Nå Löfven: när ska E10 byggas om?
När ska regeringen infria löftet och åtgärda den olycksdrabbade europavägen, E10, som går från Luleå ända ut på Lofoten i Norge? Den frågan ställer Transports avdelningsordförande Robert Savela i dag, måndag, i ett öppet brev till statsminister Stefan Löfven.
E10 är bitvis smal, krokig och med intensiv trafik. I flera års tid har Transport och andra fackförbund i Norrbotten slagits för en upprustning av vägen som skördat många människoliv. Det behövs åtminstone så kallad två-plus-ett-väg, anser kritikerna.
– Så sent som i december var jag upp till Kiruna. Bara under den dagen inträffade tre olyckor längs E10. I valrörelsen lovade de röd-gröna att vägen skulle prioriteras. Men ännu har inget hänt. Inte mer än de åtgärder som beslutades under den borgerliga regeringen, säger Robert Savela.
I brevet till Stefan Löfven skriver han:
I dag har vi ett arbetsklimat där alltför många dör eller skadas svårt i sitt arbete. Vägen är för många av Transportarbetareförbundets medlemmar en arbetsplats. En arbetsplats som vållar många dödsfall och skador. E10 i Norrbotten hör till en av Sveriges farligaste vägar där många av våra medlemmar färdas dagligen, till/från eller i arbetet.
Inför valet lovade Stefan Löfven att E10 skulle åtgärdas, att satsningar på infrastrukturen skulle ske och att det skulle prioriteras.
Den prioriteringen lyser än så länge med sin frånvaro. Under tiden sker olyckor dagligen på grund av E10:s undermåliga skick.
Satsningarna som gjordes på E10 skedde under förra regeringens sista regeringsår och kan ses som röstfiske bland norrbottningarna. Likväl var det en satsning som vida överstiger den som dagens regering har gjort. Den har i stället uteblivit helt.
Om E10 hade varit en vanlig arbetsplats på ett företag hade den stängts med skyddsstopp av arbetsmiljöskäl. Nu är det inte så. Vägen går inte att stänga av utan i så fall får varje enskilt företag som arbetar på E10 ställa sin verksamhet vilket är ogörligt.
Det innebär att förändringarna för att skapa en hållbar arbetsmiljö och en trafiksäker väg, måste komma till genom ett politiskt initiativ och en vilja från politiskt håll om att värna om människors liv.
Det skulle ske genom att omgående påbörja ombyggnation av E10 till minst 2+1 väg men helst 2+2. Förutom att bredda vägen måste den dras utanför de småbyar som den passerar. Även att göra den rakare är ett säkerhetskrav.
År 2014 var lastbilschaufför Sveriges farligaste jobb. Under året dog 15 chaufförer. Så kan det inte fortsätta och det kan regeringen ändra på genom att skapa en hållbar infrastruktur med säkra vägar i Sverige i allmänhet och Norrbotten i synnerhet.
Satsningar i Norrbotten har under lång tid varit eftersatta vilket visar sitt tydliga spår i samtalen med medlemmarna. Transportarbetareförbundets medlemmar berättar återkommande om rädslan av att arbeta på vägen.
De undrar, när kommer dagen då jag frontalkrockar? Vad händer då? Kommer jag att avsluta livet för någon annan eller mig själv? Rädslan syns i deras ögon, rösten darrar när de berättar om hur nära det varit vid ett flertal tillfällen och tankarna går till familjen. Tanken på att inte få träffa sina barn eller sin livspartner får det att tåras i ögonen på medlemmarna.
Stefan Löfven, när infrias dina löften från Noliamässan i Piteå om att E10 ska byggas om? När kommer det en seriös ekonomisk satsning på infrastrukturen i Norrbotten i allmänhet och E10 i synnerhet?
Ingen ska behöva dö eller skadas svårt i sitt arbete!