Meddy Linond jobbar natt, åker hem och sover och börjar sedan med middagen, så att barnen kommer i väg på sina aktiviteter. Allt skjutsande drar mycket diesel.
Close
Meddy Linond jobbar natt, åker hem och sover och börjar sedan med middagen, så att barnen kommer i väg på sina aktiviteter. Allt skjutsande drar mycket diesel.
Close
Dyrtider

”Någon vill alltid åt ens stålar”

Privatekonomi. Boende, mat, bensin och diesel är de stora slukhålen i familjen Linonds budget. Och priserna pekar stadigt uppåt. Flygplåtslagaren Meddy Linond bilpendlar till jobbet på Arlanda och familjebilen rullar dagligdags till och från de fyra barnens olika aktiviteter.

Orolig? Nja, som eftertraktad flygplansplåtslagare har Meddy Linond en jämförelsevis hög lön, sett till Transports övriga branscher.

– Men om räntorna på bolånen fortsätter att stiga så kan det bli jobbigt. Värst vore om barnen inte skulle kunna fortsätta med sina fritidsaktiviteter.

I vintras flyttade fyrbarnsfamiljen till ett större parhus på 157 kvadratmeter i Huddinge, utanför Stockholm.

– Om vi bott kvar hade vi haft fast ränta på bolånen. När vi köpte den här nyproduktionen och medan de byggde var räntan låg. Men innan vi flyttade in steg räntan så pass att vi inte ville binda lånen. Därför fick vi ta räntesmällen. Det svider men vi ångrar inte flytten. Jag försöker vara optimistisk. Kanske vänder det igen, säger Meddy och sjunker djupare ner i soffan på terrassen.

Meddy Linond
I vintras flyttade familjen in i nya huset. Foto: Justina Öster

Trött

Han är trött, gick av nattpasset klockan 7 och har sovit några timmar. Meddy bilpendlar till jobbet i en liten Opel Astra 2014. Före pandemin åkte han kommunalt, men med coronan tog det stopp.

– Med bil får jag mer tid över att lägga på familjen. Alla ungarna håller på med olika sporter, som fotboll, simning, basket, handboll och jag är själv fotbollstränare.

Omkring 1 400 konor i månaden går till bensinpengar för den ”lilla bilen”. Till barnens aktiviteter och skolan kör paret också en sjusitsig minibuss, diesel. Den slukar minst två, tre tusenlappar per månad.

Matkontot har också ökat och landar på runt 13 000 i månaden, om föräldrarna håller koll på priserna.

– Rent kött äter vi någon gång ibland och fisk är inte så poppis här hemma. Vi har nog dragit ner på frukten, men ser ändå en stadig ökning på 1 000 till 1 500 kronor för maten per månad. Ändå äter vi sällan hämtmat och pizza på fredagarna.

Meddy Linond. Foto: Justina Öster
Meddy och familjen måste prioritera vad pengarna ska gå till. Foto: Justina Öster

Timprisavtal på el

För att minska elräkningarna har paret bytt leverantör och har nu ett timprisavtal. Praktiskt, tycker Meddy. Han följer priskurvan via en app i mobilen och passar på att sätta på disk- och tvättmaskinen när priset är lågt.

– Vi kör någon tvätt per dag. I vintras gick elräkningen på minst 3 000 spänn i månaden, så vi har fortsatt lägga undan pengar till en buffert. För att slippa en chock. Över lag sparar vi mindre nu än tidigare. Fortsätter räntorna stiga kommer det bli ännu mindre.

I år räckte sparpengarna i alla fall till en semesterresa på Sicilien för hela familjen. Jättedyrt, konstaterar Meddy.

– Första veckan ville jag hålla i pengarna, men min fru sa: Vi har råd. Fast efter ett tag höll hon med mig.

Bio, fika och restaurangbesök blir det inte så mycket av. Meddy värderar sina två fria söndagstimmar högre, när han spelar fotboll med ett gäng ”gubbar”. Till jobbet tar han oftast med sig nattmackor eller matlåda. Hans mobil har kraschat i golvet, men att köpa en ny får vänta.

– Det mesta blir dyrare, men vad gör man? Någon vill alltid åt ens stålar och den någon är aldrig en själv, säger Meddy Linond och gäspar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."