Frontmannen och sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han har skrivit för band som Lasse Stefanz och Black Jack, liksom sammanlagt tolv bidrag till Eurovision, bland annat Friends vinnarmelodi Lyssna till ditt hjärta, 2001. Foto: Angelica Brobeck
Close
Frontmannen och sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han har skrivit för band som Lasse Stefanz och Black Jack, liksom sammanlagt tolv bidrag till Eurovision, bland annat Friends vinnarmelodi Lyssna till ditt hjärta, 2001.
Close
Kultur

Mörk sommar hotar dansbanden

Corona. Pandemin stoppade dansen över en natt. Snart ett år senare är framtiden oviss för en hel kultur. Vissa dansband har lagt ned för gott, andra har permitterat medlemmarna. Casanovas trumslagare Hans Plahn ordnade YKB och kör lastbil.

Trummisen Hans ”Hasse” Plahn är skolad jazzmusiker och även den som i vanliga fall kör Casanovas turnébuss. Relativt tidigt under pandemin valde han att satsa på YKB och kör i dag lastbil för ett Linköpingsåkeri. Foto: Kristoffer Lönnå
Trummisen Hans ”Hasse” Plahn är skolad jazzmusiker och även den som i vanliga fall kör Casanovas turnébuss. Relativt tidigt under pandemin valde han att satsa på YKB och kör i dag lastbil för ett Linköpingsåkeri. Foto: Kristoffer Lönnå

Turnébussen står parkerad i garaget i Motala. Casanovas musik har på grund av covid-19 kommit ut till publiken på andra vägar än den vanliga. Låtarna har streamats i hög grad och bandet har både gjort egna livespelningar, i studio, och flera gångar medverkat i tv, bland annat som ett av fem i SVT:s satsning Dansa hemma.
– Men det är lite sorgligt att bussen inte får komma ut och rulla. Och man vet att det kommer att vara en hel del att fixa, slangar som torkat och så, när det är dags igen, säger Hans ”Hasse” Plahn, bandets trummis.

Oviss framtid

Frågan är när. Trots att Casanovas tillhör Sveriges största dansband är framtiden oviss i början av år 2021. Tre av fyra bandmedlemmar är permitterade. Det har varit tufft för i stort sett alla i branschen, både musiker och arrangörer. Flera dansband har gett upp och lagt ner för gott.
– Casanovas existerar i högsta grad, bandets verksamhet är levande, säger Hasse Plahn.
Efter många år och mil bakom ratten på turnébussen kör han dock själv numera lastbil, främst distribution, i Linköping. Indirekt aktualiserade pandemin tankarna om att skaffa yrkeskompetensbevis för att fylla på med jobb. Som dansbandsmusiker var han ledig måndagar och tisdagar, ibland onsdagar.
– Jag har haft körkort för lastbil sedan 2007, men förstod att jag behövde YKB. Så jag gick den korta utbildningen, och la ut en blänkare i sociala medier när det var gjort.

Fick jobb snabbt

Sedan gick det snabbt att få jobb. En bekant med åkeri hörde av sig, och på den vägen är det. För närvarande kör Hasse sällan några längre sträckor. Han ser jobbet som en chans, och det har sina fördelar jämfört med dansbandslivet:
– Det är skönt med lediga helger och att kunna fira jul som andra. Familjen ser ju mer av mig än förut, men ofta en lite tröttare Hasse. Det är en omställning med tidigare mornar …
Fast liksom de andra casanovorna längtar Hans Plahn, som är utbildad jazzmusiker, ut och möta dem som lyssnar. Publiken.
Sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han beskriver hur han försöker stå på sitt andra ben, nu under tiden som ofrivilligt hemförlovad. Det har blivit en hel del studiotid och nytt material till andra artister. Och två nya Casanovaalbum, det ena vars buggvänliga titelspår Mota Olle i grind (Amanda Lind) blivit en hit, uppskattad av kulturministern – och något av en inofficiell kampsång för branschen.

