Meddy Linond jobbar natt, åker hem och sover och börjar sedan med middagen, så att barnen kommer i väg på sina aktiviteter. Allt skjutsande drar mycket diesel.
Close
Meddy Linond jobbar natt, åker hem och sover och börjar sedan med middagen, så att barnen kommer i väg på sina aktiviteter. Allt skjutsande drar mycket diesel.
Close
Dyrtider

”Någon vill alltid åt ens stålar”

Privatekonomi. Boende, mat, bensin och diesel är de stora slukhålen i familjen Linonds budget. Och priserna pekar stadigt uppåt. Flygplåtslagaren Meddy Linond bilpendlar till jobbet på Arlanda och familjebilen rullar dagligdags till och från de fyra barnens olika aktiviteter.

Orolig? Nja, som eftertraktad flygplansplåtslagare har Meddy Linond en jämförelsevis hög lön, sett till Transports övriga branscher.

– Men om räntorna på bolånen fortsätter att stiga så kan det bli jobbigt. Värst vore om barnen inte skulle kunna fortsätta med sina fritidsaktiviteter.

I vintras flyttade fyrbarnsfamiljen till ett större parhus på 157 kvadratmeter i Huddinge, utanför Stockholm.

– Om vi bott kvar hade vi haft fast ränta på bolånen. När vi köpte den här nyproduktionen och medan de byggde var räntan låg. Men innan vi flyttade in steg räntan så pass att vi inte ville binda lånen. Därför fick vi ta räntesmällen. Det svider men vi ångrar inte flytten. Jag försöker vara optimistisk. Kanske vänder det igen, säger Meddy och sjunker djupare ner i soffan på terrassen.

Meddy Linond
I vintras flyttade familjen in i nya huset. Foto: Justina Öster

Trött

Han är trött, gick av nattpasset klockan 7 och har sovit några timmar. Meddy bilpendlar till jobbet i en liten Opel Astra 2014. Före pandemin åkte han kommunalt, men med coronan tog det stopp.

– Med bil får jag mer tid över att lägga på familjen. Alla ungarna håller på med olika sporter, som fotboll, simning, basket, handboll och jag är själv fotbollstränare.

Omkring 1 400 konor i månaden går till bensinpengar för den ”lilla bilen”. Till barnens aktiviteter och skolan kör paret också en sjusitsig minibuss, diesel. Den slukar minst två, tre tusenlappar per månad.

Matkontot har också ökat och landar på runt 13 000 i månaden, om föräldrarna håller koll på priserna.

– Rent kött äter vi någon gång ibland och fisk är inte så poppis här hemma. Vi har nog dragit ner på frukten, men ser ändå en stadig ökning på 1 000 till 1 500 kronor för maten per månad. Ändå äter vi sällan hämtmat och pizza på fredagarna.

Meddy Linond. Foto: Justina Öster
Meddy och familjen måste prioritera vad pengarna ska gå till. Foto: Justina Öster

Timprisavtal på el

För att minska elräkningarna har paret bytt leverantör och har nu ett timprisavtal. Praktiskt, tycker Meddy. Han följer priskurvan via en app i mobilen och passar på att sätta på disk- och tvättmaskinen när priset är lågt.

– Vi kör någon tvätt per dag. I vintras gick elräkningen på minst 3 000 spänn i månaden, så vi har fortsatt lägga undan pengar till en buffert. För att slippa en chock. Över lag sparar vi mindre nu än tidigare. Fortsätter räntorna stiga kommer det bli ännu mindre.

I år räckte sparpengarna i alla fall till en semesterresa på Sicilien för hela familjen. Jättedyrt, konstaterar Meddy.

– Första veckan ville jag hålla i pengarna, men min fru sa: Vi har råd. Fast efter ett tag höll hon med mig.

Bio, fika och restaurangbesök blir det inte så mycket av. Meddy värderar sina två fria söndagstimmar högre, när han spelar fotboll med ett gäng ”gubbar”. Till jobbet tar han oftast med sig nattmackor eller matlåda. Hans mobil har kraschat i golvet, men att köpa en ny får vänta.

– Det mesta blir dyrare, men vad gör man? Någon vill alltid åt ens stålar och den någon är aldrig en själv, säger Meddy Linond och gäspar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.