekrav, då facket kan driva in lön. Men driver saken gör Transport ändå.
– Vi kräver in uppgifter och alla fakta, säger Peter Åkesson.