bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).
Close
Ibland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).
Close
Kultur

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Det är synd om människorna, som redan August Strindberg konstaterade och lät sina rollfigurer upprepa i dramat Drömspel från 1907. Om den store författaren och dramatikern mötts av ett glatt tillrop på en lapp med ordet ”Styrkekram!” hade han förmodligen inte blivit gladare, eller börjat tänka i mer positiva banor, utan tvärtom tagit det som en förolämpning. Eller, mest troligt, inte förstått något alls.

Toxisk positivitet är närmast en motsats till den sorts genuint positiva intresse och välvilliga inställning som gör att människor i omgivningen mår bra, känner sig sedda och blir stärkta.

Inget nytt

Toxisk positivitet som företeelse är kanske inte något nytt och har troligen grasserat mer under vissa perioder och i vissa kulturer. Exempelvis 1980-talets yuppie-era med satsa på dig själv-budskap där allt sades vara möjligt. Eller tanken att det skulle gå att vända de stora ryska floderna, så att de rann åt motsatt håll, under den mest hårdföra Stalinkommunismen i Sovjetunionen.

Det hjälper inte alltid att ställa fram ”mysiga” värmeljus när livet drabbar en hårt. Och de hurtfriska, positiva råden kan i stället bli toxiska. Foto: Lilly Hallberg
Det hjälper inte alltid att ställa fram ”mysiga” värmeljus när livet drabbar en hårt. Och de hurtfriska, positiva råden kan i stället bli toxiska. Foto: Lilly Hallberg

Däremot är toxisk positivitet som begrepp relativt nytt. Det gjorde entré som nyord förra året på det svenska Språkrådets nyordslista.

Långt tidigare har nog de flesta upplevt hur positiv anda går över styr, blir till tondövhet i uppmaningar om att ”rycka upp sig”, ”låta livet gå vidare” och ”allt är möjligt”. Riktat till allt ifrån sörjande som för någon vecka sedan förlorat en närstående, djupt deprimerade eller kanske oss som har ett funktionshinder som faktiskt inte alls gör det möjligt att klara vilket jobb som helst. Varken fysiskt eller intellektuellt.

Avfärdas

På en arbetsplats kan det också få ytterst negativa konsekvenser om den som uttrycker oro, eller påtalar problem, alltid avfärdas som en negativ gnällspik av den överdrivet ”positiva” i gruppen. Vissa saker – och idéer – är helt enkelt inte bra bara för att de är nya och snabbt går att driva igenom.

Den toxiska positiviteten får ibland också en närmast politisk dimension. De flesta stora folkrörelser som föddes i slutet av 1800-talet, för att förändra samhället, går att avfärda som missnöjesyttringar. ”Nä, nu kan vi väl prata om något trevligt!” med giftig positivitet-retorik.

Pessimistkaféer

I mitten på 2010-talet föddes idén om mötesplatser, kaféer, för pessimister. Tanken var att lyfta behovet av kritisk reflektion, ett slags uttalad motvikt till tidens tal om positivt tänkande. Kaféer etablerades på flera håll i landet, framför allt i universitetsstäder. I dag är det inte helt lätt att hitta stationära sådana fik. Kanske har de ändå fortsatt att fungera som forum där det också är möjligt att dryfta komplicerade, motsägelsefulla skeden och svårigheter? Eller också i tillfällig pop up-form.

Så sent som i somras bjöd Café Sorl i Malmö in till ”fika och filosofera” för att diskutera om pessimism kan göra oss gladare. Det utifrån den brittiske författaren och filosofen Alain de Botton som menar att pessimism kan hjälpa att göra oss just gladare och mer nöjda med livet.

Alain de Botton argumenterar för att en pessimistisk inställning kan hjälpa oss att lättare acceptera livets oundvikliga besvikelser och lidande genom att sänka förväntningarna på hur det borde vara.

Styrkekram på er!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.