Kristoffer Nilsson
Close
Konstnären och Transportarbetarens serietecknare Kristoffer Nilsson har en egen ateljé i sin lägenhet på Söder i Stockholm.
Close

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Nattens hjältar
Kristoffer Nilssons finurliga seriefigur har gjort sina tidningsrundor på Transportarbetarens sidor sedan hösten 2006.

Vi träffas sent på eftermiddagen i en ljus våning på Söder i Stockholm. Timmarna vi andra kallar eftermiddag är starten på en ny dag för nattmänniskan Kristoffer Nilsson. I många år har han delat ut tidningar i Högalid och avslutat sitt dygn sex dagar i veckan med arbetspasset.

– Jag tycker om detta brödjobb, säger Kristoffer Nilsson.

Han är en erkänt duktig grafiker och illustratör, ändå behöver han ha en inkomst från ett annat jobb. Av kulturarbetare är bildkonstnärer de lägst betalda.

– När jag flyttade till Stockholm för många år sedan började jag som brevbärare. Det var perfekt i kombination med konstnärskapet. Under 1990-talet kunde jag frilansa på heltid som illustratör, men på 2000-talet tog jag jobb igen, den här gången som tidningsbud. Det har jag aldrig ångrat.

Tur är det för fansen av Nattens hjältar och dess huvudperson, det manliga tidningsbudet utan namn.

– Han är en klassisk seriefigur som råkar ut för missöden. Jag lägger in egna funderingar i historierna, men jag har inte ambitionen att förklara sociala sammanhang.

Kristoffer Nilsson tröttnar aldrig på sina egna tidningsrundor. Han ger sig ut nyfiken på vad just denna natt kan bära med sig och han njuter av den mörka natthimlens skiftningar, dess färger och former.

– En natt gick jag förbi ett bråkande par på gatan. Säg till idioten det och det, skrek kvinnan till mig.

Gravyrredskap
Vid fönstret där ljuset är bäst skapar Kristoffer Nilsson sina verk. Ofta är de träsnitt.  Foto: Carl von Scheele

I Nattens hjältar återberättade han just den episoden i ett avsnitt, men det självupplevda skruvas till lite grand – allt för att historien ska bli riktigt bra på de sex rutor som han har till förfogande.

– I Nattens hjältar klipper mannen till slut till tidningsbudet och blir kvinnans hjälte.

Under en period delade han ut morgontidningen i en brevlåda där en hund på andra sidan dörren kastade sig på tidningen och slet den från brevinkastet.

– Varför prenumerera om hunden tuggar sönder tidningen var natt, funderar Kristoffer Nilsson, som fick underlag till ännu ett avsnitt.

Under uppväxten hade Kristoffer Nilsson aldrig någon tanke på en framtid som konstnär. Han skulle bli akademiker och började läsa historiska ämnen på universitetet i Lund. I kanten på föreläsningshäftena skissade han gubbar och fick kommentarer om sin skicklighet.

– Jag tog en krokikurs och kände att här hör jag hemma. Senare gick jag på konstskola i Malmö och en grafikutbildning.

Efter flytten till Stockholm illustrerade han mycket i fackförbundspressen. Det fanns gott om jobb på redaktionerna kring Norra Bantorget. Då hade många fackliga tidningar en novell i varje nummer.

– Men de fick inte in särskilt många så jag började författa noveller själv. När jag både skrev och illustrerade fick jag dubbelt betalt.

Nattens hjältar
Mycket av stoffet till Nattens hjältar kommer från egna upplevelser. Om än i något tillskruvad form. Den här seriestrippen publicerades i Transportarbetarens februarinummer 2009.

Nattens hjältar föddes som en chanstagning. Ingen tidning hade beställt den. En kompis tipsade om Transportarbetaren, som nappade direkt.

När 71-åriga Kristoffer Nilsson ser tillbaka på sin gärning är han mycket nöjd med de många illustratörsuppdragen för bokförlag och tidningar. Hans har via dem nått en mycket större publik än vad han kunnat nå på konstutställningar.

– På ett galleri når jag kanske ett par hundra åskådare. Om bara var tionde läsare av Transportarbetaren tittar på serien når varje avsnitt 6 000 personer. Detta är mycket mer värt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.