Close
Morteza Hamedi i sonen Nimas rum.
Close

Mortezas son dog på jobbet i hamnen

Arbetsmiljö. För snart fem år sedan förlorade Morteza sitt enda barn Nima, 20 år, i en arbetsplatsolycka vid Oxelösunds hamn.

Morteza Hamedi ställer sig upp och går från tvåsitssoffan i vardagsrummets mörka hörn till öppningen mot köket.  

– Soffan var här då. Jag hade gjort en förmiddag och när jag är trött så är jag extremt trött. Då är jag tyst. Mitt huvud var här, säger Morteza och visar hur han låg med fötterna inåt rummet. Nima kom fram till mig och tog mitt huvud och sa: Hur känns det att jobba förmiddag? Hur känns det?  

Sedan gick Nima ut på sitt nattskift och kom aldrig mer hem. 

Nima gick ner för fel lejdare på en kolbåt och hamnade på en plats där syret ätits upp. Hans arbetskamrater försökte rädda honom, men det fanns ingen räddningsutrustning eller någon flyktmask i närheten. Nima hade inte heller någon gasvarnare på sig.  

Det var först när räddningstjänsten kommit som hans kropp kunde lyftas upp på däck.  

Då hade han varit medvetslös i 15 minuter. 

Klockan är nästan midnatt när Morteza får veta att något allvarligt hänt. Han tar sig till sjukhuset i Nyköping och livräddningsförsöken fortsätter sedan på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Kvällen den 18 mars dödförklaras Nima.  

Morteza berättar om vad han fick uppleva de dagarna, men minnena är suddiga. 

– Upplevelsen är så pass intensiv så det är svårt att ge någon bild. Jag tror jag var borta nästan. Det kändes inte verkligt. Jag hoppades på att det bara var en dröm eller mardröm. 

Det är svårt att beskriva hur det kändes och var. 

De senaste tio åren har 378 svenska arbetstagare och egenföretagare dött på jobbet. Det är ovanligt med fällande domar i grova arbetsmiljöbrott efter att en arbetare dött på sitt arbete. Men Nyköpings tingsrätt dömde stuverichefen till nio månader villkorlig dom för grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död. Hamnbolaget till att betala två miljoner kronor i företagsbot. Flera av Nimas kollegor riskerade också att omkomma när de försökte rädda honom. En av dem svimmade och skadade sig vid ett räddningsförsök. Åklagaren yrkade även att stuverichefen skulle straffas för den händelsen. Tingsrätten friade i det fallet. 

Hamnen och stuverichefen överklagade domen. Därefter bestämde sig Morteza för att överklaga. 

– Jag tycker att hamnen borde ha nöjt sig med domen från Nyköping. Då hade vi haft ett avslutat kapitel. Men eftersom de insisterat på sin oskuld så tycker jag att de har sett Nima som ett objekt de skulle använda och inte som en person och människa som var anställd där.  

– Min uppfattning är att de vill känna sig oskyldiga till varje pris för att i slutändan slippa ansvaret.  

Vid tingsrättsförhandlingarna deltog Morteza varenda minut under 24 rättegångsdagar. Han har inte deltagit en sekund i de hovrättsförhandlingar som avslutas i slutet av januari 2023.  

– Jag vill inte gå igenom det igen. Den första rättegången tog månader av mitt liv. Nu hoppas jag att den biten snart är klar. Rättegångarna har gjort det extra plågsamt för mig.  

Tror du att det behövs att chefer och företag hålls ansvariga för att minska dödsfallen på jobbet? 

– Utvecklingen måste gå framåt. Det är en princip. Tyvärr händer saker och först därefter vidtas åtgärder. Det är fel. Det förebyggande arbetet är viktigt och ska utföras innan någonting händer. 

Han tar upp ett exempel. En väg mellan Oxelösund och Nyköping. Där en korsning gjordes om efter två allvarliga olyckor. Men hade de inte tänkt på riskerna innan? Hade de inte tänkt på vad som behöver göras? 

– Det krävs en olycka för att det ska komma en förändring. men jag skulle inte byta hela SSAB mot min son. Jag tror inte att någon far i hela världens skulle göra det. 

– Vi sitter här och diskuterar arbetsmiljön och det förebyggande arbetet efter Nimas bortgång. Det här samtalet skulle ha skett innan. Vad mer kan vi göra för att minska riskerna på jobbet? 

Nimas rum ligger till vänster om ytterdörren i lägenheten på femte våningen. Från Nimas fönster syns lamporna vid SSAB genom dimman. Morteza pekar och visar var i horisonten hamnen ligger. 

En vägg i Nimas rum är fortfarande målad svart och sprayfärgade ord vittnar om det skateboardintresse Nima hade. Ett kollage av fotografier visar Nima genom uppväxten. En liten pojke, blir en större pojke som sitter på ett berg i Norge, blir en ung man som håller om sin flickvän vid studentbalen. 

Morteza besöker kyrkogården varje dag. Han har aktivt valt att ha sin son i tankarna regelbundet. Nima var hans enda barn och under flera år var det bara de två som bodde i lägenhetern. 

Vad tänker du på när du tänker på din son? 

– Jag försöker tänka positivt. Jag försöker föreställa mig att han finns kvar och jag lever med honom. Jag tänker på alla minnen vi har haft tillsammans. Jag tänker på sista året när han växte och började ställa lite svårare frågor om livet. Han frågade mig om vad meningen med livet är. Och jag svarade, det är enkelt. Du ska leta efter den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.