Mycket står på spel när las-drabbning avgörs

Arbetsrätt. Fack och arbetsgivare har nu bara timmar på sig att hitta en förhandlingslösning för nya spelregler på arbetsmarknaden. Lyckas man inte hänger hotet om lagstiftning över parterna. En lösning som sannolikt skulle missgynna arbetstagarsidan allra mest.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har i veckor fått rapporter om de intensiva diskussioner som förs i ett slutet förhandlingsrum där Svenskt Näringsliv, LO och privattjänstemännen har två representanter vardera.

– Utifrån de signaler jag får är jag ytterst bekymrad. Och det bottnar i att arbetsgivarna tycks ta avstamp i den statliga utredning som kom på försommaren.

– I direktiven som utredaren fick skulle lagen om anställningsskydd ses över. Men det ingick också att en grundläggande balans skulle upprätthållas mellan arbetsmarknadens parter. Men så blev ju inte resultatet. Genomförs utredningsförslagen blir det förödande för våra medlemmar.

Tommy Wreeth är också skeptisk till den tidspress som präglat hela processen mot en uppgörelse som beskrivs som ett nytt Saltsjöbadsavtal. Det förra träffades 1938 och Transport var faktiskt ett av tre förbund som aldrig skrev under det historiska avtalet.

– Om parterna nu kommit en rejäl bit på väg, kan jag tycka att det vore rimligt att utsträcka tiden, säger Wreeth.

Då som nu handlar diskussionerna till stor del om löntagarnas trygghet. Arbetsgivare och borgerliga politiker har länge kritiserat lagen om anställningsskydd (las) – och då särskilt turordningsreglerna som avgör vem som får gå när en arbetsgivare vill dra ner.

Svenskt Näringsliv skjuter också in sig på de bestämmelser som gäller när en arbetsgivare vill säga upp en anställd av personliga skäl. I dag krävs saklig grund och facken kan ogiltigförklara uppsägningen i väntan på att tvisten avgörs. Antingen i förhandlingar eller slutligen i Arbetsdomstolen. Under den tid som tvisten pågår har den uppsagde rätt till lön. För dyrt, tycker arbetsgivarna.

Försöken att luckra upp anställningstryggheten splittrade LO och fem förbund, bland dem Kommunal, valde initialt att hoppa av las-förhandlingarna. På LO-kongressen blev debatten het och flera avhopparförbund kom sedan tillbaka – fast först sedan kongressmajoriteten slagit fast att anställningstryggheten ska förbli orörd.

Om fack och arbetsgivare skulle lyckas sy ihop ett förslag i natt så krävs att man tar ett helhetsgrepp där också a-kassan och förbättrat så kallat omställningsstöd ingår.

Och skulle man nå fram dit är den återstående vägen ändå lång. Först ska LO:s avtalsråd och styrelse säga ja. Sedan väntar LO:s representantskap och sannolikt en politisk vända till lagstiftarna, innan de enskilda LO-förbunden ska ge sitt slutliga godkännande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rabi Nori Abbed:
    1 oktober, 2020

    Om denna eftergift görs idag kommer du att göra fler eftergifter i morgon och därför finns det ingen motivering för din närvaro. Vi måste pressa de parter som stöder detta beslut och göra det klart att detta kommer att driva fackföreningarna att ge råd om vem som kommer att väljas bland politikerna i det kommande valet. Press, media och media är dina vapen nu.

Lästips:

Blyertsgubbar på ett rutat papper, en suddas ut med baksidan av en blyertspenna

Ny regel kan kosta honom allt

Lager & terminal. Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.