Ledare

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

I Kalifornien har en ny lag och flera domstolsbeslut lett till att Uber måste behandla sina förare som anställda.

Det har i sin tur fått Uber och konkurrenten Lyft att pausa sina verksamheter i delstaten.

Utvecklingen välkomnas av Samuel Engblom, samhällspolitisk chef på tjänstemannafackets TCO. I en debattartikel i Dagens Arena bedömer han att hajpen kring gig-företagen börjar lägga sig.

I just Kalifornien har en ny rättspraxis etablerats. Den innebär att det är arbetsgivaren som ska bevisa att den som utför jobbet inte är arbetstagare. Prövningen görs i flera steg. Den som pekas ut som arbetsgivare måste kunna visa att jobbet som utförs ligger utanför dennes kontroll. Jobbet ska också ligga utanför den vanliga kärnverksamheten och utföraren, exempelvis Uberchauffören, ska ”vanligtvis” bedriva en självständig näringsverksamhet i den aktuella branschen. Bara då kan det vara fråga om en riktig egenföretagare.

Engblom konstaterar att flera amerikanska transportföretag som lagt ut jobb via appar vägrat följa den nya lagstiftningen. Bolagen har i stället lobbat för en folkomröstning i höst, med målet att upphäva lagen.

Det är inte bara i USA som gig-företagen stött på patrull. I bland annat Frankrike och Italien har liknande rättsprocesser drivits.

Under lång tid har debattörer hävdat att gig-jobben är ett nytt fenomen, som inte kan anpassas till den vanliga arbetsrätten. Andra anser att det är tvärtom. Den nya tekniken ger arbetsgivaren ökade möjligheter att kontrollera arbetet och utförarna – något som rimmar väl med den traditionella synen på vad som definierar en arbetstagare.

Gig-företagen var länge framgångsrika när de marknadsförde sig som moderna och innovativa. Det är en bild som både forskare och medier bidrog till att sprida. En trend som gjorde att det tog tid innan granskningen av gig-bolagen och deras verksamhet kom i gång.

Kritiker menar att gig-företagen varit politiskt skickliga. De har ofta lyckats få igenom undantag och särregler som snedvridit konkurrensen. Det gäller inte minst inom taxi- och budnäringarna.

TCO-juristen Samuel Engblom avslutar med en stark förhoppning. Att tillnyktringen leder till att gig-aktörernas sätt att organisera arbetet inte längre ses som en ofrånkomlig del av framtidens arbetsmarknad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf:
    28 september, 2020

    Uber, Lyft, och flera andra genomför socialt arbitrage (utnyttjar sociala skillnader reds anmälan). Det är smart. Genom att få människor att acceptera sämre villkor, än de tror, kan de få företagen att tjäna mer. Det verkar som att förarna inte riktigt räknat in alla kostnader de behöver täcka, som slitaget på bilarna. Dessutom lyckas de förskjuta risken från sig, till arbetstagarna. Det är smart. Då tar arbetstagaren risken för nedgångar, risken för skador, risken för allt utom central teknik. I normala fall skulle arbetarna begära extra betalt för att ta ytterligare risker, men istället får de mindre. Imponerande smart!

    Egenföretagare är inte ett tecken på avancerade och väl organiserade nationella ekonomier - utan på relativt primitiva och kaotiska ekonomier. Att fler anses vara egenföretagare är ett steg tillbaka till en situation som gällde förr.

Lästips:

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.