Framför riksdagshuset, från vänster: Jimmy Lindberg (gitarr och sång), Hans Plahn (slagverk), Henrik Sethsson (sång och keyboard) och Stefan Ryding (bas och sång). Casanovas har länge varit ett av landets flitigaste när det gäller att turnera. 2019 kunde Vadstenabandet fira sitt 30-årsjubileum. Foto: Kristoffer Lönnå
Framför riksdagshuset, från vänster: Jimmy Lindberg (gitarr och sång), Hans Plahn (slagverk), Henrik Sethsson (sång och keyboard) och Stefan Ryding (bas och sång). Casanovas har länge varit ett av landets flitigaste när det gäller att turnera. 2019 kunde Vadstenabandet fira sitt 30-årsjubileum. Foto: Kristoffer Lönnå

Ekonomiskt tapp

För den utomstående ser det ut som att Casanovas frontman har fullt upp. Men ändå:
– Det har varit ett enormt ekonomiskt tapp. Det närmar sig ett år då allt stått still, inte ens hos de allra största finns bufferten för att betala lön till fyra eller fem anställda, säger Henrik Sethsson.
– Du blir inte rik som dansbandsmusiker i vanliga fall, men du kan leva ett drägligt liv.
Dansband kommer med en helhetslösning ut på spelningarna. Ljudanläggning och ljus är komplett, allt finns med i bussen. Det är unikt – och det kostar, påpekar Henrik Sethsson.
– Tyvärr har ju en del tacklat av under året. För en del som haft det tufft redan tidigare blev covid dödsstöten, säger han.

Hoppas på vaccineringen

Att vaccineringen trappas upp sänder positiva signaler. Henrik ser inga problem att ”tuffa i gång” om målet nås till första maj. För sommarens spelningar är grunden för att få det att gå runt. Med upp mot 25 resandedagar per månad under perioden maj–september byggs bufferten som ska räcka hela året.
– Skulle den försvinna igen blir det svårt. Men jag hoppas och tror att det löser sig, att vi är tillbaka till sommaren. Bussen står redo och packad i hangaren i Motala.

”Publiken finns alltid”

Dansband. Thomas Deutgen är hela Sveriges dansbandsexpert och chefredaktör för tidningen Får Jag Lov. Han är övertygad om att dansmusiken alltid kommer att vara stor.

Thomas Deutgen. Foto: Hans-Peter Bloom
Thomas Deutgen. Foto: Hans-Peter Bloom

– Men jag är tyvärr rätt skeptisk till en tidig återstart när det gäller dansen i sig. Det är en helt annan sak än att gå och lyssna i en konsertsal, säger han.

– Att dansa handlar om att vara nära en okänd människa. Även om det blir tillåtet, och alla är vaccinerade, kan det finnas en oro hos publiken för att vara nära.

Frågan om dansbanden klarar att övervintra ytterligare en sommar saknar ett entydigt svar. Thomas Deutgen tror att många musiker, som tvingats se sig om efter annan sysselsättning, upptäcker hur skönt det är att vara nära hemmet och familjen – och blir kvar.

– Å andra sidan finns det inga som är så uthålliga som dansbandsmusiker. Man är van att klara sig genom tuffa tider, ekonomiska kriser och svårigheter att få genomslag i media. Publiken har alltid funnits.

Digitalt genomslag

Thomas Deutgen framhåller det digitala genomslaget musiken fått. Ett band som Donnez har hundratusentals visningar på sina nätspelningar.

– Fler lyssnar också för att det är bra låtar och köper skivor för att lyssna, inte dansa. Där är ju Lasse Stefanz i särklass.

Och något gott har det onda fört med sig, enligt ”dansbandsprofessorn”: Staten har klassat dansband som kultur och gjort det möjligt att få ekonomiskt stöd från Kulturrådet.

– Tidigare har dansbanden alltid fått klara sig själva. Plötsligt var de på samma nivå som andra artister. Det är väldigt positivt, säger Thomas Deutgen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. sven-åke:
    4 februari, 2021

    Vi fäller många tårar här

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.