Meddy Linond jobbar natt, åker hem och sover och börjar sedan med middagen, så att barnen kommer i väg på sina aktiviteter. Allt skjutsande drar mycket diesel.
Close
Meddy Linond jobbar natt, åker hem och sover och börjar sedan med middagen, så att barnen kommer i väg på sina aktiviteter. Allt skjutsande drar mycket diesel.
Close
Dyrtider

”Någon vill alltid åt ens stålar”

Privatekonomi. Boende, mat, bensin och diesel är de stora slukhålen i familjen Linonds budget. Och priserna pekar stadigt uppåt. Flygplåtslagaren Meddy Linond bilpendlar till jobbet på Arlanda och familjebilen rullar dagligdags till och från de fyra barnens olika aktiviteter.

Orolig? Nja, som eftertraktad flygplansplåtslagare har Meddy Linond en jämförelsevis hög lön, sett till Transports övriga branscher.

– Men om räntorna på bolånen fortsätter att stiga så kan det bli jobbigt. Värst vore om barnen inte skulle kunna fortsätta med sina fritidsaktiviteter.

I vintras flyttade fyrbarnsfamiljen till ett större parhus på 157 kvadratmeter i Huddinge, utanför Stockholm.

– Om vi bott kvar hade vi haft fast ränta på bolånen. När vi köpte den här nyproduktionen och medan de byggde var räntan låg. Men innan vi flyttade in steg räntan så pass att vi inte ville binda lånen. Därför fick vi ta räntesmällen. Det svider men vi ångrar inte flytten. Jag försöker vara optimistisk. Kanske vänder det igen, säger Meddy och sjunker djupare ner i soffan på terrassen.

Meddy Linond
I vintras flyttade familjen in i nya huset. Foto: Justina Öster

Trött

Han är trött, gick av nattpasset klockan 7 och har sovit några timmar. Meddy bilpendlar till jobbet i en liten Opel Astra 2014. Före pandemin åkte han kommunalt, men med coronan tog det stopp.

– Med bil får jag mer tid över att lägga på familjen. Alla ungarna håller på med olika sporter, som fotboll, simning, basket, handboll och jag är själv fotbollstränare.

Omkring 1 400 konor i månaden går till bensinpengar för den ”lilla bilen”. Till barnens aktiviteter och skolan kör paret också en sjusitsig minibuss, diesel. Den slukar minst två, tre tusenlappar per månad.

Matkontot har också ökat och landar på runt 13 000 i månaden, om föräldrarna håller koll på priserna.

– Rent kött äter vi någon gång ibland och fisk är inte så poppis här hemma. Vi har nog dragit ner på frukten, men ser ändå en stadig ökning på 1 000 till 1 500 kronor för maten per månad. Ändå äter vi sällan hämtmat och pizza på fredagarna.

Meddy Linond. Foto: Justina Öster
Meddy och familjen måste prioritera vad pengarna ska gå till. Foto: Justina Öster

Timprisavtal på el

För att minska elräkningarna har paret bytt leverantör och har nu ett timprisavtal. Praktiskt, tycker Meddy. Han följer priskurvan via en app i mobilen och passar på att sätta på disk- och tvättmaskinen när priset är lågt.

– Vi kör någon tvätt per dag. I vintras gick elräkningen på minst 3 000 spänn i månaden, så vi har fortsatt lägga undan pengar till en buffert. För att slippa en chock. Över lag sparar vi mindre nu än tidigare. Fortsätter räntorna stiga kommer det bli ännu mindre.

I år räckte sparpengarna i alla fall till en semesterresa på Sicilien för hela familjen. Jättedyrt, konstaterar Meddy.

– Första veckan ville jag hålla i pengarna, men min fru sa: Vi har råd. Fast efter ett tag höll hon med mig.

Bio, fika och restaurangbesök blir det inte så mycket av. Meddy värderar sina två fria söndagstimmar högre, när han spelar fotboll med ett gäng ”gubbar”. Till jobbet tar han oftast med sig nattmackor eller matlåda. Hans mobil har kraschat i golvet, men att köpa en ny får vänta.

– Det mesta blir dyrare, men vad gör man? Någon vill alltid åt ens stålar och den någon är aldrig en själv, säger Meddy Linond och gäspar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.