Close
Morteza Hamedi i sonen Nimas rum.
Close

Mortezas son dog på jobbet i hamnen

Arbetsmiljö. För snart fem år sedan förlorade Morteza sitt enda barn Nima, 20 år, i en arbetsplatsolycka vid Oxelösunds hamn.

Morteza Hamedi ställer sig upp och går från tvåsitssoffan i vardagsrummets mörka hörn till öppningen mot köket.  

– Soffan var här då. Jag hade gjort en förmiddag och när jag är trött så är jag extremt trött. Då är jag tyst. Mitt huvud var här, säger Morteza och visar hur han låg med fötterna inåt rummet. Nima kom fram till mig och tog mitt huvud och sa: Hur känns det att jobba förmiddag? Hur känns det?  

Sedan gick Nima ut på sitt nattskift och kom aldrig mer hem. 

Nima gick ner för fel lejdare på en kolbåt och hamnade på en plats där syret ätits upp. Hans arbetskamrater försökte rädda honom, men det fanns ingen räddningsutrustning eller någon flyktmask i närheten. Nima hade inte heller någon gasvarnare på sig.  

Det var först när räddningstjänsten kommit som hans kropp kunde lyftas upp på däck.  

Då hade han varit medvetslös i 15 minuter. 

Klockan är nästan midnatt när Morteza får veta att något allvarligt hänt. Han tar sig till sjukhuset i Nyköping och livräddningsförsöken fortsätter sedan på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Kvällen den 18 mars dödförklaras Nima.  

Morteza berättar om vad han fick uppleva de dagarna, men minnena är suddiga. 

– Upplevelsen är så pass intensiv så det är svårt att ge någon bild. Jag tror jag var borta nästan. Det kändes inte verkligt. Jag hoppades på att det bara var en dröm eller mardröm. 

Det är svårt att beskriva hur det kändes och var. 

De senaste tio åren har 378 svenska arbetstagare och egenföretagare dött på jobbet. Det är ovanligt med fällande domar i grova arbetsmiljöbrott efter att en arbetare dött på sitt arbete. Men Nyköpings tingsrätt dömde stuverichefen till nio månader villkorlig dom för grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död. Hamnbolaget till att betala två miljoner kronor i företagsbot. Flera av Nimas kollegor riskerade också att omkomma när de försökte rädda honom. En av dem svimmade och skadade sig vid ett räddningsförsök. Åklagaren yrkade även att stuverichefen skulle straffas för den händelsen. Tingsrätten friade i det fallet. 

Hamnen och stuverichefen överklagade domen. Därefter bestämde sig Morteza för att överklaga. 

– Jag tycker att hamnen borde ha nöjt sig med domen från Nyköping. Då hade vi haft ett avslutat kapitel. Men eftersom de insisterat på sin oskuld så tycker jag att de har sett Nima som ett objekt de skulle använda och inte som en person och människa som var anställd där.  

– Min uppfattning är att de vill känna sig oskyldiga till varje pris för att i slutändan slippa ansvaret.  

Vid tingsrättsförhandlingarna deltog Morteza varenda minut under 24 rättegångsdagar. Han har inte deltagit en sekund i de hovrättsförhandlingar som avslutas i slutet av januari 2023.  

– Jag vill inte gå igenom det igen. Den första rättegången tog månader av mitt liv. Nu hoppas jag att den biten snart är klar. Rättegångarna har gjort det extra plågsamt för mig.  

Tror du att det behövs att chefer och företag hålls ansvariga för att minska dödsfallen på jobbet? 

– Utvecklingen måste gå framåt. Det är en princip. Tyvärr händer saker och först därefter vidtas åtgärder. Det är fel. Det förebyggande arbetet är viktigt och ska utföras innan någonting händer. 

Han tar upp ett exempel. En väg mellan Oxelösund och Nyköping. Där en korsning gjordes om efter två allvarliga olyckor. Men hade de inte tänkt på riskerna innan? Hade de inte tänkt på vad som behöver göras? 

– Det krävs en olycka för att det ska komma en förändring. men jag skulle inte byta hela SSAB mot min son. Jag tror inte att någon far i hela världens skulle göra det. 

– Vi sitter här och diskuterar arbetsmiljön och det förebyggande arbetet efter Nimas bortgång. Det här samtalet skulle ha skett innan. Vad mer kan vi göra för att minska riskerna på jobbet? 

Nimas rum ligger till vänster om ytterdörren i lägenheten på femte våningen. Från Nimas fönster syns lamporna vid SSAB genom dimman. Morteza pekar och visar var i horisonten hamnen ligger. 

En vägg i Nimas rum är fortfarande målad svart och sprayfärgade ord vittnar om det skateboardintresse Nima hade. Ett kollage av fotografier visar Nima genom uppväxten. En liten pojke, blir en större pojke som sitter på ett berg i Norge, blir en ung man som håller om sin flickvän vid studentbalen. 

Morteza besöker kyrkogården varje dag. Han har aktivt valt att ha sin son i tankarna regelbundet. Nima var hans enda barn och under flera år var det bara de två som bodde i lägenhetern. 

Vad tänker du på när du tänker på din son? 

– Jag försöker tänka positivt. Jag försöker föreställa mig att han finns kvar och jag lever med honom. Jag tänker på alla minnen vi har haft tillsammans. Jag tänker på sista året när han växte och började ställa lite svårare frågor om livet. Han frågade mig om vad meningen med livet är. Och jag svarade, det är enkelt. Du ska leta efter den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.