Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.
Close
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.
Close
Kultur

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Medborgarråd i olika frågor har engagerats i en rad andra länder i Europa, däribland Danmark, Finland, Frankrike och Storbritannien.

Deltagarna i det svenska rådet fick lyssna och framför allt ställa frågor till en rad expertföreläsare, i grupper diskutera och tala till punkt. Inte avbryta varandra och gemensamt komma fram till hur Sverige ska kunna nå sina mål, enligt Parisavtalet.

Det vill säga: minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent till 2030, jämfört med nivåerna 1990, för att hejda den globala uppvärmningen. Ett minst sagt stort område så frågan snävades in till att främst gälla hur vi ska minska våra utsläpp från transporter.

– De svarar för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp, säger Daniel Lindvall.

Deltagarna i medborgarrådet la stor vikt vid rättviseaspekten, att alla har olika förutsättningar, och att det offentliga ska ta större ansvar som högkostnadsskydd i kollektivtrafiken, förklarar Daniel Lindvall. Foto: Justina Öster
Deltagarna i medborgarrådet la stor vikt vid rättviseaspekten, att alla har olika förutsättningar, och att det offentliga ska ta större ansvar som högkostnadsskydd i kollektivtrafiken, förklarar Daniel Lindvall. Foto: Justina Öster

Han är doktor i sociologi vid Uppsala universitet, specialiserad på demokratifrågor och engagerad i medborgarrådet, som kan beskrivas som ett demokratiskt experiment.

”Mini-Sverige”

– Vi försökte så långt som möjligt att spegla befolkningen. Skapa ett mini-Sverige med någorlunda partipolitisk balans, människor från stad och landsbygd och deltagare som var oroliga och inte oroliga för klimatet, säger han.

Ett syfte med medborgarrådet var att berika och nyansera debatten. Hur då?

– Debatten om klimatet har blivit mer professionaliserad och organiserad av aktörer som har resurser, styr och tar utrymme, som intresseorganisationer och tankesmedjor. Det blir lite onyanserat och väldigt polariserat, som vindkraft mot kärnkraft. Intressekonflikter blåses upp och debatten avspeglar inte helt korrekt attityderna i samhället.

Klimatomställningen är en process som berör alla, mer eller mindre. Olika grupper gynnas och andra missgynnas betonar Daniel Lindvall.

– Det gäller att ha förståelse för olika gruppers upplevelse av orättvisor. Vi ville samla en grupp som kan sitta tillsammans och diskutera, så långt som möjligt avskärmade från polarisering, desinformation och ta del av varandras perspektiv. Deltagarna visade varandra väldigt stor respekt fast de verkligen inte var överens om allt. Det var okej att tycka olika.

Daniel Lindvall pekar på den mer aggressiva tonen i sociala medier.

– Vårt experiment visar att en grupp människor som möts kan föra ett civiliserat samtal och sträva mot dialog, även om de har vitt skilda bakgrunder.

”Krävs förändring nu”

I sitt gemensamma uttalande uttrycker deltagarna:

”Det krävs en förändring av oss nu, så att nästkommande generationer kan känna hopp.”

Humla på bolltistel
Den hotade humlan är helt avgörande för vår överlevnad. Foto: Justina Öster

Fast för att nå långsiktig förändring och förmå politikerna att våga ta ”de tuffa besluten” behöver partierna samverka och jobba blocköverskridande, som när det gäller försvar och pensioner: ”Klimatfrågan är för viktig för att förbli ett politiskt slagträ.”

Samtidigt menar rådet att det inte är läge att sätta sig ner och invänta politikerna utan ”upp till oss alla att visa vägen och agera”.

EU-valet gav en vink om att klimatfrågan är viktig för Sveriges väljare. En undersökning av oberoende SOM-institutet vid Göteborgs universitet visar att 77 procent av väljarkåren oroar sig för klimatet och anser att besluten inte räcker till. Medborgarrådet vill i sina förslag också se mer kraftfulla åtgärder än politikerna.

Nya möten gav andra perspektiv

Klimatdebatt. Väktaren Johan Pettersson var en av deltagarna i medborgarrådet om klimatet. – Det bästa var att få träffa en massa folk och få olika perspektiv, säger han.

Johan Pettersson. Foto: Privat
Johan Pettersson. Foto: Privat

Johan jobbar natt som ronderande väktare, är 35 år och bor i Degerfors. Han tillägger:

– Jag kände att jag var med och gjorde något viktigt. Sen om det blir något av det vet jag inte, men förslagen är i alla fall överlämnade till politikerna.

När Johan fick frågan uppfattade han det som en medborgerlig plikt att engagera sig. Det var spännande att ”få vara med på insidan” och se hur arbetet gick till.

– Det gav en helt annan bild än det jag läste om att välja ut 60 personer att indoktrinera med miljö­propaganda. Den bilden kände jag inte alls igen mig i.

Johan var en av dem i rådet som inte upplevde klimatfrågan som särskilt viktig. Han bekymrade sig mer om sina morföräldrar och sin ekonomi.

– Nu tänker jag mer och mer på klimatet, som att inte slösa så mycket med grejer. Inte använda så mycket plastpåsar, inte låta bilen gå på tomgång eller lämna datorn på. Det är ingen helomvändning, men lite smågrejer i alla fall. Så rådet har haft en viss positiv effekt.

Viktigaste frågan för Johan var förslaget om elbilar, att försöka få ner priset.

– Vi har hybrider på jobbet. Privat kör jag en gammal Saab 2006 på bensin, men det är nog snart dags att byta och då kan det bli en hybridbil.

Var det några förslag du inte höll med om?

– Höjd flygskatt, att betala mer i skatt är ju aldrig roligt. Utbildning om klimat för vuxna och barn tycker jag också är onödigt. Det borde ingå i samhälls- eller naturkunskapen och de unga är ju redan rätt upplysta om att inte skräpa ner och förorena, säger Johan Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Joe Hill. Foto: Joe Hill Visitor Center

Joe Hill – ett öde som fortsätter att fängsla

Facklig legend. Joe Hill lever än. Gävle vill lyfta minnet av stadens mytomspunne son – fackkämpen, poeten och protestsångaren.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

App-taxi
”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.