”Någon jäkel måste stå upp och säga ifrån”
Anders Eldebrant anser att det finns två aktörer som förstört taximarknaden i Stockholm. Den ena är landstinget. Den andra är Taxi Kurir och övriga bolag i Fågelviksgruppen. Uttalandet är inte särskilt anmärkningsvärt. Om det inte vore för att Eldebrant själv är åkare i Taxi Kurir.
I våras sändes radiodokumentären ”Taxikungen”, som handlade om Rolf Karlsson – mannen som i många år var huvudägare i den omtalade Fågelviksgruppen. I programmet intervjuades förtvivlade chaufförer som inte får ihop en rimlig lön, trots arbetsveckor på 60 till 70 timmar.
Radioreportrarna pratade också med åkare som över lag var kritiska mot Taxi Kurirs prispolitik, och särskilt färdtjänstavtalet som företaget tecknat med landstinget.
Bara en åkare vågade framträda med sitt namn. Några veckor efter radiodokumentären träffar Transportarbetaren Anders Eldebrant. Han är precis hemkommen från en längre semesterresa.
Vilka reaktioner fick han från Taxi Kurir, efter de kritiska uttalandena?
Han ler och säger:
– Inga, faktiskt. Vad skulle Taxi Kurir göra? Sparka ut mig? Jag gör det här för att skapa debatt. Någon jäkel måste stå upp och säga att så här kan vi inte hålla på.
– Och gensvaret har blivit enormt, både från chaufförer och åkare. En kille som kört taxi sedan 1991 sa: ”Tusan, Anders, tänk om det fanns fler som du!” Jag hoppas på en rörelse bland åkarna. Det är nödvändigt, nu när Taxi Kurir struntar fullständigt i oss.
Eldebrant driver ett taxiåkeri med sju bilar och ett 20-tal förare. I det timslånga radioprogrammet beskriver han hur vanliga färdtjänstresor – om de är korta – kan ge chauffören en lön ned mot 20 kronor i timmen. Minus skatt.
– Jag kommer själv från industrin ursprungligen, säger han. Jag har aldrig varit med om en oseriösare bransch än taxi. Fast Fågelviksgruppen agerar väldigt rationellt ur ett företagarperspektiv. Maximal vinst för minimal arbetsinsats.
– Så länge som vi har en outtömlig reservoar av människor som är beredda att starta eget kommer det här att rulla på.
Eldebrant kom in i taxibranschen av en slump för 15 år sedan. Han blev passiv delägare i ett taxiåkeri som en kompis drog i gång. Men 2009 engagerade han sig i verksamheten på allvar, efter att vännen fallit ifrån.
Till en början, förklarar Anders Eldebrant, gick det att driva runt rörelsen – om än med magert resultat. Men så 2012 tecknade Taxi Kurir avtalet med Stockholms läns landsting. Det gav Fågelviksgruppen 98 procent av alla samhällsbetalda resor i Stockholm.
– Jag läste igenom villkoren och förstod direkt att det inte skulle gå ihop. Jag sålde av alla bilar, utom en. Efter det har jag byggt på igen, fast i huvudsak med Caddybilar som tar rullstolar. De körningarna ger lite bättre betalt.
– Jag har försökt få Taxi Kurir att redovisa kalkylen för oss åkare. Hur räknar de för att få en färdtjänstresa att gå ihop? Företagsledningen vägrar. Och jag förstår varför. När det blir uppenbart att inkomsterna inte kan täcka utgifterna går jag till domstol.
– Enligt transportörsavtalet kan jag ju inte vägra utföra körningarna som växeln lägger ut. Då har Taxi Kurir också ett ansvar för att det ska fungera ekonomiskt. Som det är nu driver Fågelviksgruppen åkare efter åkare i konkurs.
Anders Eldebrant är upprörd över flera förhållanden som präglar taxinäringen. Det gäller inte minst det utbredda utnyttjandet av nystartsbidrag och andra former av anställningsstöd.
– Det är förskräckligt. Men det är nästan det verksamheten handlar om i dag. Att till varje pris få förare där staten står för en stor del av lönekostnaden. De flesta i branschen tycker att bidragen är skit. Men för dem som ska försöka överleva på vanliga färdtjänstkörningar är det ju enda sättet.
