Krönika

När längden faktiskt har betydelse…

Davids krönika. Det här blir en krönika med många tekniska detaljer. Det kan inte bli annat då det bokstavligt talat handlar om stora och rätt knepiga saker. Buden är många: första juli (inte troligt), augusti, september 2023 eller mitten av 2024. En dag kommer det hur som helst att ske: att vi får upp till 34,5 meter långa ekipage på våra vägar!

Exakt hur de kommer se ut är oklart. Per Thomson, konsult och chaufför i Helsingborg som sysslat mycket med stabilitet i olika fordonskombinationer, menar att det kan bli en lång första trailer med medspårande sista axel. Efter den en vanlig europatrailer.

Själv hör jag till de som kört 32 meters­kombinationer med två eurotrailers efter varandra. Ändå tycker jag att 34,5 meter låter väldigt låååångt!

Jag hade inget emot att köra de långa ekipagen. Det var med en viss stolthet (ja jag vet, en del blir aldrig äldre än tolv år) jag tog mig fram mellan Södertälje och Malmö. Och ibland i rondeller kunde jag komma på mig själv med att undra.

– Vem fan är det som kör så nära bakom mig?

Bara för att upptäcka att det var min egen andra trailer!

De flesta på åkeriet tyckte inte om ”dubbeltrailern”. Problemen var också många. De tog mycket plats och tog runt en timme, om inget strulade, att koppla isär och sätta ihop till ett nytt ekipage.

Andra åkerier som Postnord och Harry Vos testade kombinationen. Men slutade med den långt före oss. Vår transportledare var också själaglad då våra försvann. Ett fel eller en försening fortplantade sig ju till fyra dragbilar med chaufförer då ekipaget delades före Öresundsbron för vidare färd ut i Europa.

Naturligtvis är det industrin och många åkares våta dröm att få lasta på hur mycket som helst. I drömmen ingår även att färre chaufförer behövs om och när långekipagen införs.

Tillåt mig tvivla. I chaufförsbristens namn kommer nog en del helt enkelt vägra köra de bångliga ekipagen.

Visst, de ska bara tillåtas på större vägar. Men vad händer när de är avstängda? Då måste man ändå in på småvägarna och där är det inte nådigt med alla korsningar och rondeller.

De här kombinationerna kommer, var så säker. Men förmodligen ses de som samma paragrafbyggen som linkekipagen med en trailer som hänger på annan. Och ”Just in time”? Glöm det! Strulet är omfattande och att hitta en kalenderbitare till chaufför som mig, som sätter något slags ära i att köra långa fordonskombinationer, det är nog svårt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gregor Fritjofson:
    18 juni, 2023

    Tja! Erfarenheten talar sitt tydliga språk. Teoretiker ett helt annat.

  2. Per Thomson:
    17 juni, 2023

    Mycket bra!

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.