Nästa kull på väg
Chaufförer. Här har ni framtiden: Hampus, Cassandra och Emelie. Till våren är de färdiga lastbilschaufförer och kommer kunna välja och vraka bland jobben. För branschen skriker efter folk. Staten satsar många miljoner för att råda bot på förarbristen. Men pengar är långt ifrån hela lösningen.
Slapp utbildning? Knappast.
– Det är mycket pluggande – och så ska man kunna allt praktiskt också, säger Cassandra Pettersson som går tredje året på transportprogrammet på Svalövs gymnasium.
Klasskompisarna Hampus Ströbeck och Emelie Hansson håller med.
– Vi måste kämpa, säger Hampus.
– Vi ska vara där varje dag, säger Emelie, och fokusera ordentligt på det vi gör för att lyckas.
Nä, inte är det någon barnlek inte. Men det är bland annat den uppfattningen branschen har att slåss mot. Om transportprogrammen förr kunde vara ett bra alternativ för skoltrötta så är det andra bullar i dag. Dagens chaufförer behöver vara betydligt mer slängda i teknik än gårdagens. Och för den som väljer programmets mekanikerinriktning väntar klart mindre av oljebyte och mycket mer av data-
programmering.
– Det går inte att ta in någon på utbildningen som inte vill öppna en bok, säger Roger Ödebring som är utbildningsansvarig på Rosenlunds åkeri i Jönköping.
– Visst, det är ett praktiskt jobb men det är mycket att läsa i tre år. Är man inte motiverad så orkar man inte.
Färsk statistik från Skolverket visar att program som samhällsvetenskap, natur och ekonomi är de klart populäraste bland höstens gymnasieutbildningar.
Till fordon- och transportprogrammen har totalt 4 900 ungdomar sökt. Det är några hundra färre än året innan. I våras tog 1 600 elever studenten från gymnasiernas transportprogram.
Samtidigt räknar Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) med att 5 000 lastbilschaufförer behöver rekryteras det närmsta året. På tio år handlar det om 50 000. Minst.
Staten har nyligen beviljat 66,5 miljoner kronor till yrkesförarutbildningarna för att råda bot på problemet.
Men hos blivande gymnasieelever duggar fördomarna tätt: Det är skitiga, simpla och dåligt betalda jobb. Om de ens kommer att finnas. De har ju hört om prispressen i branschen som får flera företag att gå på knäna.
Men faktum kvarstår, enligt branschen som har koll på framtidens behov: Den som väljer att bli chaufför, mekaniker eller lackerare behöver inte leta jobb.
Det vet Hampus Ströbeck, Cassandra Pettersson och Emelie Hansson.
– De brukar säga det till oss när vi är ute på praktik, säger Hampus.
– Vi har äldre kompisar som får många erbjudanden om jobb, säger Emelie. De kan tacka nej för att de hellre jobbar med något annat. De kanske vill köra något annat slags gods – och de kan ju välja.