Momsbeslut skapar oro bland Postens konkurrenter
Nästa år slopas momsen på brev och paket under 20 kilo. Men bara för statliga Postnord, före detta Posten. Konkurrerande företag kommer inte att få någon kostnadslättnad alls. Transports utredare Magnus Falk befarar att det kommer att leda till sämre arbetsvillkor för förbundets medlemmar.
Enligt en dom i EU-domstolen ska moms på porto och postförsändelser på upp till 20 kilo bort. Men det gäller bara för den så kallade samhällsomfattande posttjänsten, det vill säga den som har skyldighet att leverera brev och paket över hela landet – även till glesbygd. I Sverige är det Postnord som har detta uppdrag, alltså före detta Posten som i dag ägs gemensamt av svenska och danska staten.
Att andra företag som levererar paket i denna storleksklass inte får någon momsbefrielse beror på en EU-regel som inte tillåter att hela sektorer befrias från moms. Detta är helt okej, enligt Finansdepartementet. Till Sveriges radio uppger departementet att det vore orättvist att slopa momsen för andra paketleverantörer eftersom de inte har samma höga omkostnader som Postnord har på grund av de långa leveranssträckorna.
Men Transports utredare Magnus Falk är oroad över de nya reglerna som planeras träda i kraft den 1 april nästa år:
– Transport har i flera år kämpat för en konkurrensneutral marknad. För oss är det viktigt att transporter ska kunna ske på lika villkor. Kommer det då ett beslut som gör att företag börjar konkurrera på olika villkor så kan det påverka våra medlemmar negativt.
Magnus Falk är rädd att nästa steg blir försämrade arbetsvillkor för Transports medlemmar.
– Med minskade marginaler ökar risken att personalens arbetsvillkor försämras för att företagen ska kunna konkurrera, säger han.
Kristin Hedlund, chefsjurist på Schenkers region North and East, säger till Sveriges radio att företaget till en början kommer att genomföra en prissänkning som motsvarar momsen.
– Men när vi och våra konkurrenter pressas ut från den marknaden så är det ju risk att det bara är Posten som står ensam kvar som paketleverantör. Och i en monopolistisk marknad höjs priserna igen, det säger all erfarenhet.