Myndigheter kan kräva schysta villkor för taxi

Personal på statliga myndigheter ska åka taxi med förare som har kollektivavtalsenliga villkor. I alla fall om det upphandlingsunderlag som nu gått ut på remiss blir verklighet.

När riksdagsledamöter, anställda på Riksbanken och flera andra myndigheter åker taxi har de att välja på de bolag som upphandlats genom ett ramavtal. Det nuvarande avtalet började gälla 2012 och innehas av Taxi Public Service som ägs av Mycab och Flygtaxi. I ramavtalet finns inga krav alls på arbetsvillkor för förarna.

Men det kan det snart bli ändring på. I september slutar nuvarande ramavtal att gälla. I ett utkast till underlag för den nya upphandlingen har Kammarkollegiet skrivit in att kollektivavtalsenliga villkor ska gälla för förarna.

– Det bygger på vår erfarenhet av hur det nuvarande ramavtalet har fungerat. Vi ser att det finns ett behov av att förtydliga arbetsrättsliga villkor. Det har förekommit exempel där det inte har fungerat så bra, säger, säger Richard Bexelius, jurist på Kammarkollegiet.

Underlaget till ett nytt ramavtal är nu ute på remiss för att se hur de nya kraven tas emot.

– Vi har inte landat i ett beslut än, utan vill få in så många synpunkter som möjligt, säger Aida Colakovic, upphandlare på Kammarkollegiet.

Ramavtalet gäller taxiresor i hela landet och är värt cirka 90 miljoner kronor per år.

En av de organisationer som fått yttra sig om upphandlingsunderlaget är Transportarbetareförbundet. Utredaren Mattias Schulstad är väldigt positiv till förslaget.

– Det är jättebra att de har förstått hur viktigt det är att inkludera arbetsvillkor som ligger i nivå med det lägsta i kollektivavtalet när det gäller bland annat lön, försäkringar och arbetstider.

– Vi hoppas också att den här upphandlingen kommer göra det lättare för andra upphandlare att genomföra schysta affärer i framtiden.

Blir ramavtalet verklighet kan det påverka arbetsvillkoren för många taxichaufförer.

– Vår förhoppning är att det här avtalet kan påverka branschen så pass mycket att det blir en bottenplatta för arbetsvillkoren inom taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.