Myndighetskrav på fler trygghetsrum i tunnelbanan
Storstockholms lokaltrafik, SL, har knappt ett år på sig att färdigställa fler ”trygghetsrum”, dit tunnelbanans ordningsvakter kan ta omhändertagna personer. Annars får de böta tre miljoner kronor. – Det kommer göra jättestor skillnad för oss, säger ordningsvakten Tobias Seitamaa.
I dag finns bara nio godkända trygghetsrum dit ordningsvakternas kan ta omhändertagna personer för visitation eller i väntan på polis. På de allra flesta tunnelbanestationer får vakterna därför hålla kvar den gripne ute i biljetthallen eller dra sig tillbaka till något annat utrymme, till exempel ett soprum.
Tobias Seitamaa är ordningsvakt och skyddsombud på G4S, ett av de företag som i dag står för ordningshållandet i Stockholms tunnelbana. Han tror att fler trygghetsrum skulle öka säkerheten rejält, både för ordningsvakterna och för de som blir omhändertagna.
– Framförallt på helgnätter. Om vi omhändertar någon vill ofta hans eller hennes kompisar försöka frita personen, vilket kan leda till slagsmål.
– Har man då ett trygghetsrum kan man ta in den omhändertagna där i väntan på polis. Det kommer att göra stor skillnad och få ner tillbuden rejält.
Både facket och Arbetsmiljöverket har länge legat på SL om att inrätta särskilda rum för omhändertagande på fler stationer. Företaget har också lovat att åtgärda problemet. I det föreliggande som Arbetsmiljöverket nu skickat till SL, beskriver myndigheten hur man vid flera tillfällen diskuterat frågan, men att man nu sätter ner foten eftersom utbyggnaden går för långsamt. Senast den 13 maj 2013 ska SL ha färdigställt rum på alla slutstationer och stationer där flera linjer möts. Annars döms ett vite på tre miljoner kronor ut.
Björn Breivik, regionalt skyddsombud för Transports Stockholmsavdelning, har själv arbetat med frågan om trygghetsrum sedan 2001. Han tycker att det är på tiden att Arbetsmiljöverket sätter ner foten, men hade gärna sett att de ställt ännu hårdare krav.
– Jag tycker att de kunde ha krävt trygghetsrum på alla stationer, eller åtminstone på dem där man efter en riskbedömning ser att det behövs.
Breivik är också orolig för att SL kan komma att överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Men några sådana planer finns inte, enligt Pernilla Pettersson Hjelm på SL:s presstjänst.
– Vi har tagit del av beslutet och kommer börja arbeta med det mer ingående efter semestrarna.
Hon försäkrar att SL är överens med Arbetsmiljöverket om att trygghetsrum måste införas på fler stationer. Att det tagit så lång tid handlar enligt Pettersson Hjelm mer om praktiska förutsättningar.
– Det tar tid att hitta lämpliga utrymmen i ett gammalt system som Stockholms tunnelbana.