Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden
Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.
Sammanlagt dog 324 personer på de svenska vägarna under förra året. 69 av dem omkom i olyckor där tunga lastbilar var inblandade. Det var i de allra flesta fallen personbilarna som kommit över i mötande körfält. Olyckorna inträffade till största delen på vägar med hastighetsgräns mellan 70 och 90.
Trafikverket konstaterar att det är långt till nollvisionens mål. Visionen går ut på att antalet döda i trafiken ska halveras mellan 2007 och 2020. Det vill säga max 220 omkomna under nästa år.
Så här ser några punkter ut i myndighetens plan ut för att få ner antalet trafikdöda:
- Kameraskåpen som avslöjar den som kör för fort ska bli fler. Cirka 500 ska monteras upp på vägarna de närmaste två åren.
- Cirka 175 mil statliga vägar där hastighetsgränsen i dag är 90 kilometer i timmen sänks till 80 under samma period.
- Cirka 20 mil statliga vägar förses med mitträcken för att frontalkollisioner ska undvikas. Där kan hastigheten sättas till 100.
- Långsiktigt: Alla statliga vägar med fler än 2 000 fordon per dygn ska antingen vara mötesseparerade eller ha en hastighetsgräns på max 80 kilometer i timmen. Enligt planen ska detta ha skett senast 2025.