I diskussionerna om taxibranschen har kollektivavtalen länge varit en central fråga. Taxi Kurir har hundratals underentreprenörer, åkare med allt från en till närmare 40 bilar. Nästan ingen av åkarna har kollektivavtal – trots att Taxi Kurir skrivit in i transportöravtalen att åkerierna ska ha det.
Anders Eldebrant skakar på huvudet:
– Taxi Kurir har aldrig sagt till mig att vi ska ha avtal. Jag har över huvud taget inte hört talas om det kravet. I mitt kontrakt med Taxi Kurir står inget heller. I så fall hade jag aldrig skrivit på.
– Det finns ingen chans för mig att betala lön enligt Transports avtal. Ändå har våra förare ganska bra villkor. Men avtalslöner, det skulle aldrig gå ihop.
Transport har länge försökt pressa fram kollektivavtal när kommunerna upphandlar färdtjänst och sjukresor. Eldebrant är skeptisk:
– Avtalet kommer inte att lösa problemen. Inte med dagens prisbild. Ingen åkare har råd att följa det. Man klarar inte ens Foras försäkringspremier.
Fågelviksgruppens egen taxiutbildning är också en nagel i ögat på Taxi Kurirs frispråkige åkare. Hans uppfattning är att koncernen startat den för att tjäna pengar.
– De flesta som sätter sig i skolbänken får utbildningen betald av Arbetsförmedlingen. Fågelviksgruppen sprutar fram förare, utan att bry sig om ifall de är lämpliga för yrket.
– Vet du någon annan utbildare som tar in vem som helst, utan någon som helst kontroll? Arbetsförmedlingen har taxibranschen som avstjälpningsplats.
När förare berättar om långa arbetsdagar och låga löner hävdar taxiföretagen ofta att chaufförerna är inloggade utan att jobba. Åtskilliga timmar per dag anses inte vara arbetstid. Hur ser arbetsgivaren Anders Eldebrant på det argumentet?
– Inloggad tid är givetvis arbetstid. Föraren står ju till mitt förfogande, även om det inte finns körningar.
Han anser att det krävs radikala åtgärder om taxibranschen ska bli seriös.
– Det bästa vore om förarna anställdes direkt i beställningscentralerna. Då skulle Taxi Kurir tvingas ta ansvar för kundavtalen man tecknar. Ett alternativ är att landstinget och kommunerna själva köper bilar och anställer förare som får riktiga villkor.
Under vår intervju bläddrar han flyktigt i ett nummer av Transportarbetaren och får syn på en bild av den kristdemokratiske landstingspolitikern Fredrik Wallén. Wallén är ordförande i trafiknämndens färdtjänstutskott.
– Vilken skojare! utbrister Anders Eldebrant. Politikerna är förresten likadana allihop. Det är bara lägsta pris som gäller när de upphandlar.
Finns det något som tyder på en ljusning?
– Nej, tyvärr tror jag inte att det blir bättre. Just nu lägger Taxi Kurir i och för sig ner hur mycket energi som helst på att värva riktiga betalande företagskunder. Men jag tror inte att det kommer att lyckas.
Vad ska politikerna göra?
– Ta bort alla färdtjänstavtal från Fågelviksgruppen. Det är enda sättet. Om landstinget gör en enkät bland åkarna kommer de inte att hitta en enda som är nöjd.
– Jag anser också att det är för lätt att starta taxibolag. Det krävs inte ens kunskaper i svenska. Taxi Kurir lånar ut pengar till massor av åkare. Sedan är åkaren fast i nätet. Fågelviksgruppens inställning är: ”Du ska inte tänka själv, bara köra.”
– Som åkare har vi ingen insyn. Vi får varken ta del av kundavtalen som beställningscentralen tecknar eller vara med och tycka något om dem.
Du är kritisk på många punkter. Hur kommer Taxi Kurir att reagera den här gången?
– Jag har sagt till vår vd Magnus Klintbäck att de kan köpa ut mig, om de vill bli av med mig. 2,5 miljoner kronor kostar åkeriet.