Misstänkt sopkartell granskas

Två kommunala bolag, Sundsvall energi och Umeå energi, misstänks för kartellbildning vid en upphandling av sophantering. Efter beslut i Stockholms tingsrätt har Konkurrensverket utfört två gryningsräder mot företagen.

Upphandlingsenheten vid Örnsköldsviks kommun fattade misstankar och lämnade in en anmälan om befarat prissamarbete mellan de kommunala bolagen till Konkurrensverket.

Orsaken var att de båda kranskommunernas bolag, Sundsvall energi och Umeå energi, la närmast identiska bud. Enligt uppgifter i tidningen Dagens industri, var anbuden dessutom ”anmärkningsvärt höga.” Det gav intryck av att de bägge bolagen antagligen inte förväntade sig att få konkurrens från fler anbudsgivare.

Upphandlingen omfattade både transport av och förbränning av sopor och gjordes i november förra året. Umeå energi var missnöjt med att uppdraget gick till företaget Sebnor och överklagade beslutet till förvaltningsrätten. I april i år gick dock rätten på kommunens linje och Sebnor fick ansvar för verksamheten.

Konkurrensverkets pressekreterare Jimmy Domnius bekräftar i Dagens industri att myndigheten besökt de bägge kommunala bolagen längs Norrlandskusten:

– Vi misstänker att de har samarbetat och lagt likartade anbud.

Det som komplicerar frågan ytterligare är att Sebnor inte har någon egen förbränning. Avfallet måste därför transporteras till någon av landets förbränningsstationer. Både Umeå energi och Sundsvalls energi sa först nej till att ta emot soporna. Något som ytterligare stärkt Konkurrensverkets misstankar mot bolagen – och skapat längre transporter.

I Örnsköldsviks kommun ansvarar det kommunala bolaget Miva för avfallshanteringen. Avdelningschef Åsa Möller berättar att Sebnor i sin tur lejt en underentreprenör, SITA, som fraktar avfallet.

– I början tackade både Umeå energi och Sundsvalls energi nej till att ta emot avfallet, men under sommaren transporterades det till Sundsvall och Bollnäs. Sedan har Sundsvall haft underhållsstopp och soporna har gått till Bollnäs. Jag vet inte om anläggningen i Sundsvall är igång igen, säger hon.

Transportsträckan mellan Örnsköldsvik och Bollnäs är drygt 32 mil. Att jämföra med sträckan mellan Umeå och Örnsköldsvik på åtta mil. Vad betyder de långa transporterna för miljön?

– Det är klart att det inte är bra för miljön, men vi är tvungna att följa lagen om offentlig upphandling.  Vi har ställt vissa krav på fordonen som används, men vi kan inte kräva att transporterna inte får överstiga en viss sträcka. Vi har skrivit avtal med Sebnor och styr inte över hur avfallet transporteras, svarar Åsa Möller.

Skulle ni vilja ställa krav på begränsade transportsträckor?

– Rent miljömässigt vore det ju bra. Det känns naturligt att avfallet ska fraktas så kort väg som möjligt för att inte belasta miljön mer än nödvändigt. Samtidigt gäller det att få ett lågt pris, med tanke på de skattepengar vi förvaltar.

Konkurrensverket har inte gjort några beslag hos de misstänkta företagen, däremot har myndigheten kopierat en del handlingar, som nu ska granskas. Skulle bolagen dömas kan de få betala en så kallad konkurrensskadeavgift. Som mest kan den omfatta tio procent av omsättningen, föregående år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.