Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba.
Close
Månadens medlem

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

En förebild, yrkeskunnig och inkluderande. Så beskrevs Kaveh Tiba när han tog emot priset och utmärkelsen ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på Stockholmsmässan i Älvsjö i oktober. Utöver äran fick han en check på 10 000 kronor och en hotellnatt med trerätters middag.

När Transportarbetaren hälsar på honom på jobbet i början av november bjuder han på årets första lussebullar. Han är fortfarande rörd och lite generad över utnämningen.

Kaveh Tiba fick 10 000 kronor och en hotellnatt med trerätters middag tillsammans med sin fru när han utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen”.
Kaveh Tiba fick 10 000 kronor och en hotellnatt med trerätters middag tillsammans med sin fru när han utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen”. Foto: Pernilla Ahlsén

– Det var väldigt oväntat. Det är ju inget man tänker på när man arbetar att man ska få en belöning. Men jag försöker alltid göra jobbet med hjärtat och tänka på mina kollegor och vänner. Det är klart att jag blev väldigt glad över att de tycker att jag gör ett bra jobb och är en bra kollega, säger Kaveh.

– Men personligen tycker jag att alla i mitt team är lika duktiga. Vi kompletterar varandra. Så utmärkelsen kunde lika gärna ha gått till vem som helst av dem.

Skyddsvakt i 19 år

Kaveh har jobbat som skyddsvakt på Arlanda i 19 år.

– Jag gick en utbildning till säkerhetshandläggare och ville skaffa mig erfarenhet av säkerhetsbranschen för att sedan kunna arbeta med säkerhetsanalyser. När jag började här hade jag bara tänkt stanna en kort tid. Men jag blev kvar. Jag trivs så bra, säger han.

Jobbet handlar om alltifrån att skydda flygplatsen mot angrepp eller terrorism till att hänvisa passagerare som behöver hjälp att checka in till rätt bolag – och utföra livräddande insatser när någon drabbas av hjärtstopp.

– Vi är i princip alltid först på plats när det händer något. Det är ett enormt viktigt arbete och väldigt spännande. Ingen dag är den andra lik och det är det som gör det här jobbet så roligt, säger Kaveh.

Kaveh Tiba trivs med spänningen på jobbet.
Kaveh Tiba trivs med spänningen på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

Men sommarens långa köer var något av en utmaning.

– Det var kaos, men alla jobbade helhjärtat för att hjälpa till i stressen så att folk inte skulle missa sina resor.

Långdistanslöpning

När Kaveh inte jobbar tränar han långdistanslöpning. Fem mil minst blir det i veckan. Och fem maratonlopp per år. Hittills i år har han sprungit loppet i Madrid, Stockholm, Oslo och Uppsala. Näst på tur är Florens.

– Mitt mål är att springa 100 maratonlopp. Hittills har det blivit 64, säger han.

Det låter som väldigt mycket löpning, men Kaveh håller sig på en nivå som är precis lagom för honom.

– Jag har bestämt att löpningen aldrig ska få gå ut över mitt jobb. Så jag ser till att inte ta ut mig för mycket eller skada mig. Om jag har ont någonstans så taggar jag ner. Men jag mår bra av att springa.

Genom åren har Kaveh fått löparvänner över hela världen.

– Vi brukar planera ett maratonlopp ihop i en stad som ingen av oss har varit i. På så vis blir det en minisemester där vi ser sevärdheter och gör något kul ihop vid sidan om loppet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Martin Bjurhem, BYA:
    13 december, 2022

    Kul och bra uppföljning av Transportarbetaren gällande Kaveh som verkligen är ett stort föredöme för all bevakningspersonal.

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."