Olivera Pobra pratar med taxiförare
Close
Olivera Pobra räknade till möten med minst 100 taxiförare under en dryg timme.
Close

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

– Det går skitbra, säger Charn Ispa, ordförande i avdelningen som är Transports största. Hit kommer det nya förare hela tiden, både från bolag med kollektivavtal och de andra.

Uppsökeri är en återkommande verksamhet i Transport. Två veckor per år besöker lokalavdelningarna arbetsplatser i sitt område. Medlemmar ska få chansen att träffa sitt fack, och de som inte är med ska få information.

I kön av taxibilar på Bromma delas det ut kexchoklad och bubbelvatten. Plus broschyrer om Transport. Men kanske framför allt ger Charn Ispa, Pia Edvall, Olivera Pobra och Bo Nilsson facket ett ansikte.

– Jag pratade med en kille som var övertygad om att taxiförare inte har några rättigheter. Han visste inte vad kollektivavtal är för något, berättar Charn Ispa.

Många diskussioner handlar om upphandlingen av samhällsresor, och vilka villkor som kommun och landsting kan – och ska – ställa på förarnas villkor. I alla större upphandlingar ska de anställda numera ha lön, semester och arbetstider i nivå med kollektivavtalet i branschen.

Andra teman var skillnaden att jobba hos en taxiåkare med kollektivavtal – och en som inte har det. Många förare fick veta att Transports grundkurs Startpunkten pågår i fem timmar och är öppen även för den som inte är medlem. Valet, och vikten av att rösta, kom också upp.

Chaufförer berättade om långa arbetsdagar och de som har egna bilar vittnade om branschen ur arbetsgivarhåll.

– Jag ska gå tillbaka och jobba som anställd igen när jag har betalat av bilen, sa åkaren Sinan Erdogan.

– Det borde krävas kollektivavtal på alla åkerier, fortsatte han. Men många förare tar inte reda på vad som gäller med pensioner och försäkringar. De tänker inte på framtiden …

Ett återkommande svar från Stockholmsavdelningens utsända var att det krävs fler medlemmar för att sätta hårdare tryck i förhandlingar om kollektivavtal.

Efter en dryg timme gör Olivera Pobra en överslagsberäkning, gissningen är att gänget i avdelning fems gula varselvästar hade pratat med åtminstone 100 taxiförare.

– Vi ska komma ihåg att det var arbetarna som byggde upp det här landet, säger hon i samtalet med en förare. Vi som kommer från andra länder måste fortsätta den kampen.

Pia Edvall och Bo Nilsson träffar taxiförare.
Pia Edvall och Bo Nilsson träffar taxiförare vid Bromma flygplats i Stockholm. Facket, politiken och världen avhandlades när Transport var på arbetsplatsbesök.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.