Mitträcken räddar liv – men ökar riskerna för lastbilar
De så kallade två plus ett-vägarna var omdebatterade när de började byggas. Numera står det klart att de räddar liv. Men vägexpert Johan Granlund menar att räckena och de smala körfälten också bidrar till fler lastbilsolyckor. Orsaken är att tunga fordon tvingas längre ut mot vägkanter som inte är tillräckligt bäriga.
I Dalarna har olyckorna med tunga fordon ökat med nästan 50 procent på fem år, skriver Dalarnas Tidningar. I absoluta tal handlar det om 68 olyckor 2012, mot 46 stycken 2008.
Johan Granlund, teknikchef på företaget Vectura, har forskat kring vibrationer orsakade av ojämna vägar och riskerna med ”kantfall”. Det vill säga hål och svackor som uppstår i vägens ytterkant och som skapar våldsam pendling i höga fordon.
I dag kan forskarna konstatera att två plus ett-vägarna är dyra i drift, men lönsamma ur ett samhällsperspektiv. Statistiken visar att dödsolyckorna mer än halveras.
Samtidigt menar Johan Granlund att många av mitträckesvägarna har sämre bärighet nära ytterkanten, jämfört med landsvägar med bredare vägren.
– Tunga fordon kör nästan uteslutande nära vägkanten. När kanten är deformerad, eller i värsta fall ger vika, är risken stor att fordonet välter. Jag är övertygad om att lastbilsolyckorna kan minskas rejält med bättre vägar, säger Granlund.
Fast han får mothugg av Östen Johansson, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket:
– Vi tror inte på den här hypotesen. Det har inte kommit upp på bordet att det skulle vara ett problem. Vi har förstärkt vägrenen där den varit försvagad.
Johan Granlund står dock på sig:
– Jag vet inte vilka fakta Trafikverket lutar sig mot. Men vi ser klara belägg. Mitträckesvägen utanför Örnsköldsvik är bara ett exempel. Där har det bildats hjulspår med sju centimeters skillnad mellan inner- och ytterkanten. Man har tvingats sänka hastigheten till 50 kilometer i timmen.
– I dag går det att analysera uppmätta data för vilken två plus ett-väg som helst. Jämför man hjulspåren ser man tydligt att det är ytterspåret som deformeras. Till skillnad från en del tjänstemän på Trafikverket är jag uppvuxen i en lastbilshytt och jag vet hur kantfall påverkar föraren, säger han.