Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.
Close
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.
Close
Kultur

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Medborgarråd i olika frågor har engagerats i en rad andra länder i Europa, däribland Danmark, Finland, Frankrike och Storbritannien.

Deltagarna i det svenska rådet fick lyssna och framför allt ställa frågor till en rad expertföreläsare, i grupper diskutera och tala till punkt. Inte avbryta varandra och gemensamt komma fram till hur Sverige ska kunna nå sina mål, enligt Parisavtalet.

Det vill säga: minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent till 2030, jämfört med nivåerna 1990, för att hejda den globala uppvärmningen. Ett minst sagt stort område så frågan snävades in till att främst gälla hur vi ska minska våra utsläpp från transporter.

– De svarar för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp, säger Daniel Lindvall.

Deltagarna i medborgarrådet la stor vikt vid rättviseaspekten, att alla har olika förutsättningar, och att det offentliga ska ta större ansvar som högkostnadsskydd i kollektivtrafiken, förklarar Daniel Lindvall. Foto: Justina Öster
Deltagarna i medborgarrådet la stor vikt vid rättviseaspekten, att alla har olika förutsättningar, och att det offentliga ska ta större ansvar som högkostnadsskydd i kollektivtrafiken, förklarar Daniel Lindvall. Foto: Justina Öster

Han är doktor i sociologi vid Uppsala universitet, specialiserad på demokratifrågor och engagerad i medborgarrådet, som kan beskrivas som ett demokratiskt experiment.

”Mini-Sverige”

– Vi försökte så långt som möjligt att spegla befolkningen. Skapa ett mini-Sverige med någorlunda partipolitisk balans, människor från stad och landsbygd och deltagare som var oroliga och inte oroliga för klimatet, säger han.

Ett syfte med medborgarrådet var att berika och nyansera debatten. Hur då?

– Debatten om klimatet har blivit mer professionaliserad och organiserad av aktörer som har resurser, styr och tar utrymme, som intresseorganisationer och tankesmedjor. Det blir lite onyanserat och väldigt polariserat, som vindkraft mot kärnkraft. Intressekonflikter blåses upp och debatten avspeglar inte helt korrekt attityderna i samhället.

Klimatomställningen är en process som berör alla, mer eller mindre. Olika grupper gynnas och andra missgynnas betonar Daniel Lindvall.

– Det gäller att ha förståelse för olika gruppers upplevelse av orättvisor. Vi ville samla en grupp som kan sitta tillsammans och diskutera, så långt som möjligt avskärmade från polarisering, desinformation och ta del av varandras perspektiv. Deltagarna visade varandra väldigt stor respekt fast de verkligen inte var överens om allt. Det var okej att tycka olika.

Daniel Lindvall pekar på den mer aggressiva tonen i sociala medier.

– Vårt experiment visar att en grupp människor som möts kan föra ett civiliserat samtal och sträva mot dialog, även om de har vitt skilda bakgrunder.

”Krävs förändring nu”

I sitt gemensamma uttalande uttrycker deltagarna:

”Det krävs en förändring av oss nu, så att nästkommande generationer kan känna hopp.”

Humla på bolltistel
Den hotade humlan är helt avgörande för vår överlevnad. Foto: Justina Öster

Fast för att nå långsiktig förändring och förmå politikerna att våga ta ”de tuffa besluten” behöver partierna samverka och jobba blocköverskridande, som när det gäller försvar och pensioner: ”Klimatfrågan är för viktig för att förbli ett politiskt slagträ.”

Samtidigt menar rådet att det inte är läge att sätta sig ner och invänta politikerna utan ”upp till oss alla att visa vägen och agera”.

EU-valet gav en vink om att klimatfrågan är viktig för Sveriges väljare. En undersökning av oberoende SOM-institutet vid Göteborgs universitet visar att 77 procent av väljarkåren oroar sig för klimatet och anser att besluten inte räcker till. Medborgarrådet vill i sina förslag också se mer kraftfulla åtgärder än politikerna.

Nya möten gav andra perspektiv

Klimatdebatt. Väktaren Johan Pettersson var en av deltagarna i medborgarrådet om klimatet. – Det bästa var att få träffa en massa folk och få olika perspektiv, säger han.

Johan Pettersson. Foto: Privat
Johan Pettersson. Foto: Privat

Johan jobbar natt som ronderande väktare, är 35 år och bor i Degerfors. Han tillägger:

– Jag kände att jag var med och gjorde något viktigt. Sen om det blir något av det vet jag inte, men förslagen är i alla fall överlämnade till politikerna.

När Johan fick frågan uppfattade han det som en medborgerlig plikt att engagera sig. Det var spännande att ”få vara med på insidan” och se hur arbetet gick till.

– Det gav en helt annan bild än det jag läste om att välja ut 60 personer att indoktrinera med miljö­propaganda. Den bilden kände jag inte alls igen mig i.

Johan var en av dem i rådet som inte upplevde klimatfrågan som särskilt viktig. Han bekymrade sig mer om sina morföräldrar och sin ekonomi.

– Nu tänker jag mer och mer på klimatet, som att inte slösa så mycket med grejer. Inte använda så mycket plastpåsar, inte låta bilen gå på tomgång eller lämna datorn på. Det är ingen helomvändning, men lite smågrejer i alla fall. Så rådet har haft en viss positiv effekt.

Viktigaste frågan för Johan var förslaget om elbilar, att försöka få ner priset.

– Vi har hybrider på jobbet. Privat kör jag en gammal Saab 2006 på bensin, men det är nog snart dags att byta och då kan det bli en hybridbil.

Var det några förslag du inte höll med om?

– Höjd flygskatt, att betala mer i skatt är ju aldrig roligt. Utbildning om klimat för vuxna och barn tycker jag också är onödigt. Det borde ingå i samhälls- eller naturkunskapen och de unga är ju redan rätt upplysta om att inte skräpa ner och förorena, säger Johan Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Porträttbild på man med rakat huvud och skägg

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.